„Un joc de-a v-ați ascunselea”. Cum au transportat petrolierele rusești țiței în porturile UE, în ciuda sancțiunilor

24 Iul. 2022, 07:11
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
24 Iul. 2022, 07:11 // Actual //  bani.md

O companie de transport maritim rusă, susținută de stat, sancționată de SUA și UE în februarie, a continuat să livreze țiței în porturile europene, potrivit unei analize a înregistrărilor companiei și a programelor de urmărire live a navelor.

Experții spun că compania și-a deghizat proprietatea asupra navelor prin stabilirea filialelor în Cipru și Emiratele Arabe Unite și navigând sub pavilion liberian.

Petrolierele deținute de operatorul Sovcomflot, susținut de statul rus, au livrat în porturile din Europa și au câștigat valută străină atât de necesară Moscovei, chiar și după impunerea sancțiunilor occidentale care au vizat limitarea importurilor de țiței rusesc, se arată într-o investigație a consorțiului The Organized Crime and Corruption Reporting Project(OCCRP).

SUA și UE au impus sancțiuni împotriva Sovcomflot în februarie. Sancțiunile au avut o perioadă de introducere treptată, înainte de a intra în vigoare pe 26 martie pentru SUA și 15 mai pentru UE.

OCCRP a identificat peste 18 petroliere Sovcomflot, numite într-o listă de nave din evidențele financiare ale Sovcomflot din 2020, care au traversat oceanele lumii în ultima lună. Fiecare transportă în medie combustibil în valoare de peste 240 de milioane de dolari. Mișcările acestora pot fi urmărite în timp real pe un site de urmărire a traficului maritim.

Odată ce sancțiunile au intrat pe deplin în vigoare, unele dintre aceste nave și-au oprit transponderele de locație, ceea ce înseamnă că nu mai pot fi urmărite.

Printre petrolierele Sovcomflot care nu și-au oprit trackerele, unul a fost înregistrat îndreptându-se spre SUA la începutul lunii mai, înainte de a fi redirecționat către Africa de Sud și redenumit rapid. OCCRP a urmărit cel puțin alte cinci, care au venit recent din sau s-au îndreptat spre Italia, Danemarca și Țările de Jos, chiar și după ce sancțiunile UE au intrat pe deplin în vigoare.
Nu este clar cine a cumpărat petrolul livrat de Sovcomflot.

Sovcomflot și operatorii din aceste porturi au evitat declanșarea sancțiunilor, deoarece navele navighează sub pavilion liberian, în timp ce compania desfășoară operațiuni prin filiale din Cipru și Emiratele Arabe Unite (EAU). Filiala Sovcomflot care deține direct navele are, de asemenea, sediul în Emiratele Arabe Unite, deși este deținută de statul rus.

Profesorul Ricardo Soares, specialist în politică internațională și finanțare la Universitatea Oxford, a declarat că, părând că are sediul în Emiratele Arabe Unite și redenumindu-și flota, Sovcomflot a reușit să continue să câștige valută străină de care Rusia are o nevoie disperată, în timp ce își continuă invadarea Ucrainei.

„Este aproape imposibil să urmăriți proprietatea înapoi în Rusia, mai ales că Sovcomflot schimbă numele navelor și se pare că dezactivează urmărirea prin GPS în anumite țări”, a spus Soares, care a adăugat că navele sub pavilionul Liberiei reprezintă o modalitate simplă de a deghiza originea petrolierelor.

„Liberia este un paradis fiscal maritim și este folosit ca pavilion de conveniență pentru nave”, a spus el. „Este la fel de ușor ca și cum ai înființa o cutie poștală”.

Folosirea de către Sovcomflot a diferitelor baze și steaguri reflectă un efort mai amplu al Rusiei de a atenua sau eluda implicațiile sancțiunilor occidentale, a spus un expert fiscal.

„Utilizarea de către Rusia a jurisdicțiilor secrete cu care nu are legături economice autentice este un joc de-a v-ați ascunselea”, a spus John Christensen, economist și fondator al Rețelei Tax Justice. „Prin stratificarea afacerilor sale de transport de energie în trei jurisdicții care lucrează împreună — Emiratele Arabe Unite, Cipru și Liberia — Sovcomflot a eludat sancțiunile”.

Sancțiunile fac parte dintr-un pachet de măsuri menite să închidă robinetul financiar al Kremlinului. Vânzările de petrol și gaze naturale reprezintă un mijloc de generare a valutei străine esențială pentru Rusia. Țara încearcă să-și mențină rezerva de valute puternice, pe măsură ce rubla scade față de dolar, yen și euro. Sunt în joc miliarde.

Sancțiunile obligă companiile de asigurări maritime să evalueze dacă respectă restricțiile SUA și UE privind afacerile cu Sovcomflot. La sfârșitul lunii aprilie, publicația din industrie Shipping Watch a raportat că gigantul norvegian de asigurări Skuld a decis să pună capăt subscrierii pentru Sovcomflot, un client important, și a retras un director Sovcomflot din consiliul său de administrație.

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 18:52
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 18:52 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Sezonul 2025 al cireșelor aduce provocări și oportunități pentru producătorii moldoveni, în contextul unor fluctuații semnificative pe piața internațională, anunță Asociația Moldova Fruct.

Deși exporturile în volum au scăzut față de anul trecut – doar 8000 de tone față de 10.000 de tone în iunie 2024 – valoarea totală a exporturilor a crescut spectaculos, ajungând la 20 milioane de dolari, față de 13 milioane în aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea cu 51,4% a prețului mediu de export a compensat pierderile cantitative.

Situația regională a influențat direct acest salt valoric. În timp ce Italia se bucură de un sezon bogat și o cerere crescută, alte țări importante producătoare, precum Grecia și Turcia, au fost afectate sever de condițiile meteo extreme din primăvară. Inclusiv recolta din Republica Moldova a fost influențată de acești factori, cu efecte asupra volumelor disponibile pentru export.

Pe lângă valoarea crescută, o schimbare notabilă este și în structura geografică a exporturilor. Dacă în 2024 84% din cireșe mergeau spre țările CSI, în 2025 ponderea a scăzut la 70%. În schimb, livrările către statele din Uniunea Europeană s-au majorat de la 16% la 28%. Printre noile piețe se numără Italia, Croația, Serbia, Bosnia și Danemarca.

Piața din România s-a remarcat printr-o evoluție spectaculoasă: în iunie 2025 au fost exportate 1666 tone de cireșe moldovenești, de aproape două ori mai mult decât în aceeași lună din 2024 (842 tone), iar valoarea acestora a crescut cu 65%.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO