Tancurile de clasa Arc7, care transportă gaze naturale lichefiate (GNL) de la fabrica Yamal LNG, continuă să beneficieze de întreținere în porturile europene. Interdicțiile de a colabora cu aceste nave ar putea complica semnificativ logistica exportului de GNL din zona arctică, însă Uniunea Europeană își crește în continuare achizițiile de GNL rusesc.
Potrivit unui raport al Financial Times, întreținerea a 14 din cele 15 tancuri specializate de clasa Arc7 care transportă GNL din Yamal către Europa este efectuată la două șantiere navale europene – Damen, în Brest, Franța, și Fayard A/S, în Danemarca. Fără aceste servicii de întreținere, ar fi greu pentru Novatek să livreze combustibilul din proiectul Yamal LNG către piețele de export esențiale, mai ales iarna, când prețurile gazului ating maximele în emisfera nordică. „Dacă ar exista o interdicție de a accesa aceste șantiere, aceasta ar pune sub semnul întrebării întreaga operațiune logistică”, a declarat Malte Humpert, specialist în transporturi arctice la High North News. „Aceste tancuri ar putea beneficia de servicii într-un alt loc, dar asta ar însemna o deviere de la traseu”.
Singura navă care nu a intrat la șantierele menționate este tancul „Christophe de Margerie”, aparținând companiei „Sovcomflot”, aflată sub sancțiuni. Dependența critică a tancurilor Arc7 de serviciile și piesele de schimb europene este subliniată de faptul că „Christophe de Margerie” nu a mai fost operat de șase luni. Celelalte tancuri care transportă GNL rusesc sunt deținute de companii energetice și navale internaționale, inclusiv grecii de la Dynagas și canadienii de la Teekay.
Damen a reparat opt nave de la începutul invaziei rusești în Ucraina și a confirmat că a întreținut „mai multe nave implicate în transportul GNL rusesc”, însă a subliniat că a respectat „legea europeană privind sancțiunile” și că nu a avut niciun rol în selecția mărfurilor transportate. Fayard a reparat nouă tancuri.
„Nu se preconizează ca aceste nave de GNL să mai fie reparate în viitorul apropiat”, a declarat Damen, explicând că în martie va intra în vigoare interdicția de acces în porturile europene a navelor care transportă GNL rusesc. Aceasta va face imposibilă transbordarea gazului din tancurile de clasa Arc7 în tancuri obișnuite, care să ajungă în regiunile mai îndepărtate. În 2023, aproximativ un sfert din cei 20,9 miliarde de metri cubi de GNL livrați în UE au fost reexportați în alte țări, conform datelor Institutului Oxford de Cercetări Energetice.
Uniunea Europeană intenționează să elimine complet gazul rusesc până în 2027. Deși importurile de gaze prin conducte sunt în scădere, achizițiile de GNL sunt în creștere. Conform estimărilor Rystad Energy, în 2024, în porturile europene au ajuns tancuri cu 17,8 milioane de tone de GNL rusesc, echivalentul a 24,2 miliarde de metri cubi.