UE vrea să înceteze să mai finanțeze noi conducte de petrol și gaze

15 Dec. 2021, 12:34
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Dec. 2021, 12:34 // Actual //  bani.md

Uniunea Europeană intenţionează ca în viitor să înceteze să mai finanţeze noi conducte de petrol şi gaze, pe măsură ce se reorientează spre promovarea surselor de energie care sunt mai puţin dăunătoare pentru mediu, transmite DPA.

Negociatorii statelor membre UE şi cei ai Parlamentului European au ajuns miercuri dimineaţa la un acord cu privire la o revizuire a Regulamentului pentru reţelele transeuropene de energie (Regulamentul TEN-E), care vizează decarbonarea şi interconectarea infrastructurilor.

Regulamentul revizuit stabileşte noi priorităţi în producţia de energie pentru a atinge obiectivele climatice ale UE, în ideea promovării reţelelor electrice, liniilor spre parcurile eoliene off-shore precum şi a gazelor prietenoase cu mediul cum este hidrogenul.

Noile proiecte care vor utiliza în exclusivitate petrolul sau gazele naturale ar putea să nu mai primească sprijin de la UE în viitor.

Finanţarea urmează să fie furnizată prin intemediul aşa-numitelor Proiecte importante de interes european comun (PIIEC), care pot fi aprobate mai rapid şi susţinut cu bani de la UE.

În luna noiembrie, Comisia Europeană a prezentat o nouă listă de a Proiectelor de Interes Comun în domeniul infrastructurii energetice trans-europene, listă pe care se află şi mai multe proiecte din România. Cu toate acestea, lista include şi proiecte din domeniul gazelor naturale, cum este cea de a doua fază a proiectului BRUA, ceea ce a generat critici din partea ONG-urilor de mediu deoarece aceste proiecte pot fi finanţate cu fonduri de la UE, chiar dacă gazele naturale sunt un combustibil fosil care emite gaze cu efect de seră.

Acordul la care au ajuns negociatorii statelor membre UE şi cei ai Parlamentului European trebuie să fie confirmat de Consiliul European şi Parlamentul European, însă acest pas este considerat o simplă formalitate.

UE şi-a propus o reducere cu 55% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030, comparativ cu nivelul din 1990, pentru a ajunge la neutralitate climatică până în 2050.

Realitatea Live

18 Oct. 2024, 12:54
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
18 Oct. 2024, 12:54 // Actual //  Ursu Victor

Politicienii, ecologiștii și analiștii au avertizat de mai multe ori că utilizarea de către Rusia a vechilor tancuri petroliere fără asigurări adecvate ar putea duce la o catastrofă ecologică.

Deși nu au avut loc incidente majore până acum, scurgerile de petrol din aceste tancuri s-au produs în repetate rânduri. O investigație realizată de Politico și grupul de jurnalism non-profit SourceMaterial a identificat cel puțin nouă cazuri în care tancuri care transportau petrol rusesc au lăsat în urmă pete de petrol extinse pe zeci de kilometri. Aceste incidente s-au întâmplat în diverse locuri din lume — în Marea Adriatică, Marea Mediterană, în Canalul Mânecii și la nord de Insulele Britanice, în apropierea Chinei, pe coasta de vest a SUA, lângă America de Sud și sudul Africii.

Această problemă este deosebit de relevantă pentru Europa, având în vedere numărul mare de nave care transportă petrol din porturile baltice și nordice, afirmă Michelle Wiese Bockmann, analist de nave și expert în flota din umbră la Lloyd’s List. Potrivit acesteia, un incident major de scurgere de petrol în acea regiune este „doar o chestiune de timp”, deoarece flota din umbră ridică multe probleme legate de siguranță și ecologie.

Investigația Politico și SourceMaterial a utilizat imagini satelitare furnizate de organizația SkyTruth și date despre mișcările navelor de la Lloyd’s List și Kpler. Specialiștii de la SkyTruth cred că incidentele identificate sunt doar o parte a cazurilor reale, deoarece multe tancuri opresc acum transponderele pentru a-și ascunde locația. Astfel, nu pot fi corelate cu alte pete de petrol observate din satelit. „Sunt absolut convinsă că ceea ce ați descoperit este doar vârful aisbergului”, spune Bockmann. „Aceste nave sunt destinate transportului cât mai ieftin al petrolului sancționat și nu respectă standardele maritime obișnuite”. Potrivit Lloyd’s List, patru cincimi dintre aceste tancuri nu au asigurare corespunzătoare.

Unul dintre tancurile cu scurgeri din flota din umbră este Innova, o navă de 22 de ani care naviga sub pavilion vietnamez. În martie 2024, a plecat din Murmansk cu 1,1 milioane de barili de petrol și a lăsat în urmă o pată de 23 de kilometri la nord de Scoția, observată de satelit. Un alt incident a avut loc în februarie, când tancul Aruna Gulcay, în vârstă de 18 ani, a lăsat o pată de 47 de kilometri în largul coastelor italiene. După aceste incidente, tancurile au schimbat numele, țara pavilionului (în cazul Innova) și proprietarii.

În mod normal, companiile occidentale de transport maritim încearcă să scape de tancurile petroliere după 15 ani de utilizare, dar vârsta medie a tancurilor din flota din umbră a Rusiei este de 18 ani, potrivit lui Benjamin Hilgenstock, expert în sancțiunile petroliere de la Școala de Economie din Kiev (KSE). „Tancurile din umbră care transportă petrol rusesc trec zilnic prin apele europene, inclusiv prin Marea Baltică și Marea Mediterană. Mai multe defecțiuni au avut deja loc, iar o catastrofă majoră este doar o chestiune de timp”, afirmă el.

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău