Visa a efectuat o analiză a pieței bancare din Moldova: Interesul pentru depozite, investiții și crypto crește

14 Dec. 2022, 16:37
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  MD Bani
14 Dec. 2022, 16:37 // Bănci şi Finanţe //  MD Bani

În perioada mai-iunie 2022, Visa a efectuat un studiu online de amploare al pieței bancare din Republica Moldova. Sondajele au fost realizate în cele mai mari orașe, precum Chișinău, Bălți, Comrat, Cahul și Orhei. Potrivit rezultatelor, majoritatea clienților își doresc fiabilitate și transparență de la bănci, folosesc în mod activ serviciile de mobile banking și sunt interesați de inovații în materie de plăți și de extindere a spectrului de servicii bancare.

Conform datelor obținute de VISA, 98% dintre respondenți au cel puțin un card de plată, în timp ce, în medie, fiecare client are două. De asemenea, cetățenii Republicii Moldova folosesc în mod activ produsele bancare care nu necesită utilizarea cardurilor. Cel mai popular dintre ele este contul de decontare (37%), iar produsele de credit și depozitul sunt, de asemenea, solicitate de aproape jumătate dintre respondenți.

Pentru moldoveni, siguranța financiară este importantă – 7 din 10 respondenți fac economii. Fiecare a doua persoană folosește un card bancar în acest scop, iar fiecare a cincea persoană – numerarul. Depozitele, investițiile și criptomonedele sunt mai puțin solicitate ca instrumente de acumulare.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește-ne pe TELEGRAM!

În viitor, și mai mulți moldoveni planifică să economisească bani – 8 din 10. Printre aceștia, interesul pentru depozite, investiții și criptomonede este în creștere, în timp ce popularitatea cardurilor și respectiv, a numerarului pentru păstrarea economiilor este în scădere.

Principalele caracteristici ale unei bănci – fiabilitatea și inovația

Principalele caracteristici atunci când clientul alege o bancă sunt fiabilitatea (44%) și buna reputație (40%). Fiecare al treilea respondent apreciază deschiderea în dialogul cu publicul și transparența activităților băncii. Și tendința băncii de a se dezvolta este relevantă pentru moldoveni: 37% vor alege o bancă care își îmbunătățește constant activitatea, iar pentru 27% este important ca banca să fie inovatoare și să prezinte constant noi produse și servicii.

În ceea ce privește caracteristicile produselor oferite de bancă, moldovenii remarcă importanța deservirii rapide și de înaltă calitate, și a suportului non-stop, mobile și Internet banking convenabil, programelor de loialitate și condițiilor bune pentru împrumuturi.

Funcționalitatea aplicației mobile – una din priorități

Atunci când aleg un card bancar, clienții acordă cel mai des atenție calității serviciilor bancare mobile – posibilitatea de a achita facturile pentru servicii comunale, transferuri convenabile de la card la card, istoricul cheltuielilor în aplicație, precum și funcționarea stabilă a acesteia. Pentru utilizatori, beneficiile suplimentare pe care le oferă plata fără numerar sunt, de asemenea, importante – bonusurile la plata cu cardul și cashback-ul.

Totodată, în rândul clienților există cerere în ceea ce privește extinderea programelor de fidelitate bancară. De asemenea, fiecare a zecea persoană a spus că și-ar dori să poată plăti cu cardul în străinătate, să plătească tarife mai convenabile decât până acum pentru deservire și să facă plăți în rate.

Viitorul aparține băncii din smartphone

Cel mai popular canal bancar printre moldoveni este bancomatul (72% din aceștia l-au folosit în ultimele 6 luni), urmat de aplicația mobilă, prin intermediul căreia 5 din 10 respondenți au făcut tranzacții. Datele studiului Visa arată că 45% din respondenți au folosit terminale de plată, 34% au vizitat sucursalele băncii, iar o treime încă face tranzacții prin Internet banking de pe site-ul băncii.

Majoritatea respondenților au spus că  aplicația mobilă este canalul bancar preferat. În același timp, Internet banking-ul prin intermediul site-urilor web este preferat de doar 13% dintre respondenți, iar vizitarea unei bănci de 6% din persoane, ceea ce indică o creștere constantă a cererii pentru plăți fără numerar prin intermediul serviciilor de mobile banking. Moldovenii manifestă o disponibilitate ridicată să utilizeze diverse tipuri de plăți: 78% – plăți online, 66% – plată contactless, 54% – plată prin smartphone, iar 34% admit posibilitatea tranziției la plata biometrică.

Realitatea Live

18 Apr. 2024, 13:42
 // Categoria: Slider // Autor:  Soroceanu Olga
18 Apr. 2024, 13:42 // Slider //  Soroceanu Olga

În data de 12 aprilie, localitatea Anenii Noi a găzduit Târgul locurilor de muncă și meșteșugărit, un eveniment ce a reunit atât angajatori, cât și meșteșugari, în efortul lor de a facilita accesul la locuri de muncă și de a promova meșteșugurile tradiționale, atât pentru populația locală cât și pentru refugiații din Ucraina stabiliți aici.

Printre participanți s-a numărat și șefa ANOFM din raionul Anenii Noi, Zinaida Iordachescu, care a subliniat diversitatea agenților economici implicați și importanța acestui eveniment pentru economia locală și națională:

„Avem agenți economici din Anenii Noi, avem de la Congresul Ucrainenilor, avem de la inspectoratul general de poliție, carabinieri, agenți economici din Chișinău fiindcă nu suntem la o distanță atât de mare și angajăm foarte multe persoane și în municipiul Chișinău.”

Evenimentul a reunit aproximativ 12 angajatori și 22 de meșteșugari, iar participanții au avut oportunitatea să afle informații despre piața muncii, să primească ghidare în carieră și să participe la cursuri de formare profesională. Printre beneficiarii acestor servicii s-a numărat și Laurenția Starciuc, care a apreciat eforturile depuse pentru a le oferi oamenilor perspective noi în câmpul muncii:

„M-am apropiat de orice căsuță, mi-am luat diverse cărți pentru a fi informată. Sunt oportunități care oferă posibilitatea de a te angaja în câmpul muncii.”

Evenimentul face parte din proiectul „Creșterea Rezilienței prin Angajare și Coeziune Socială”, implementat în consorțiu de Helvetas Moldova și HEKS – EPER Moldova, cu suportul financiar al Guvernului Elveției. Partener strategic de implementare: ANOFM.

Directorul de țară al HEKS – EPER Moldova, Peter Fenoy, a subliniat importanța coeziunii sociale și a dezvoltării economice sustenabile pentru comunitatea din Anenii Noi:

„HEKS – EPER Moldova a fost implicată în mai multe activități legate de atenuarea consecințelor conflictului din țara vecină, Ucraina. În Moldova, din păcate, influența refugiaților din Ucraina a generat mai multe necesități în baza dificultăților noastre obișnuite cu care ne confruntăm înainte de acest conflict. Ne dorim să aducem împreună oameni din diverse medii și să le oferim șanse egale de dezvoltare, indiferent de originea sau situația lor actuală.”

Târgul locurilor de muncă și meșteșugăritul reprezintă un pas important în direcția dezvoltării economice și sociale a comunității din Anenii Noi, evidențiind potențialul local și promovând oportunitățile de angajare și de creștere profesională pentru toți participanții.

Următoarele evenimente cu aceeași tematică vor avea loc pe 19 aprilie la Ialoveni și pe 29 mai la Chișinău.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău