Sri Lanka riscă să rămână fără hrană. Țara are nevoie de 5 miliarde de dolari pentru bunurile esențiale

08 Iun. 2022, 11:39
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
08 Iun. 2022, 11:39 // Actual //  MD Bani

Prim-ministrul Sri Lanka spune că țara are nevoie de cel puțin 5 miliarde de dolari în următoarele șase luni pentru a plăti pentru bunuri esențiale, deoarece se confruntă cu cea mai gravă criză economică din ultimii 70 de ani.

Ranil Wickremesinghe a spus parlamentului că banii sunt necesari pentru articole de bază, cum ar fi alimente, combustibil și îngrășăminte.

În mai, Sri Lanka a intrat în neîndeplinire a obligațiilor de plată față de creditorii internaționali pentru prima dată în istoria sa. Țara a purtat discuții de salvare cu Fondul Monetar Internațional.

Wickremesinghe, care este și ministrul de finanțe al țării, a declarat parlamentului că sunt necesari mai mulți bani în acest an pentru a satisface nevoile de bază ale Sri Lanka, scrie BBC.

El a spus că națiunea insulară, care are o populație de aproximativ 22 de milioane, are nevoie de 3,3 miliarde de dolari pentru importurile de combustibil, 900 de milioane de dolari pentru alimente, 600 de milioane de dolari pentru îngrășăminte și 250 de milioane de dolari pentru gaz de gătit.

Acesta vine în momentul în care parlamentarii din Sri Lanka au acceptat un împrumut de 55 de milioane de dolari pentru îngrășăminte de la Exim Bank din India.

De asemenea, Națiunile Unite intenționează să facă un apel la nivel mondial pentru Sri Lanka și a promis 48 de milioane de dolari pentru alimente, agricultură și asistență medicală, a adăugat domnul Wickremesinghe.

El a avertizat, de asemenea, despre o încetinire a plăților guvernamentale către întreprinderi și lucrători din întreaga țară, deoarece fondurile sunt redirecționate pentru a plăti proviziile alimentare.

„Mulți oameni vor rămâne fără hrană, așa că programul alimentar pe care îl inițiem se va asigura că toate familiile, chiar dacă nu au venituri, vor avea hrană”, a spus domnul Wickremesinghe. „Putem avea bucătării comunitare în temple [și] biserici pentru a furniza hrana. Comunitatea trebuie să se implice”, a adăugat el.

Națiunea din Asia de Sud va încerca, de asemenea, să renegocieze un acord de sprijin financiar de 1,5 miliarde de dolari cu China, a spus Wickremesinghe.

Sri Lanka se confruntă cu cea mai gravă criză economică de la obținerea independenței de Marea Britanie în 1948.

Economia țării a fost puternic lovită de pandemie, de creșterea prețurilor la energie și de reducerile populiste de taxe.

Lipsa de medicamente, combustibil și alte produse esențiale a contribuit, de asemenea, la creșterea costului vieții la cote record.

Rata oficială a inflației din Sri Lanka, ritmul în care prețurile cresc, a crescut cu 39,1% de la an la an în luna mai. În același timp, prețurile alimentelor în cel mai mare oraș Colombo au crescut cu 57,4%.

Wickremesinghe urmează să dezvăluie un buget interimar luna viitoare, deoarece se confruntă cu provocarea de a reduce cheltuielile guvernamentale generale, oferind în continuare plăți de asistență socială.

Săptămâna trecută, ministrul agriculturii din Sri Lanka a cerut fermierilor să cultive mai mult orez, afirmând că „situația alimentară a țării se înrăutățește”.

Guvernul a anunțat, de asemenea, o creștere imediată a taxei pe valoarea adăugată (TVA) de la 8% la 12%. Mișcarea era de așteptat să crească veniturile cu 65 de miliarde de rupii din Sri Lanka (181 de milioane de dolari). De asemenea, a mai spus că impozitul pe profit va crește în octombrie de la 24% la 30%.

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO