În Republica Moldova, o singură asociație pentru colectarea vehiculelor scoase din uz, „Rabla Car”, a primit autorizație de la Agenția de Mediu (AM) pentru gestionarea deșeurilor provenite de la automobilele vechi. Fondată de trei companii din domeniul importului și comercializării vehiculelor și pieselor auto, organizația este administrată de Cristina Melnic, sora lui Vasile Melnic, director adjunct al Inspectoratului pentru Protecția Mediului și fost candidat PAS la alegerile locale din Chișinău, potrivit unei investigații publicată de Ziarul de Gardă.
În spațiul public au apărut acuzații că „Rabla Car” ar fi fost favorizată, iar atribuirea autorizației s-ar putea traduce într-un monopol asupra reciclării automobilelor uzate. În replică, reprezentanții Agenției de Mediu susțin că examinează mai multe solicitări și că alte sisteme colective ar putea fi autorizate înainte de termenul limită, 6 mai 2025.
Potrivit legii, după această dată, orice companie care importă autovehicule va trebui să facă parte dintr-un sistem colectiv sau individual, pentru a asigura reciclarea vehiculelor uzate. Cu toate acestea, mai mulți reprezentanți ai industriei auto susțin că procesul de autorizare pentru alte sisteme colective trenează, în timp ce „Rabla Car” a primit undă verde în doar trei luni.
Directorul adjunct al Inspectoratului pentru Protecția Mediului, Vasile Melnic, neagă orice conflict de interese, susținând că nu a semnat niciun act care să favorizeze asociația administrată de sora sa. „Dumneaei are 30 de ani, face ce vrea. Eu nu am admis nicio ilegalitate”, a declarat el.
La rândul său, administratoarea Rabla Car, Cristina Melnic, susține că a fost numită în funcție de fondatori și că acuzațiile privind un posibil monopol sunt nefondate. „Orice încercare de a sugera că există influență politică sau administrativă este o minciună”, a scris ea pe rețelele sociale.
În prezent, mai multe sisteme colective sunt în așteptarea autorizațiilor, iar unii reprezentanți ai industriei auto afirmă că procesul este unul netransparent și riscă să favorizeze un singur operator. „Dacă până pe 6 mai nu vor fi aprobate alte asociații, atunci se va confirma că se creează un monopol”, afirmă unul dintre solicitanți.
Ministrul Mediului, Sergiu Lazarencu, a respins acuzațiile privind favorizarea unui operator. „Am aflat în ziua în care s-a dat autorizația. M-am bucurat că în sfârșit a apărut cineva, pentru că am extins termenul de vreo trei ori. Sunt sigur că până pe 6 mai vor apărea și alte sisteme colective”, a declarat el.
În timp ce autoritățile insistă că procesul de autorizare este deschis tuturor, piața reciclării vehiculelor uzate rămâne sub semnul întrebării, iar viitorul gestionării acestor deșeuri va depinde de modul în care se va desfășura atribuirea autorizațiilor în următoarele luni.