Se scumpesc gazele în Europa, pe fondul grevelor de la instalațiile de GNL

11 Aug. 2023, 10:23
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
11 Aug. 2023, 10:23 // Actual //  bani.md

Chevron şi Woodside Energy Group au declarat joi că poartă discuţii cu sindicatele pentru a preveni grevele la instalaţiile de gaze naturale lichefiate (GNL) din Australia, care reprezintă împreună aproximativ 10% din producţia globală, relatează CNBC, conform News.ro.

Preocupările legate de acţiunile greviste de la platformele de gaze offshore din Woodside North West Shelf şi de la uzinele Chevron Gorgon şi Wheatstone LNG au dus miercuri preţurile gazelor europene la un nivel maxim al ultimelor aproape două luni, de teamă că această mişcare ar alimenta concurenţa dintre cumpărătorii asiatici şi europeni pentru mărfuri.

Australia şi-a păstrat coroana ca cel mai mare producător de GNL din lume, exportând 80,9 milioane de tone în 2022, comparativ cu 79 de tone în 2021, potrivit datelor de la International Gas Union.

Cota ţării pe piaţa globală a GNL este estimată la 20,2%.

Aproximativ trei sferturi din exporturile de GNL ale Australiei sunt direcţionate către patru cumpărători asiatici: China, Japonia, Coreea de Sud şi India, în mare parte prin contracte pe termen lung, şi aproape niciunul către Europa.

Firma de consultanţă Rystad Energy estimează că China şi Japonia au achiziţionat împreună aproximativ 26 de milioane de tone de GNL australian, mai mult de 60% din exporturile ţării, în prima jumătate a anului 2023.

CÂTE FACILITĂŢI DE GNL EXISTĂ ÎN AUSTRALIA?

Există 10 unităţi de lichefiere în Australia, cu o capacitate nominală combinată de 87,7 milioane de tone pe an, conform datelor Grupului Internaţional de Importatori de Gaze Naturale Lichefiate.

CARE INSTALATII AR FI AFECTATE DE O GREVĂ?

Dacă va avea loc, greva este de aşteptat să afecteze trei dintre cele mai mari dintre aceste facilităţi: Northwest Shelf (NWS), operată de Woodside Energy Group, şi Gorgon şi Wheatstone, care sunt ambele operate de Chevron.

Capacitatea nominală a celor trei facilităţi depăşeşte 40 milioane de tone pe an şi reprezintă aproximativ 50% din producţia totală din Australia, potrivit lui Robert Songer, analist GNL la firma de informaţii de date ICIS, care a adăugat că exporturile australiene au fost în iulie de 6,46 milioane de tone metrice.

Pe baza unei încărcături standar de 60.000 de tone, greva ar putea provoca o întrerupere a 50-60 de transporturi pe lună, au estimat Songer şi alţi analişti.

CARE AR FI IMPACTUL GLOBAL?

Analiştii Bernstein au spus că, în cel mai rău caz, o oprire a instalaţiilor NWS, Gorgon şi Wheatstone LNG ar elimina 41 dimensiuni standard de GNL de pe piaţă sau aproximativ 11% din aprovizionare, adăugând că acest lucru ar putea duce la o creştere semnificativă a preţurilor gazelor la nivel mondial.

Aceştia au adăugat, totuşi, că este probabil ca disputa să fie rezolvată, având în vedere istoria lungă a Woodside de a gestiona cu succes conflictele de muncă.

CUMPĂRĂTORII CAUTĂ ÎN ALTĂ PARTE?

Joi, compania sud-coreeană Korea Midland Power Co (KOMIPO) a lansat o licitaţie pentru GNL pentru livrarea a 1.600 miliarde de unităţi termice britanice, în octombrie, au declarat surse din industrie pentru Reuters.

Toby Copson, şeful global de tranzacţionare la Trident LNG, a declarat că Asia de Nord, în principal Japonia şi Coreea, va încerca în mod activ să atenueze orice întrerupere a aprovizionării după iniţiativa KOMIPO.

”Acest lucru în sine ar putea determina alţi jucători să înceapă să liciteze mai devreme decât era de aşteptat pentru a anticipa mişcările de preţ în sus.

Avem de-a face cu ”ce ar fi dacă” şi pieţele răspund în mod disproporţionat la ameninţările implicite, cum ar fi dezechilibrele sau impedimentele în aprovizionare”, a adăugat el.

În timp ce preţurile spot la GNL rămân stabile, preţurile pentru contractele din următoarele două luni sunt cu 10-15% mai mari.

Analiştii Bernstein au spus ca preţurile ar putea creşte mult mai mult dacă greva va continua.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO