Comisia Europeană a declarat că Google profită în mod incorect de poziţia sa dominantă pe pieţele de publicitate online, cum ar fi instrumentele care plasează bannere publicitare pe site-urile de ştiri, afectând atât afacerile agenţiilor de publicitate, cât şi site-urile şi aplicaţiile pe care apar reclamele, informează Financial Times.
„Numai renunţarea obligatorie de către Google la o parte din serviciile sale ar putea rezolva” problemele de concurenţă, a declarat miercuri Comisia Europeană în concluziile oficiale, dar preliminare.
O astfel de măsură ar fi pentru prima dată când Comisia ar ordiba orunui gigant tehnologic să se despartă de o parte din activităţile sale, după ani de aplicare a normelor antitrust în care Google a fost amendat cu miliarde de euro.
„Este destul de rar să cerem o cesiune şi am putea face acest lucru dacă vom constata că Google a abuzat de poziţia sa dominantă”, a declarat Margrethe Vestager, vicepreşedintele executiv al UE însărcinat cu politica de concurenţă.
„Google este activă pe ambele părţi ale pieţei cu serverul său de anunţuri pentru editori şi cu instrumentele sale de cumpărare de anunţuri”, a precizat comisarul, adăugând că „deţine o poziţie dominantă la ambele capete”.
Ancheta datează din iunie 2021, când comisia a declarat că este îngrijorată de faptul că Google a îngreunat concurenţa rivalilor pe piaţa de publicitate online.
Măsura survine în contextul în care Google se confruntă cu un control din ce în ce mai amănunţit al abordării sale în domeniul „ad tech”.
În ianuarie, Departamentul de Justiţie al SUA a anunţat că a dat în judecată Google pentru acuzaţii similare, potrivit cărora aceasta s-ar fi angajat într-o „campanie sistematică” pentru a obţine un control monopolistic pe piaţa digitală de tehnologie publicitară, încercând să preia controlul asupra instrumentelor de înaltă tehnologie, în ciuda „conflictelor de interese omniprezente”.