Prognoza prețului petrolului: Tendința descendentă pe termen lung rămâne, dar apar semne de oboseală

11 Apr. 2023, 04:21
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
11 Apr. 2023, 04:21 // Actual //  bani.md

Petrolul este una dintre acele investiții care au o mistică aparte, evocând imagini ale baronilor petrolului care prospectează ”aurul negru”. Cu toate acestea, realitatea este puțin mai dură; prețurile petrolului sunt extrem de volatile și au potențialul de a produce atât câștiguri mari pe termen scurt sau pierderi mari.

Oricine a investit sau tranzacționat vreodată Petrol este conștient de faptul că previzionarea evoluției prețului barilului de petrol este un lucru complicat. Problema este că există atât de multe influențe asupra prețului, încât este dificil să știi în ce direcție să privești sau ce va influența fluctuațiile prețului la un moment dat. În teorie, cererea și oferta sunt cei doi factori care influențează prețul barilului, dar aceste două forte motrice de bază sunt, la rândul lor, influențate de o sumedenie de alte aspecte.

Perspectivele prețului barilului de petrol în T2 și 2023

După un început puternic anul trecut, prețul petrolului a scăzut în mod constant până la sfârșitul anului 2022. Creșterea prețurilor care a urmat după invazia Rusiei în Ucraina s-a atenuat având în vedere faptul că petrolul rusesc a continuat să intre pe piață și din cauza înăspririi politicii monetare la nivel global, care amenință creșterea celei mai mari părți a economiei mondiale, precum și din cauza politicii de toleranță zero a Chinei în ceea ce privește cărbunele, care are, de asemenea, impact asupra activității economice și, la rândul său, asupra ipotezelor legate de cerere.

Eliberarea strategică a rezervelor de petrol de către SUA și Agenția Internațională pentru Energie (AIE), precum și plafonarea prețurilor pentru țițeiul rusesc, au contribuit la limitarea prețului în timp ce OPEC și aliații săi, în frunte cu Rusia (OPEC+), au încercat să echilibreze piețele prin schimbări la nivelul ofertei.

Cererea și oferta de petrol în 2023

Așa cum lumea a înțeles în mod clar anul trecut, prețul ridicat al petrolului are impact asupra prețurilor unei game largi de bunuri și poate fi cel puțin un factor care contribuie, dacă nu chiar factorul dominant, la presiunea inflaționistă. Prin urmare, într-o lume în care inflația și reacțiile băncilor centrale la aceasta sunt de departe cel mai important factor de stimulare a prețurilor acțiunilor, investitorii trebuie să fie atenți și ar trebui să aibă un fel de scenariu de bază în ceea ce privește evoluția petrolului în 2023.

În ciuda recentelor progrese tehnologice, petrolul încă alimentează aproximativ 90% din vehiculele din lume și aproape toată infrastructura globală de transport maritim.

Creșterea cererii pentru benzină și motorină la nivel industrial indică o creștere minoră a cererii globale în 2023, de 2,3% (2,25 milioane de barili pe zi), conform previziunilor OPEC.

Deși se preconizează că producția Rusiei va scădea din cauza intensificării sancțiunilor și a plafonărilor prețului, se anticipează că SUA va prelua conducerea în ceea ce privește creșterea ofertei. Se anticipează că oferta la nivelul țărilor non-OPEC va crește cu aproximativ 1,5 milioane de barili pe zi (mb/d). De asemenea, se estimează că creșterea producției de către OPEC va fi una neglijabilă în 2023, de aproximativ 0,05 mb/d.

AIE a prognozat că producția mondială de petrol va crește cu 1% (1,1 milioane b/d) între 2022 și 2023. Statele Unite și OPEC ar trebui să fie responsabile pentru cea mai mare parte a creșterii producției globale, compensând astfel scăderile de producție din partea Rusiei. Agenția a prognozat că producția de petrol a Rusiei va scădea de la 10,9 milioane b/d în 2022, la 9,5 milioane b/d în 2023, din cauza sancțiunilor impuse după invazia în Ucraina. AIE a estimat că producția SUA va crește cu 5% (1,0 milioane b/d) în 2023, iar producția de combustibili lichizi la nivelul OPEC (care include țițeiul) va crește cu 0,5% (160.000 b/d) în 2023.

Factori care pot influența prețul petrolului

Este cunoscut faptul că petrolul este o materie primă indispensabilă în lume și că este folosit atât ca materie primă, cât și ca și combustibil pentru fabricarea materialelor plastice, a produselor farmaceutice și a multor alte produse. Prin urmare, cererea de petrol rămâne la un nivel ridicat, iar sănătatea acestor industrii va fi un factor determinant pentru cea ce înseamnă cerere de petrol la nivel global.

De asemenea, trebuie remarcat faptul că analiza prețurilor este puțin mai complexă astăzi decât era înainte. Până acum câțiva ani, era mai ușor de înțeles cum se vor comporta prețurile. În trecut, SUA era cel mai mare consumator de țiței. Pe de altă parte, OPEC era principalul furnizor de pe piață din punct de vedere al producției. Dar, odată cu trecerea anilor, această situație a devenit mai complexă și mai confuză, totodată. O posibilă explicație pentru acest fenomen este aceea că tehnologiile de foraj petrolier au evoluat foarte mult și au determinat o creșter la nivelul ofertei. În plus, am asistat la apariția unor soluții alternative pentru producție. În cele din urmă, au apărut și noi actori în peisaj, inclusiv China, un mare consumator de petrol la nivel mondial.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Iată o listă de factori care ar putea influența oferta sau cererea de petrol și care ar putea, astfel, avea impact asupra evoluției prețului acestei materii prime.

  • Datele privind producția în barili pe zi din partea țărilor OPEC: un nivel prea ridicat al producției duce, în general, la scăderea prețului barilului de petrol și invers;
  • Oferta: un nivel ridicat al ofertei contribuie, de asemenea, la scăderea prețurilor, în timp ce o ofertă redusă poate duce la creșterea prețurilor;
  • Contetextul geopolitic internațional: conflictele care afectează țările producătoare și exportatoare de petrol influențează adesea evoluția prețului petrolului;
  • Evoluția dolarului american pe piața valutară: întrucât prețul barilul de petrol este exprimat în dolari, această monedă va fi mai slabă, iar deținătorii de alte monede vor fi stimulați să cumpere mai mult petrol.

Care sunt previziunile experților vizavi de prețul petrolului în 2023?

Cum văd analiștii evoluția pieței în 2023? Iată câteva dintre cele mai recente previziuni:

AIE

AIE a previzionat că prețul petrolului Brent va rămâne relativ stabil în 2023, la o medie de 85 dolari/baril. Agenția se așteaptă ca prețul Brent să ajungă la o medie de 83 $/b în 2023. Prețul West Texas Intermediate (WTI – prețul de referință din SUA) este prognozat să urmeze, în general, o traiectorie similară, cu o medie de 77 $/b în 2023.

JPMorgan

Prognoza JP Morgan de 90 de dolari pentru Brent în 2023 se bazează pe convingerea că alianța OPEC+ va face eforturi mari pentru a menține piețele echilibrate anul viitor. Aceștia se așteaptă ca oferta să crească cu 30% peste ritmul cererii în 2023, pe măsură ce producția Rusiei se normalizează complet și o combinație de proiecte convenționale (Brazilia, Norvegia, Guyana) și neconvenționale (SUA, Canada, Argentina) va furniza încă 1,6 mbd.

Reuters

Potrivit unui sondaj realizat în rândul a 30 de economiști și analiști petrolul Brent va ajunge la o medie de 89,37 dolari pe baril în 2023, cu aproximativ 4,6% mai puțin decât consensul de 93,65 dolari dintr-un sondaj realizat în noiembrie. Valoarea medie a pretului de referință la nivel mondial a fost de 99 de dolari pe baril în 2022.

Petrolul american este estimat la o medie de 84,84 dolari pe baril în 2023, față de consensul de 87,80 dolari din luna precedentă.

CAPEX.com

Cu toate că tendința descendentă pe termen lung rămâne, este de remarcat “respingerea” prețului din pragul de suport cheie $65-70 (50% din avansul înregistrat în perioada Martie 2020-Aprilie 2022), un posibil semn de oboseală a trendului descendent, conform CAPEX.com. În esență, acest lucru dezvăluie că, în timp ce prețurile s-au tranzacționat pe minime, a existat o reticență de a rămâne la acele niveluri, deoarece cumpărătorii sau “taurii” au împins prețurile în sus, ceea ce sugerează că impulsul descendent sau “bearish” s-ar putea estompa în următoarele trimestre din 2023, pe măsură ce cumpărătorii încep să vadă valoare la nivelurile actuale.

Evoluția prețului in 2023 (spre $50 sau revenire temporară spre $100) va depinde în mare masură de modul în care va fi rezolvată această evoluție laterală sau “trading range”.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală