Șor, concesionarul Aeroportului Chișinău, înfrânt definitiv în Suedia: Aeroportul, salvat din ghearele fugarului

17 Feb. 2025, 14:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
17 Feb. 2025, 14:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Pe 14 februarie 2025, Curtea de Apel Svea din Stockholm, Suedia, a respins cererea înaintată de Komaksavia Airport Invest Ltd (Cipru) împotriva Republicii Moldova, legată de anularea hotărârii arbitrale din 3 august 2022 emisă de Tribunalul arbitral al Institutului de Arbitraj al Camerei de Comerț din Stockholm, anunță Ministerul Justiției.

Decizia reprezintă o victorie juridică importantă pentru Republica Moldova, demonstrând conformitatea statului cu principiile statului de drept și obligațiile internaționale.

Litigiul a pornit de la pretențiile Komaksavia legate de presupusa investiție în Avia Invest SRL, fostul concesionar al Aeroportului Internațional Chișinău. În mai 2020, Komaksavia a inițiat un arbitraj, acuzând Republica Moldova de intervenție ilegală și discriminatorie.

În august 2022, tribunalul arbitral a decis că Komaksavia nu a realizat o investiție protejată conform acordurilor internaționale și a respins cererea din lipsă de jurisdicție.

Komaksavia a contestat ulterior decizia, dar Curtea de Apel Svea a confirmat poziția tribunalului arbitral, subliniind că:

  • Transferul părții sociale de 95% în capitalul social al Avia Invest către Komaksavia nu constituie o investiție protejată.
  • Komaksavia nu a demonstrat că a realizat o contribuție economică sau că și-a asumat un risc real.
  • Tribunalul arbitral a aplicat corect regulile internaționale privind protecția investițiilor.

Instanța suedeză a obligat Komaksavia să achite cheltuielile de judecată ale Republicii Moldova, în valoare de 105.000 EUR și 10.000 USD, plus dobândă.

Acordul de concesiune a Aeroportului Chișinău a fost semnat pe 30 august 2013, între Agenția Proprietății Publice și compania Avia Invest, fondată pe 2 august 2013, cu un capital social de 85,1 milioane de lei, divizat în părți egale între societatea pe acțiuni Habarovski Aeroport și holdingul Kolomenski Zavod.

Ambii fondatori erau din Rusia și în spatele lor aparent se aflau două grupări oligarhice. La Kolomenskii Zavod coproprietar era Serghei Glinca, un prosper om de afaceri moldovean (locul 154 în topul Forbes 2013 al celor mai bogați ruși). Doar că deja pe 30 august 2013 acesta nu mai era asociat la Avia Invest, locul fiind luat de compania Komaksavia din Moscova,

În același timp, în șase ani de când a luat în concesiune Aeroportul, firma Avia Invest SRL și-a schimbat de câteva ori proprietarii.

Aerportul a trecut prin mâna mai multor acționari din zone off shore, ca într-un final beneficiar al acestui proiect să devină fugarul Ilan Șor, acuzat de delapidarea Băncii de Economii, Unibank și Banca Socială.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

15 Apr. 2025, 09:34
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
15 Apr. 2025, 09:34 // Actual //  Ursu Victor

Traficul aerian a revenit, în mod oficial. În 2024, numărul global de pasageri a depășit, în sfârșit, nivelurile din 2019, după ani de oscilații în urma perturbărilor masive cauzate de pandemia Covid-19, potrivit CNN, scrie antena3.ro.

Anul trecut s-au înregistrat aproximativ 9,5 miliarde de pasageri la nivel global – o creștere de 3,8% față de nivelurile anterioare pandemiei din 2019 și o creștere de 9% față de 2023, conform datelor preliminare privind aeroporturile globale publicate luni de Airports Council International (ACI) World. ACI reprezintă interesele a 2.181 de aeroporturi din 170 de țări.

„Suntem foarte bucuroși să vedem că traficul a revenit și anticipăm o creștere semnificativă în continuare chiar acum, chiar și cu unele dintre vânturile contrare pe care le vedem”, a declarat Justin Erbacci, director general ACI World, pentru CNN Travel.

Topul celor mai aglomerate aeroporturi din lume în 2024

Cel mai aglomerat aeroport din lume este din nou Aeroportul Internațional Hartsfield-Jackson Atlanta. Centrul Delta Air Lines din capitala Georgiei a deținut locul nr. 1 timp de 26 din ultimii 27 de ani, alunecând de pe prima poziție o dată în 2020, când traficul de pasageri a scăzut.

Aeroportul nr. 2, Aeroportul Internațional Dubai, a devenit al doilea cel mai aglomerat aeroport din lume pentru prima dată în 2023 și și-a păstrat această poziție în cele mai recente 10 clasamente.

Pe locul 3, traficul la Aeroportul Internațional Dallas Fort Worth a crescut cu 17% în 2024 față de nivelul din 2019 și a crescut cu peste 7% față de 2023. Tokyo Haneda și Londra Heathrow – aeroporturi frecvent incluse în top 10 – s-au clasat pe locurile 4 și, respectiv, 5.

Pe locul 6, Aeroportul Internațional Denver servește drept exemplu de volum puternic de pasageri la hub-urile din SUA, cu o creștere de peste 19% față de nivelul său de pasageri din 2019 și o creștere de aproape 6% față de 2023.

„La ieșirea din pandemie, am văzut că aeroporturile hub din SUA au crescut foarte rapid, de fapt chiar și în timpul pandemiei, deoarece marile companii aeriene au pus accentul pe hub-urile lor”, a declarat Erbacci.

Aeroporturile din Istanbul, Turcia, și New Delhi, India – nr. 7 și, respectiv, 9 – „au prosperat datorită expansiunii companiilor aeriene, creșterii infrastructurii și conectivității globale îmbunătățite”, potrivit unui comunicat de presă al ACI World.

Pe locul 8, volumul de pasageri de la Aeroportul Internațional Chicago O’Hare este încă în scădere cu aproximativ 5% față de nivelurile din 2019 (în creștere cu aproximativ 8% față de 2023), dar „se pregătește pentru o creștere mai mare”, a declarat Erbacci.

Top 10 în clasamentul pentru 2024 este completat de Aeroportul Internațional Shanghai Pudong, care a înregistrat cea mai mare creștere în clasament – de pe locul 21 în 2023 pe locul 10, cu o creștere uriașă de 41% a traficului.

Saltul substanțial al aeroportului a fost determinat de „politicile extinse privind vizele, reluarea și extinderea zborurilor internaționale, îmbunătățirile operaționale și redresarea regiunii Asia-Pacific, în special a Chinei”, potrivit ACI World.

„Anticipăm că traficul nostru se va dubla până în 2045”

Atlanta pare pregătită să își păstreze poziția de lider, deși traficul său din 2024 – aproximativ 108 milioane de pasageri – a fost încă cu aproximativ 2% sub volumul său de pasageri din 2019.

„Previzionăm că Atlanta își va menține poziția înaltă pentru un timp”, a spus Erbacci, dar cea mai mare creștere viitoare este așteptată în alte regiuni.

„Veți continua să vedeți o creștere mai semnificativă în regiunile Asia Pacific, India, China, America Latină, într-o oarecare măsură și Africa. Și vom vedea o creștere mai puțin proeminentă – dar totuși tot creștere – în țările dezvoltate din America de Nord și Europa”, a spus el.

ACI a citat incertitudinea economică, tensiunile geopolitice, întârzierile de producție din partea producătorilor de aeronave și alte tensiuni printre provocările cu care se confruntă industria în 2024. Însă perspectivele ACI World rămân pozitive.

„Cred că vedem rezistența continuă a călătoriilor cu pasageri, chiar și cu unele perturbări globale majore”, a spus Erbacci.

Există încă incertitudini geopolitice și economice, iar Erbacci se așteaptă ca aceste forțe să aibă un anumit impact asupra transportului aerian. Rămâne de văzut cât de mare va fi impactul – în domenii precum capacitatea companiilor aeriene sau cererea de pasageri.

„Evident, dacă incertitudinea, tarifele și toate celelalte continuă… ar putea avea un impact asupra creșterii pe care o preconizăm în acest moment”, a declarat Erbacci într-un interviu acordat săptămâna trecută, înainte ca președintele Donald Trump să facă o pauză cu privire la ultima serie de tarife americane.

ACI World va monitoriza îndeaproape evoluțiile globale.

„Dar prognoza pentru continuarea creșterii este ridicată și anticipăm că numărul traficului nostru se va dubla până în 2045”, a spus Erbacci.

Top 10 cele mai aglomerate aeroporturi din lume pentru traficul de pasageri în 2024

1. Hartsfield-Jackson Atlanta (ATL): 108,1 milioane de pasageri; creștere de 3,3% față de 2023

2. Dubai (DBX): 92,3 milioane de pasageri; în creștere cu 6,1% față de 2023

3. Dallas Fort Worth (DFW): 87,8 milioane de pasageri; în creștere cu 7,4% din 2023

4. Tokyo Haneda (HND): 85,9 milioane de pasageri; în creștere cu 9,1% față de 2023

5. Londra Heathrow (LHR): 83,9 milioane de pasageri; în creștere cu 5,9% față de 2023

6. Denver (DEN): 82,4 milioane de pasageri; în creștere cu 5,8% față de 2023

7. Istanbul (IST): 80,1 milioane de pasageri; în creștere cu 5,3% din 2023

8. Chicago O’Hare (ORD): 80 de milioane de pasageri; în creștere cu 8,3% din 2023

9. New Delhi (DEL): 77,8 milioane de pasageri; în creștere cu 7,8% din 2023

10. Shanghai Pudong (PVG): 76,8 milioane de pasageri; în creștere cu 41% din 2023

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU