Washingtonul a avertizat o țară din Est că SUA și aliații săi vor lua măsuri dacă aceasta încearcă să-și atenueze problema supracapacității industriale prin vânzările cu prețuri mici a bunurilor sale pe piețele internaționale, potrivit oficialilor americani. China, prin fenomenul de dumping încearcă să cucerească piețele globale, însă Statele Unite încep să-i interzică exporturile Beijingului, mai ieftine decât cele din America, lucru care ar bulversa industria locală.
Doi înalți oficiali ai Trezoreriei au declarat că o delegație americană și-a exprimat clar preocupările legate de dumping, într-o vizită recentă în China, inclusiv în conversațiile cu He Lifeng, vicepremierul responsabil pentru economia țării sale, potrivit Financial Times.
Să menționăm faptul că termenul de dumping descrie vânzarea de produse de către o țară sau de o firmă sub prețul de pe piață, pentru a elimina concurența. Această practică este interzisă în multe țări din lume, în special cele occidentale.
„Suntem îngrijorați de faptul că politicile de sprijin industrial chineze și politicile macro, care se concentrează mai mult pe ofertă, se îndreaptă ambele către o situație în care supracapacitatea în China…va ajunge pe piețele mondiale”, a declarat Jay Shambaugh, subsecretarul pentru afaceri internaționale, care a condus recent o echipă economică la Beijing.
SUA sunt cel mai preocupate de producția avansată și, în special, de sectoarele de energie curată, cum ar fi vehiculele electrice, panourile solare și bateriile litiu-ion.
Shambaugh a spus că a subliniat că nu doar SUA sunt îngrijorate și că China nu ar trebui să vadă niciun răspuns al SUA sau al altora ca fiind „din senin”.
Subsecretarul conduce partea SUA a unuia dintre cele două grupuri de lucru pe care Washington și Beijing le-au creat după vizita secretarului Trezoreriei, Janet Yellen, la Beijing, anul trecut, pentru a discuta probleme dificile, cum ar fi supracapacitatea, în efortul de a reduce tensiunile.
„Restul lumii va răspunde și nu o face într-un nou mod anti-China, ci răspunde politicii chineze”, a spus Shambaugh într-un interviu. Lui i s-a alăturat colegul Brent Neiman, subsecretar adjunct pentru finanțe internaționale, care a condus recent și o echipă în China.
Anul trecut, UE a lansat o anchetă anti-subvenție în industria vehiculelor electrice din China. Comisarul UE pentru concurență, Margrethe Vestager, a declarat sâmbătă că blocul este pregătit să folosească instrumente comerciale pentru a combate practicile comerciale neloiale din China.
Oficialii chinezi subliniază faptul că Actul de reducere a inflației din SUA face ca importarea bateriilor și a vehiculelor electrice chineze cu litiu să fie prohibitivă. Unii experți subliniază, de asemenea, că aproape o treime din exporturile chineze de vehicule electrice anul trecut au fost mașini pe care Tesla, o companie americană, le-a produs la fabrica sa din Shanghai.
China a devenit în 2023 cel mai mare exportator de mașini din lume, cu 5 milioane de automobile vândute, întrecând Japonia.
Scott Kennedy, un expert în economia chineză la think-tank-ul CSIS, a spus că SUA ar trebui să preseze China pentru a stimula cererea internă. „Presupunând că toate acestea nu reușesc să schimbe lucrurile, Washingtonul nu va avea de ales decât să urmeze UE și să lanseze investigații care probabil ar avea ca rezultat extinderea substanțială a restricțiilor asupra importurilor din China”.