Țări aliate ale SUA, schimbare de strategie: Afaceri masive cu Rusia, creștere de 300%

20 Apr. 2023, 07:41
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
20 Apr. 2023, 07:41 // Actual //  bani.md

După invadarea Ucrainei ordonată de Vladimir Putin în februarie 2022, piețele financiare și energetice au fost puternic bulversate, iar sancțiunile economice ale Occidentului împotriva Moscovei au alungat combustibilii Rusiei din Europa.

Acum, regimul de la Kremlin a găsit o nouă piață pentru petrolul său, în Orientul Mijlociu, în Emiratele Arabe Unite și Arabia Saudită, două țări tradițional aliate cu Statele Unite.

Exporturile de petrol ale Rusiei către Emiratele Arabe Unite au crescut de trei ori în 2022 față de anul precedent, atingând un record de 60 de milioane de barili, potrivit Oil Price.

Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite, aliați tradiționali din Orientul Mijlociu ai Statelor Unite, nu se feresc de la importul, depozitarea, comercializarea sau reexportarea combustibililor rusești.

Emiratele Arabe Unite devin, de asemenea, un centru pentru comerțul, asigurarea și transportul petrolului rusesc. Rusia pare să-și accelereze exporturile de motorină către Arabia Saudită atât prin transporturi directe, cât și prin transferuri de la navă la navă.

Schimbarea comercială a fluxurilor de petrol rusești aduce beneficii aliaților Moscovei din Orientul Mijlociu din grupul OPEC+, deoarece cei mai mari producători de petrol din Golful Arab, Arabia Saudită, locul 2 în lume în privința zăcămintelor de petrol și Emiratele Arabe Unite, poziția a 8-a pe glob, cumpără carburanții Rusiei la prețuri reduse.

Cu piețele occidentale închise pentru țițeiul și produsele Rusiei, au apărut noi rute comerciale, iar țările care se află pe unele dintre cele mai mari rezerve de petrol importă acum motorină rusească, nafta și păcură, potrivit serviciilor de urmărire a tancurilor și date despre mărfuri.

Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite, aliați tradiționali din Orientul Mijlociu ai Statelor Unite, nu se feresc să importe, să stocheze, să comercializeze sau să reexporte combustibili ruși, în ciuda eforturilor americane de a le convinge să se alăture reprimării încercărilor ruse de a se sustrage sancțiunilor Occidentului.

În 2022, exporturile de petrol ale Rusiei către Emiratele Arabe Unite au atins un record de 60 de milioane de barili, triplu față de anul precedent, potrivit datelor Kpler citate de The Wall Street Journal. Fujairah, cel mai mare centru comercial din Emiratele Arabe Unite, primește acum o mulțime de produse petroliere rusești, ale căror volume sunt acum pe locul doi după petrolul din Arabia Saudită, conform estimărilor Argus Media.
Kpler estimează că Rusia trimite acum aproximativ 100.000 de barili pe zi de combustibili în Arabia Saudită, comparativ cu practic zero înainte de invazia rusă a Ucrainei, conform datelor citate de Jurnal.
Rusia pare să-și accelereze exporturile de motorină către Arabia Saudită atât prin transporturi directe, cât și prin transferuri de la navă la navă. Rusia a început să exporte motorină în Arabia Saudită în februarie, după ce principalul punct de export de combustibil din Moscova, UE, a promulgat un embargo asupra importurilor maritime de produse petroliere rusești pe 5 februarie 2023.

Exporturile rusești de motorină au crescut cu 33% în martie, transporturile din porturile Rusiei de la Marea Neagră mergând în regiunile mediteraneene de est și vest către țări precum Libia, Egipt și Tunisia.

Exporturile din porturile Mării Baltice „s-au deplasat destul de uniform în ceea ce privește cota procentuală către Brazilia, Arabia Saudită, Egipt și Maroc”, a declarat Pamela Munger, analist de piață la Vortexa.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO