Șantajul gazelor. Ce condiții pune Moscova Chișinăului pentru metanul mai ieftin

06 Oct. 2021, 13:47
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
06 Oct. 2021, 13:47 // Actual //  bani.md

”Pentru Gazprom este  mai rentabil să încheie un nou contract pe termen lung cu Republica Moldova, ocolind Ucraina, dar aici Chișinăul se poate confrunta cu o reacție puternică din partea Kievului, UE și SUA”, a declarat expertul energetic Igor Iușkov pentru ziarul VZGLYAD, comentând intenția Moldovei de a obține o reducere accentuată a prețului la gazul rusesc.

„Moldova trebuie să acționeze adecvat dacă dorește să ajungă la o înțelegere cu Gazprom asupra unui nou contract pe termen lung”, a declarat Igor Iușkov, expert la Universitatea Financiară din Guvernul Federației Ruse și Fondul Național pentru Securitate Energetică.

Potrivit lui, atunci când autoritățile moldovenești declară că vor să trăiască ca în Europa și să urmeze calea integrării europene, dar să critice Federația Rusă, atunci prețul gazului de 750 USD pentru mia de metri cubi ar trebui să le convină – acesta este prețul european.

Potrivit lui Iușkov, Gazprom ar putea propune anumite condiții pentru un contract convenabil Republicii Moldova. „În primul rând, la nivel de stat, Moscova vrea un dialog normal cu Chișinău pe problema transnistreană. În al doilea rând, putem vorbi despre schimbarea punctului de livrare și acceptare a gazelor pentru Moldova, a sugerat expertul. – Acum, gazul rusesc trece în tranzit prin Ucraina, apoi trece prin Transnistria în Moldova. În această situație, Moldova nu poate deconecta Transnistria de la conducta cu gaze, altfel va fi ea însăși fără gaz”.

”Pe de altă parte, ar fi mai bine ca Gazprom să încheie un nou contract de livrare ocolind Ucraina, astfel încât după 2024 să nu semneze un nou acord de tranzit cu Kievul. Urmând această logică, gazul va intra în Moldova prin sudul țării – din România. Dar aici apare întrebarea – cum să aprovizionăm cu gaz Transnistria? Adică, este necesar să se obțină garanțiile Chișinăului că nu va întrerupe furnizarea de gaze către Transnistria „, a spus expertul.

Totodată, ca urmare a modificării punctului de livrare a gazelor, Moldova poate strica relațiile cu Ucraina, așa cum a fost în cazul Ungariei. În plus, este posibil ca UE și SUA să facă presiuni asupra Moldovei. Mai mult, autoritățile moldovene însuși ridică problema datoriei Transnistriei către Gazprom, declarând că nu o vor rambursa. Aceasta este o cale neconstructivă, care ar putea obliga Gazprom să ceară restituirea datoriilor. Prin urmare, dacă vor să semneze un nou contract unic, atunci trebuie să negocieze cu Gazprom „, a rezumat Iușkov.

Anterior, ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu, a spus că țara dorește să cumpere gaz rusesc la un preț de 220-280 de dolari pentru 1.000 de metri cubi, și nu  de 790 de dolari, ca în luna octombrie.

Spinu a precizat: „contractul dintre Moldovagaz și Gazprom este destul de vechi, a fost prelungit tot timpul”. Partea moldovenească „a solicitat prelungirea contractului pentru încă un an conform vechii formule de calcul”, care este „benefică în condițiile în care costul gazelor pe piața mondială înregistrează noi recorduri de la o zi la alta”.

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 13:11
 // Categoria: Opinii // Autor: 
04 Iul. 2025, 13:11 // Opinii // 

Calea Ferată din Moldova a anunțat solemn, într-un comunicat de presă, o premieră mondială că a reușit, pentru prima dată în ultimii zece ani, să repare o locomotivă diesel pe cont propriu. Este vorba despre venerabila ЧМЭ3-4952, o locomotivă de colecție sovietică, care a primit o a doua tinerețe chiar în atelierele întreprinderii de stat.

„Un moment de referință”, spune CFM, referindu-se la faptul că în sfârșit au avut bani, oameni și piese pentru o reparație capitală – o combinație rară în istoria recentă a infrastructurii moldovenești. S-au reparat motoare, s-a șlefuit arborele cotit (ceva ce, potrivit anunțului oficial, nu s-a mai întâmplat din epoca agricol-industrială – adică 1991), iar inginerii, electricienii și mecanicii au fost felicitați pentru faptul că, de data asta, locomotiva nu a fost trimisă în Ucraina, România sau direct la fier vechi.

Până acum, astfel de intervenții erau considerate imposibile, din motive ce țineau de lipsă de bani, de piese sau pur și simplu de voință. Acum însă, se deschide o nouă eră – una în care poate, cu puțin noroc și vreo încă zece ani, vom reuși să reparăm și următoarea locomotivă din muzeul viu al căii ferate moldovenești.

CFM promite că această reparație nu e doar un accident fericit, ci începutul unei „modernizări”, cuvânt care în transportul feroviar moldovenesc înseamnă de obicei că ceva vechi a fost vopsit cu o culoare nouă.

„Acum avem autonomie tehnică”, anunță întreprinderea, într-o explozie de optimism mecanic. Între timp, călătorii așteaptă încă trenul Chișinău–Iași care întârzie pentru că… locomotiva recent reparată a avut nevoie de o reajustare de urgență.

Glorie locomotivelor vechi și celor care le mai pot da o viață!

 

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO