Roada de prune din acest an va fi mai mică! Ce spun producătorii

28 Iul. 2021, 15:24
 // Categoria: Actual // Autor:  Dumitrita Culiuc
28 Iul. 2021, 15:24 // Actual //  Dumitrita Culiuc

Reprezentanții întreprinderilor horticole din aproape toate regiunile Moldovei observă în acest an efectul periodicității biologice în multe livezi de pruni. În acele livezi care au dat o recoltă relativ mare în 2020, anul acesta va fi semnificativ mai mică (și invers). În plus, multe plantații de prune sunt afectate de efectele stresului sever ca urmare a secetei din ultimii doi ani, scrie East-Fruit.

Producătorii agricoli spun că va fi cu 20-30 % mai puțină recoltă.

Potrivit estimărilor experților, din 22,7 mii de hectare de livezi de pruni din țară, au fost obținute doar aproximativ 65 de mii de tone de produse. În 2019, în Moldova au fost recoltate 109 mii tone, în 2018 – 133 mii tone prune.

Potrivit observațiilor expertului Federației Producătorilor Agricoli din Moldova (FARM(, Andrei Zbanca, într-o oarecare măsură scăderea potențială a producției în livezile de pruni va fi compensată de calitatea ridicată a fructelor, datorită precipitațiilor din prima jumătate a acestei veri. Fundalul fitosanitar pe plantațiile de prune, de asemenea, nu provoacă încă probleme serioase.

Până la sfârșitul acestei săptămâni, întreprinderile agricole din zonele sudice și centrale ale țării vor începe să culeagă soiuri timpurii de prune („Chachakskaya timpuriu” etc.). Primele prune autohtone vor ajunge, în special, pe piața internă.

În opinia fermierilor, un preț angro confortabil pentru ei la începutul sezonului va fi intervalul de 12-20 lei / kg (0,66-1,11 dolari / kg) cu containere și TVA, care este de aproximativ o dată și jumătate mai mare decât nivelul de preț de pornire al anului trecut. O parte din așteptările ridicate pentru prețurile cererii sunt asociate cu prognoze slabe pentru recolta de prune din acest an, în mai multe țări din UE.

 

Realitatea Live

01 Iul. 2022, 14:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
01 Iul. 2022, 14:49 // Actual //  Lupu Eduard

Lucrările de reparaţii la linia de cale ferată cu ecartament larg din Portul Galaţi, care este nefuncţională de 22 de ani şi care va facilita traficul de mărfuri la graniţa cu Republica Moldova, sunt terminate în proporţie de 80%. Oficiali din cadrul CFR anunţă că efectivele care lucrează la reabilitarea tronsonului, în regie proprie, au fost crescute de la 70 la 100 de persoane.

În Portul Galaţi, feroviarii continuă lucrările de reparaţii, în regie proprie, pentru redeschiderea liniei de cale ferată 706 J Galaţi Largă Ana – Galaţi Bazin – Galaţi Mărfuri – Port Docuri – Siloz, în lungime totală de 4,7 kilometri, dintre care 3,58 kilometri linie cu ecartament larg.

 „În ultimii 22 de ani, pe linia de cale ferată 706 J Cale Largă – Galaţi Largă Ana – Galaţi Bazin – Galaţi Mărfuri – Port Docuri – Siloz nu a mai circulat niciun tren de marfă dinspre sau înspre Republica Moldova. Volumul traficului de mărfuri, prin punctul feroviar de frontieră din Portul Galaţi, a intrat pe un trend descendent încă din perioada 1990-2000, când pe această linie au mai circulat, doar ocazional, trenuri de marfă dinspre/către Republica Moldova sau Ucraina. Redeschiderea acestei linii, în lungime totală de 4,7 kilometri, va avea un impact economic important, atât prin creşterea traficului de marfă pe teritoriul României, dar şi a volumului de cereale, care vor intra direct în Portul Galaţi, pe la graniţa cu Republica Moldova”, anunţă, joi, CFR Infrastructură.

Lucrările din Portul Galaţi sunt executate de Sucursala Regională de Căi Ferate Galaţi, în regie proprie, pe două şantiere: linia de cale ferată  Ana – Galaţi Bazin – Galaţi Mărfuri – Port Docuri (3,58 kilometri) – ecartament larg şi linia CF Galaţi Mărfuri – Port Docuri – Siloz (1,16 kilometri) – ecartament normal.

„Începând cu data de 20 (iunie – n.r.) am avut, în medie, 70 de oameni pe lucrare, iar în această dată pentru grăbirea execuţiei acestei lucrări suntem cu un efectiv de 100 de persoane. La acest moment, noi am reparat în proporţie de 80% această linie de cale ferată. Se execută lucrări de înlocuire traverse, înlocuire materiale mărunt de prindere. De asemenea, mai avem dispersate încă două echipe de lucru care desfăşoară buraj tehnologic şi într-un alt punct de lucru înlocuire traverse material mărunt şi burajul tehnologic specific”, a declarat, joi, Viorica Grecu, şef Divizie Tehnică în cadrul CFR.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu spunea, miercuri, într-o postare pe Facebook, că reparaţiile la linia de cale ferată cu ecartament larg din Portul Galaţi sunt în plină desfăşurare, iar redeschiderea acestei linii de cale ferată va permite transportul mai eficient al cerealelor din Ucrainia, via Republica Moldova, în Portul Galaţi.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău