USAID va investi 50 de milioane de dolari în agricultura Republicii Moldova

30 Nov. 2022, 10:55
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
30 Nov. 2022, 10:55 // Actual //  MD Bani

În următorii cinci ani, Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) va investi circa 50 de milioane de dolari, pentru a susține agricultura cu valoare adăugată, care include sectoarele horticol, apicol, agricultura ecologică, industria vitivinicolă și sectorul turismului.

Echipa ministerială a avut o ședință de lucru cu coordonatorii Proiectului Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova. Astfel, la discuții a participat și ministrul Agriculturii și Infrastructurii Alimentare, Vladimir Bolea.

„Creșterea productivității în agricultură este o prioritate pe agenda ministerului. Ne dorim să avem un mediu antreprenorial competitiv, apt să furnizeze produse agricole și servicii cu valoare adăugată înaltă. Din acest motiv, considerăm că trebuie de pus un accent sporit și pe îmbunătățirea nivelului de instruire, inclusiv a dimensiunilor asociate cercetării și inovației”, a menționat Vladimir Bolea.

Beneficiarii primari ai proiectului vor fi producătorii agricoli, micii producători de vinuri, vinăriile în tranziție, afacerile din sectorul turismului, întreprinderile rurale prestatoare de servicii turistice, asociațiile sectoriale și întreprinderile implicate în furnizarea de inputuri agricole, procesare, prestare servicii, marketing, depozitare export.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

În domeniul dezvoltării forței de muncă, beneficiarii proiectului vor fi instituțiile de învățământ și de cercetare în domeniul agricol, vitivinicol și turism și organizațiile care oferă servicii de extensiune rurală.

Totodată, în cadrul proiectului este inclusă componenta de îmbunătățire a cadrului legal și de reglementare.

Proiectul Competitivitate și Reziliență Rurală  a fost conceput pentru a îmbunătăți sustenabilitatea sectorului agricol al țării prin diminuarea impactului negativ al schimbărilor climatice și are scopul de a stimula restabilirea durabilă și complexă a țării, afectată de criza regională.

Realitatea Live

11 Dec. 2025, 12:03
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
11 Dec. 2025, 12:03 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a lansat la începutul lunii noiembrie o nouă campanie de promovare a produselor moldovenești „Cumpăr BUN de-acasă” , pentru care a scos la licitație servicii în valoare totală de 315.000 de lei. Inițiativa vine în contextul în care, după abrogarea cotei minime obligatorii de 50% pentru produsele autohtone, statul mizează mai mult pe mobilizarea consumatorilor decât pe instrumente legislative.

Documentele de licitație arată că banii vor fi direcționați astfel:

145.000 lei pentru elaborarea unui spot video în versiuni TV și online;
25.000 lei pentru crearea a 14 vizualuri (cartoline), câte unul pentru fiecare categorie de produse;
75.000 lei pentru o campanie de distribuție plătită pe Facebook, Instagram și YouTube, cu obiective clare de impact (reach și frecvență);
70.000 lei pentru o campanie de influencer marketing, cu 10 creatori de conținut locali, fiecare având minimum 60% audiență din Republica Moldova.

Licitația urmărește realizarea unei campanii integrate de comunicare, menite să stimuleze consumul de produse agroalimentare autohtone și să consolideze brandul local.

Legea privind cota minimă de 50% pentru produsele fabricate în Republica Moldova a fost adoptată în decembrie 2020 și a intrat în vigoare în iulie 2021. În iulie 2022, Parlamentul dominat de PAS a abrogat legea și a invocat incompatibilitatea cu normele pieței libere și cu angajamentele comerciale internaționale ale țării.

Ministrul Economiei, Eugen Osmochescu, a reiterat recent această poziție, declarând la Radio Moldova că o astfel de limitare „nu este corectă, nu este compatibilă cu economia de piață și contravine reglementărilor internaționale și celor mai bune practici europene”. Totodată, oficialul susține că impunerea unei cote minime pentru produsele autohtone nu este posibilă din punct de vedere juridic.

În lipsa unor măsuri legislative, campania „Cumpăr BUN de-acasă” rămâne în principal un apel voluntar către consumatori. Producătorii, însă, avertizează că fără politici coerente, vizibile, agricultura și industria alimentară locală vor continua să fie vulnerabile în fața importurilor și a puterii de negociere a marilor retaileri.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII