Tancurile rusești de GNL, întreținute în porturile europene – paradox energetic în contextul sancțiunilor

14 Ian. 2025, 10:02
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
14 Ian. 2025, 10:02 // Actual //  Ursu Victor

Tancurile de clasa Arc7, care transportă gaze naturale lichefiate (GNL) de la fabrica Yamal LNG, continuă să beneficieze de întreținere în porturile europene. Interdicțiile de a colabora cu aceste nave ar putea complica semnificativ logistica exportului de GNL din zona arctică, însă Uniunea Europeană își crește în continuare achizițiile de GNL rusesc.

Potrivit unui raport al Financial Times, întreținerea a 14 din cele 15 tancuri specializate de clasa Arc7 care transportă GNL din Yamal către Europa este efectuată la două șantiere navale europene – Damen, în Brest, Franța, și Fayard A/S, în Danemarca. Fără aceste servicii de întreținere, ar fi greu pentru Novatek să livreze combustibilul din proiectul Yamal LNG către piețele de export esențiale, mai ales iarna, când prețurile gazului ating maximele în emisfera nordică. „Dacă ar exista o interdicție de a accesa aceste șantiere, aceasta ar pune sub semnul întrebării întreaga operațiune logistică”, a declarat Malte Humpert, specialist în transporturi arctice la High North News. „Aceste tancuri ar putea beneficia de servicii într-un alt loc, dar asta ar însemna o deviere de la traseu”.

Singura navă care nu a intrat la șantierele menționate este tancul „Christophe de Margerie”, aparținând companiei „Sovcomflot”, aflată sub sancțiuni. Dependența critică a tancurilor Arc7 de serviciile și piesele de schimb europene este subliniată de faptul că „Christophe de Margerie” nu a mai fost operat de șase luni. Celelalte tancuri care transportă GNL rusesc sunt deținute de companii energetice și navale internaționale, inclusiv grecii de la Dynagas și canadienii de la Teekay.

Damen a reparat opt nave de la începutul invaziei rusești în Ucraina și a confirmat că a întreținut „mai multe nave implicate în transportul GNL rusesc”, însă a subliniat că a respectat „legea europeană privind sancțiunile” și că nu a avut niciun rol în selecția mărfurilor transportate. Fayard a reparat nouă tancuri.

„Nu se preconizează ca aceste nave de GNL să mai fie reparate în viitorul apropiat”, a declarat Damen, explicând că în martie va intra în vigoare interdicția de acces în porturile europene a navelor care transportă GNL rusesc. Aceasta va face imposibilă transbordarea gazului din tancurile de clasa Arc7 în tancuri obișnuite, care să ajungă în regiunile mai îndepărtate. În 2023, aproximativ un sfert din cei 20,9 miliarde de metri cubi de GNL livrați în UE au fost reexportați în alte țări, conform datelor Institutului Oxford de Cercetări Energetice.

Uniunea Europeană intenționează să elimine complet gazul rusesc până în 2027. Deși importurile de gaze prin conducte sunt în scădere, achizițiile de GNL sunt în creștere. Conform estimărilor Rystad Energy, în 2024, în porturile europene au ajuns tancuri cu 17,8 milioane de tone de GNL rusesc, echivalentul a 24,2 miliarde de metri cubi.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

06 Feb. 2025, 13:38
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
06 Feb. 2025, 13:38 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Banca Națională a Moldovei (BNM) a majorat pentru a doua oară în acest an rata de bază, ajungând la 6,5%, o decizie menită să temperzeze inflația care a accelerat la sfârșitul anului 2024 și care se îndreaptă spre 10% anual. Această măsură, teoretic, ar trebui să descurajeze consumul excesiv prin creșterea dobânzilor la creditele de consum, dar efectele acesteia sunt mult mai complexe și afectează diferit diverse categorii de împrumuturi.

Conform economistului Veaceslav Ioniță, statul este prima victimă a majorării ratelor de bază, deoarece aceasta determină o creștere imediată a dobânzilor la Valorile Mobiliare de Stat (VMS). O majorare de 10 puncte procentuale a ratei de bază duce la o creștere a dobânzilor VMS cu 8,2 puncte procentuale. De exemplu, în ianuarie 2025, Guvernul s-a împrumutat cu 4,5 miliarde lei la o dobândă de 7,4%, mai mare cu 0,75 puncte procentuale față de decembrie 2024. Doar pentru împrumuturile din ianuarie, Guvernul va trebui să plătească 34 milioane lei suplimentar din cauza majorării dobânzii.

Creșterea ratelor nu afectează imediat creditele ipotecare, dar influența se va resimți în câteva luni. La o majorare a ratei de bază cu 10 puncte procentuale, creditele ipotecare se scumpesc cu 3,2 puncte procentuale. De asemenea, recent, dobânzile pentru creditele ipotecare au crescut cu 1,1 puncte procentuale, ajungând de la 7% la 8%. Astfel, un credit ipotecar mediu de 1,3 milioane lei va însemna un cost lunar suplimentar de aproximativ 1.200 lei pentru noii debitori.

În ceea ce privește creditele de consum, aceste tipuri de împrumuturi sunt cel mai puternic afectate de majorarea ratei de bază, cu o scumpire de 6,2 puncte procentuale. Chiar și așa, moldovenii continuă să se împrumute, indiferent de dobânzi. În 2021, în ciuda dobânzilor scăzute sub 5%, au fost luate 130.000 de credite noi, un record la acea vreme. În 2024, deși dobânzile s-au dublat și au depășit 10%, moldovenii au stabilit un nou record istoric, cu aproape 210.000 de credite noi.

BNM își propune să reducă inflația prin descurajarea consumului pe bază de credit, însă experiența din 2024 arată că populația s-a adaptat la dobânzile mari și continuă să se împrumute. Totuși, această politică afectează indirect Guvernul, prin creșterea costurilor de împrumut, dar și pe cei care doresc să ia credite ipotecare.

Economistul Ioniță subliniază că majorarea inflației este de scurtă durată, iar în a doua jumătate a anului 2025, se preconizează o reducere a ratei de bază și, implicit, o scădere a dobânzilor pentru toate tipurile de împrumuturi.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală