Grampet, cel mai mare grup feroviar şi operator logistic privat din România şi din Europa Centrală şi de Sud-Est, controlat de Gruia Stoica, deschide un terminal de transbordare a produselor agricole din Europa, situat în Dorneşti (judeţul Suceava), la frontiera cu Ucraina. Acesta va avea cea mai mare capacitate dintre cele existente în zonă, potrivit reprezentanţilor grupului, şi va fi inaugurat vineri, 31 mai.
Pe cale ferată, sunt două coridoare prin intermediul cărora se transbordarea cerealelor şi seminţelor oleaginoase din Ucraina, prin punctul de frontieră de la Dorneşti, respectiv Halmeu (jud. Satu Mare). Coridoarele au luat naştere la scurt timp după izbucnirea războiului din statul vecin.
Grampet, fondat în 1999 de Gruia Stoica şi Vasile Didilă, este activ în principal pe piaţa serviciilor de transport de mărfuri, cu precădere transport feroviar, iar pentru piaţa cerealelor, comerţul pe această cale este foarte important, deoarece e mai ieftin.
În plus, grupul are expertiză în comerţul european, desfăşurând operaţiuni în zece ţări europene, prin cele 18 companii, cu peste 7.500 de angajaţi.
Cea mai importantă companie a grupului Grampet este Grup Feroviar Român, care a depăşit anul trecut pragul de un miliard de lei şi estimează pentru 2024 un avans al cifrei de afaceri cu 10%. Aceasta are 400 de locomotive şi 18.000 de vagoane şi este prezentă ca operator şi în Bulgaria, Grecia, Ungaria, Serbia, Croaţia, Slovenia şi Austria, conform celor mai recente date ZF.
De asemenea, grupul vrea să se extindă. Recent, Consiliul Concurenţei a spus că analizează tranzacţia prin care Grampet intenţionează să preia Electromontaj Carpaţi, firmă activă în sectorul de lucrări de construcţii a proiectelor utilitare pentru electricitate şi telecomunicaţii.