Republica Moldova a început lucrările la o nouă linie electrică care să o elibereze de Moscova

09 Apr. 2024, 16:33
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
09 Apr. 2024, 16:33 // Actual //  Lupu Eduard

Moldova a început marți lucrările la o nouă linie electrică care să lege Capitala Chișinău de România vecină, în timp statul urmărește o mai mare independență energetică față de Rusia.

Odată cu instalarea noii linii electrice, Moldova nu va mai depinde de o centrală electrică situată în regiunea separatistă a Transnistriei, unde staționează trupele rusești, notează AFP.

În satul Congaz din sud, au fost mobilizați muncitori și excavatoare, buldozere și macarale pentru a începe săparea fundațiilor pentru primii stâlpi ai noii linii electrice.

Până la sfârșitul anului 2025, Moldova dorește să instaleze toți cei 500 de stâlpi de înaltă tensiune și restul liniei electrice de 400 kV, care se va întinde pe 158 de kilometri (98 de mile) de la Chișinău la Vulcănești în Găgăuzia.

O conexiune de la Vulcănești la Isaccea peste graniță în România, membră a UE, este deja în vigoare.

În prezent, aproximativ 70 la sută din energia electrică consumată în Moldova provine din Transnistria, iar separatiștii susținuți de ruși au redus livrările către Chișinău în toamna anului 2021.

Actualul contract cu centrala electrică din Transnistria urmează să expire la sfârșitul anului 2024.

Președintele Maia Sandu a numit noua linie electrică de 27 de milioane de euro (29 de milioane de dolari) „unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură” de la obținerea independenței în 1991, eliberând țara să obțină electricitate „fără presiunea șantajului politic din afară”.

Chișinăul a aprobat în 2019 proiectul mult întârziat, care a primit finanțare de la Banca Mondială.

Guvernul continuă să încerce să finalizeze construcția chiar înainte de termenul limită de la sfârșitul anului 2025, potrivit unui înalt oficial al Ministerului Energiei, Constantin Boroșan.

Pe lângă 70% din energia electrică pe care Moldova o primește din Transnistria, restul provenea în mare parte din Ucraina.

Dar Kievul a oprit exporturile după atacurile rusești asupra infrastructurii sale energetice, declanșând o criză energetică în Moldova.

Astăzi, 20% din cererea de energie electrică este satisfăcută de producția internă.

Consumul a scăzut, de asemenea, pe măsură ce prețurile la energie electrică au crescut.

Din 2022, Moldova a cumpărat ocazional și energie electrică din România, dar conexiunile existente limitează cantitatea pe care o poate importa.

Moldova intenționează să mai aibă două linii de interconectare cu România pentru a realiza „integrarea deplină și completă în piața energetică europeană”, a declarat Borosan pentru AFP.

Țara de 2,6 milioane care se află între Ucraina și România a solicitat aderarea la Uniunea Europeană la scurt timp după ce Rusia a invadat Ucraina în 2022.

Actualele state membre au convenit în decembrie să înceapă discuțiile privind aderarea cu Ucraina și Moldova, una dintre cele mai sărace națiuni din Europa.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

14 Iul. 2024, 17:53
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
14 Iul. 2024, 17:53 // Actual //  Lupu Eduard

Turcia intenţionează să se bazeze pe poziţia sa geografică şi pe acordul de uniune vamală cu Uniunea Europeană (UE) pentru a atrage investitorii chinezi care vor să aibă acces fără taxe vamale la pieţele europene, aşa cum tocmai a făcut-o recent cu producătorul auto BYD, informează cotidianul Hurriyet Daily News.

Luni, gigantul chinez a semnat un acord cu Ministerul Industriei şi Tehnologiei din Turcia, pentru a face investiţii în această ţară, o decizie care va extinde prezenţa companiei chineze în Europa.

Producătorul auto chinez ar urma să construiască o fabrică în Turcia, cu o capacitate de producţie de 150.000 de vehicule electrice şi hibride pe an, un Centru de mobilitate, de cercetare şi dezvoltare (R&D), valoarea totală a investiţiei fiind de un miliard de dolari. Producţia ar urma să demareze la finalul lui 2026, iar în Turcia vor fi create 5.000 de locuri de muncă directe.

Noua uzină va da BYD un acces mai uşor pe piaţa din UE, cu care Turcia are un acord de uniune vamală. Acest fapt este cu atât mai important cu cât Uniunea Europeană a majorat tarifele vamale pentru importurile de automobile electrice chineze. Pe lângă tarifele vamale existente pentru vehiculele BYD, de 10%, UE a introdus săptămâna trecută tarifele vamale suplimentare de 17,4% pentru grupul chinez.

Turcia, aflată la răscrucea dintre Europe, Orientul Mijlociu şi Asia Centrală, este în negocieri şi cu alte firme din China, a anunţat săptămâna aceasta ministrul Industriei şi Tehnologiei, Mehmet Fatih Kacir.

„Vrem să transformăm Turcia într-un centru de producţie pentru viitoarea generaţie de vehicule”, a declarat Kacir pentru postul privat de televiziune Haberturk.

Ministrul a scos în evidenţă avantajele ţării, inclusiv calitatea de membru al uniunii vamale a UE şi acordurile comerciale cu 28 de ţări. „Producătorii chinezi vor acces rapid la pieţele internaţionale. Investiţiile în Turcia le ajută să-şi îndeplinească acest obiectiv”, a explicat oficialul de la Ankara.

Începând din anii ’70, Turcia a devenit unul dintre centrele de vârf ale industriei auto globale, marii producători auto, inclusiv Fiat şi Renault, deschizându-şi fabrici în această ţară, urmaţi de alţii ca Ford, Toyota şi Hyundai.

Uzina BYD din Turcia va permite producătorului chinez de vehicule electrice (EV) să eludeze tarifele vamale suplimentare introduse de UE şi să intre pe pieţele din Europa.

Conform noilor reglementări privind subvenţiile, BYD va fi scutit de noile tarife vamale suplimentare de 40% la importurile de autovehicule electrice impuse de Turcia, în încercarea de a încuraja investiţiile şi a proteja cota de piaţă a producătorilor interni. Companiile auto care investesc în ţară sunt exceptate de la aceste tarife.

Cel puţin alţi cinci producători auto din China iau în considerare deschiderea unor fabrici în Turcia, a anunţat agenţia de presă Anadolu.

De asemenea, compania turcă TOGG şi firma chineză Farasis au un parteneriat pentru a produce baterii EV în Turcia.

Ministrul Industriei anunţase că oficialii turci au avut, anul trecut, numeroase întâlniri cu şefi de firme importante din China.

În iunie, ministrul Afacerilor Externe, Hakan Fidan, a vizitat China, şi a încheiat un nou acord bilateral deal, şi a numit ţările „motoarele bogăţiei Asiei”.

Preşedintele Recep Tayyip Erdogan a confirmat dorinţa sa de a se alătura Organizaţiei de cooperare de la Shanghai (din care fac parte China, Rusia şi Iranul), unde Turcia este doar un partener.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău