„Rabla Car” – afacere ecologică sau combinație de familie? Singura firmă autorizată, condusă de sora unui oficial

06 Mart. 2025, 12:11
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
06 Mart. 2025, 12:11 // Actual //  Ursu Victor

În Republica Moldova, o singură asociație pentru colectarea vehiculelor scoase din uz, „Rabla Car”, a primit autorizație de la Agenția de Mediu (AM) pentru gestionarea deșeurilor provenite de la automobilele vechi. Fondată de trei companii din domeniul importului și comercializării vehiculelor și pieselor auto, organizația este administrată de Cristina Melnic, sora lui Vasile Melnic, director adjunct al Inspectoratului pentru Protecția Mediului și fost candidat PAS la alegerile locale din Chișinău, potrivit unei investigații publicată de Ziarul de Gardă.

În spațiul public au apărut acuzații că „Rabla Car” ar fi fost favorizată, iar atribuirea autorizației s-ar putea traduce într-un monopol asupra reciclării automobilelor uzate. În replică, reprezentanții Agenției de Mediu susțin că examinează mai multe solicitări și că alte sisteme colective ar putea fi autorizate înainte de termenul limită, 6 mai 2025.

Potrivit legii, după această dată, orice companie care importă autovehicule va trebui să facă parte dintr-un sistem colectiv sau individual, pentru a asigura reciclarea vehiculelor uzate. Cu toate acestea, mai mulți reprezentanți ai industriei auto susțin că procesul de autorizare pentru alte sisteme colective trenează, în timp ce „Rabla Car” a primit undă verde în doar trei luni.

Directorul adjunct al Inspectoratului pentru Protecția Mediului, Vasile Melnic, neagă orice conflict de interese, susținând că nu a semnat niciun act care să favorizeze asociația administrată de sora sa. „Dumneaei are 30 de ani, face ce vrea. Eu nu am admis nicio ilegalitate”, a declarat el.

La rândul său, administratoarea Rabla Car, Cristina Melnic, susține că a fost numită în funcție de fondatori și că acuzațiile privind un posibil monopol sunt nefondate. „Orice încercare de a sugera că există influență politică sau administrativă este o minciună”, a scris ea pe rețelele sociale.

În prezent, mai multe sisteme colective sunt în așteptarea autorizațiilor, iar unii reprezentanți ai industriei auto afirmă că procesul este unul netransparent și riscă să favorizeze un singur operator. „Dacă până pe 6 mai nu vor fi aprobate alte asociații, atunci se va confirma că se creează un monopol”, afirmă unul dintre solicitanți.

Ministrul Mediului, Sergiu Lazarencu, a respins acuzațiile privind favorizarea unui operator. „Am aflat în ziua în care s-a dat autorizația. M-am bucurat că în sfârșit a apărut cineva, pentru că am extins termenul de vreo trei ori. Sunt sigur că până pe 6 mai vor apărea și alte sisteme colective”, a declarat el.

În timp ce autoritățile insistă că procesul de autorizare este deschis tuturor, piața reciclării vehiculelor uzate rămâne sub semnul întrebării, iar viitorul gestionării acestor deșeuri va depinde de modul în care se va desfășura atribuirea autorizațiilor în următoarele luni.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

06 Iun. 2025, 17:21
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
06 Iun. 2025, 17:21 // Actual //  Ursu Victor

Un nou pod rutier internațional va fi construit peste Dunăre, între localitatea Orlivka din raionul Izmail (regiunea Odesa) și orașul Isaccea din România. Proiectul a fost inclus în Strategia de reconstrucție și dezvoltare a regiunii Odesa pentru perioada 2025–2027, publicată de Consiliul Regional Odesa, potrivit portalului ucrainean epravda.com.ua.

Noul pod va face parte din ruta internațională E87, care conectează Ucraina cu România, Bulgaria și Turcia. În prezent, șoferii sunt nevoiți să ocolească prin Republica Moldova, traversând de două ori frontiera. Construcția podului va scurta traseul către Isaccea cu aproximativ 80 de kilometri.

Finanțarea va fi asigurată din ajutor internațional, în valoare de peste 12,6 miliarde de grivne (aproximativ 290 milioane de euro), repartizată pe parcursul a trei ani: 1,26 miliarde în 2025, aproape 3,8 miliarde în 2026 și peste 7,5 miliarde în 2027.

Proiectul prevede etapele de proiectare, studii ecologice, construcția propriu-zisă a podului și a căilor de acces, precum și crearea punctelor de trecere a frontierei și racordarea la drumurile internaționale.

Viitorul pod va avea patru benzi de circulație, trotuare pentru pietoni de ambele părți și va fi rezistent la cutremure de până la 9 grade pe scara Richter. Din partea ucraineană va fi construită o șosea de acces de 3 km, iar din partea română – 950 de metri.

Ucraina intenționa să construiască un pod peste Nistru, care urma să lge localitatea Yampol de Soroca, însă la 15 mai Kievul a suspendat lucrările.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO