Tofilat aruncă în aer planurile feroviare ale lui Bolea: Redeschiderea podului de la Fălciu e o nouă Leova-Bumbăta

31 Ian. 2025, 10:41
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
31 Ian. 2025, 10:41 // Actual //  Ursu Victor

Fostul director al Căii Ferate din Moldova, Oleg Tofilat, a criticat vehement planurile Ministerului Infrastructurii, condus de Vladimir Bolea, privind redeschiderea circulației feroviare pe podul de la Cantemir-Fălciu. În cadrul emisiunii „Obiectiv Comun” de la TVR Moldova, Tofilat a declarat că proiectul nu are fundament solid și nu corespunde necesităților actuale ale transportului feroviar din Republica Moldova.

„Există viziune și există ceea ce face Guvernul. Eu nu văd o legătură între cele două. Chiar și istoria cu redeschiderea podului Cantemir-Fălciu este, de fapt, o variantă modernă a unui alt proiect ratat, Leova-Bumbăta. Dacă Ministerul va publica un nomenclator al bunurilor ce vor fi transportate și va clarifica costurile și locațiile punctelor vamale, abia atunci voi putea să-mi formez o opinie corectă”, a subliniat Tofilat.

În timp ce ministrul Vladimir Bolea a anunțat că circulația trenurilor pe podul Cantemir-Fălciu va fi redeschisă până la sfârșitul lunii, fostul director al CFM este sceptic în privința viabilității acestui proiect.

„Cum poate podul de la Fălciu să înlocuiască infrastructura de la Galați, destinată pentru transportul direct pe ecartament larg a minereului de la fier la combinatul siderurgic? Este o problemă majoră, iar Fălciu nu poate face față acestui tip de transport. Proiectul este mult prea departe de realitățile curente ale infrastructurii noastre feroviare”, a adăugat el.

Tofilat rămâne rezervat cu privire la succesul acestui proiect, considerând că planurile Ministerului nu sunt suficient de clare și că nu au fost prezentate informații esențiale despre implementare. „Dacă există planuri concrete, aș vrea să le văd publicate pentru a mă putea exprima punctat asupra acestora”, a încheiat Tofilat.

Pentru redeschiderea podului, este necesară reabilitarea unui tronson de cale ferată cu o lungime de 1,8 km. Partea română a finalizat deja lucrările necesare pe teritoriul său, în timp ce pe partea Moldovei se desfășoară lucrări de pregătire.

Podul feroviar dintre Fălciu (România) și Cantemir (Moldova), închis din 1992 din cauza alunecărilor de teren.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

06 Nov. 2025, 17:09
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
06 Nov. 2025, 17:09 // Actual //  Grîu Tatiana

Apple va plăti aproximativ 1 miliard de dolari anual pentru a folosi tehnologia de inteligență artificială Gemini, dezvoltată de Google, într-un parteneriat care vizează modernizarea asistentului său vocal Siri. Modelul personalizat Gemini, cu 1,2 trilioane de parametri, va depăși semnificativ capacitatea actualelor modele Apple, care se ridică la 150 de miliarde de parametri, și va permite o serie de funcții avansate, inclusiv rezumarea și planificarea sarcinilor complexe.

Modelul va rula pe serverele proprii Apple, asigurând că datele utilizatorilor rămân complet separate de infrastructura Google, iar compania intenționează să folosească Gemini doar temporar, până când propriile sale modele AI vor fi suficient de performante. Proiectul, cunoscut intern sub numele Glenwood, este planificat pentru lansarea în 2026.

Apple a testat anterior mai multe modele dezvoltate de terți, inclusiv ChatGPT și Claude, însă a decis să se concentreze asupra soluției Google ca variantă temporară. În China, din cauza restricțiilor impuse serviciilor Google, Siri va folosi modele proprii Apple, adaptate printr-un filtru dezvoltat de Alibaba, iar compania explorează și colaborări cu Baidu pentru piața locală.

În urma anunțului, acțiunile ambelor companii au crescut: Apple cu aproape 1%, la 271,70 dolari, și Alphabet cu până la 3,2%, la 286,42 dolari. Noua versiune Siri promite să fie un progres major în capacitatea asistentului vocal de a procesa date complexe și de a înțelege contextul, marcând un pas important în strategia Apple de modernizare a inteligenței artificiale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII