Tancurile rusești de GNL, întreținute în porturile europene – paradox energetic în contextul sancțiunilor

14 Ian. 2025, 10:02
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
14 Ian. 2025, 10:02 // Actual //  Ursu Victor

Tancurile de clasa Arc7, care transportă gaze naturale lichefiate (GNL) de la fabrica Yamal LNG, continuă să beneficieze de întreținere în porturile europene. Interdicțiile de a colabora cu aceste nave ar putea complica semnificativ logistica exportului de GNL din zona arctică, însă Uniunea Europeană își crește în continuare achizițiile de GNL rusesc.

Potrivit unui raport al Financial Times, întreținerea a 14 din cele 15 tancuri specializate de clasa Arc7 care transportă GNL din Yamal către Europa este efectuată la două șantiere navale europene – Damen, în Brest, Franța, și Fayard A/S, în Danemarca. Fără aceste servicii de întreținere, ar fi greu pentru Novatek să livreze combustibilul din proiectul Yamal LNG către piețele de export esențiale, mai ales iarna, când prețurile gazului ating maximele în emisfera nordică. „Dacă ar exista o interdicție de a accesa aceste șantiere, aceasta ar pune sub semnul întrebării întreaga operațiune logistică”, a declarat Malte Humpert, specialist în transporturi arctice la High North News. „Aceste tancuri ar putea beneficia de servicii într-un alt loc, dar asta ar însemna o deviere de la traseu”.

Singura navă care nu a intrat la șantierele menționate este tancul „Christophe de Margerie”, aparținând companiei „Sovcomflot”, aflată sub sancțiuni. Dependența critică a tancurilor Arc7 de serviciile și piesele de schimb europene este subliniată de faptul că „Christophe de Margerie” nu a mai fost operat de șase luni. Celelalte tancuri care transportă GNL rusesc sunt deținute de companii energetice și navale internaționale, inclusiv grecii de la Dynagas și canadienii de la Teekay.

Damen a reparat opt nave de la începutul invaziei rusești în Ucraina și a confirmat că a întreținut „mai multe nave implicate în transportul GNL rusesc”, însă a subliniat că a respectat „legea europeană privind sancțiunile” și că nu a avut niciun rol în selecția mărfurilor transportate. Fayard a reparat nouă tancuri.

„Nu se preconizează ca aceste nave de GNL să mai fie reparate în viitorul apropiat”, a declarat Damen, explicând că în martie va intra în vigoare interdicția de acces în porturile europene a navelor care transportă GNL rusesc. Aceasta va face imposibilă transbordarea gazului din tancurile de clasa Arc7 în tancuri obișnuite, care să ajungă în regiunile mai îndepărtate. În 2023, aproximativ un sfert din cei 20,9 miliarde de metri cubi de GNL livrați în UE au fost reexportați în alte țări, conform datelor Institutului Oxford de Cercetări Energetice.

Uniunea Europeană intenționează să elimine complet gazul rusesc până în 2027. Deși importurile de gaze prin conducte sunt în scădere, achizițiile de GNL sunt în creștere. Conform estimărilor Rystad Energy, în 2024, în porturile europene au ajuns tancuri cu 17,8 milioane de tone de GNL rusesc, echivalentul a 24,2 miliarde de metri cubi.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

28 Oct. 2025, 11:55
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
28 Oct. 2025, 11:55 // Actual //  Ursu Victor

Sute de persoane cu dublă cetățenie româno–moldovenească au rămas fără buletine după ce documentele au fost oprite la vamă. Fie că treceau vama din România în Republica Moldova, fie invers, în cazul a 870 de cetățeni actele de identitate preluate de poliția de frontieră. Principalul motiv a fost domiciliul fictiv din România, scrie 24iasi.ro.

Astfel, în cazul cetățenilor moldoveni care și-au făcut mutații în România, s-au efectuat verificări iar la cei care s-a constatat că domiciliul era fictiv, s-a trecut la aplicarea legii: la trecerea prin la trecerea prin punctele de frontieră dintre România și Moldova, actele de identitate au fost preluate. Fără aceste documente, cei 870 de cetățeni nu vor mai putea circula în Uniunea Europeană.

“În conformitate cu prevederile art.18 din Ordonanță de Urgență nr. 105 din 2001 privind frontiera de stat a României, în cazurile în care se constată că documentele de călătorie nu întrunesc condițiile prevăzute de lege pentru a da dreptul titularului acestora să intre sau să iasă din țară, șeful punctului de trecere poate dispune întreruperea călătoriei acestuia.

De la începutul acestui an, pe timpul desfășurării misiunilor specifice, în punctele de trecere a frontierei cu Republica Moldova, la nivelul structurilor subordonate Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Iași au fost reținute în vederea transmiterii către organele emitente aproximativ 870 de cărți de identitate care nu mai constituiau documente de călătorie“, se arătă în documentul solicitat de către redacția 24iași Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII