Interviul de succes se rezumă la 1 singur lucru: Pregătire detaliată.
Dacă vei caută pe net informații, vei exersa răspunsuri la întrebări și vei persista în creșterea ta personală, vei fi pregătit să dai cele mai bune răspunsuri chiar și celui mai dificil recruiter sau manager la interviu.
Gândește-te la asta: și tu, dacă ai fi un intervievator cu o zi proastă, setat să îți pui interlocutorul în situații cât mai dificile, în momentul în care vezi că persoană din fața ta este pregătită și nu ia la modul personal atitudinea ta nu prea strălucită, vei simți o satisfacție personală de genul: uite în sfârșit pe cineva care nu bate în retragere și continuă să arate că este un adevărat profesionist în specialitatea lui!
Am selectat câteva întrebări de interviu la care ar trebui să te gândeșți înainte: întrebări uzuale de interviu, întrebări legate de istoria carierei, întrebări situaționale, întrebări legate de comportament și întrebări bizare/funny.
1. Povestește-mi despre ține
Te poți aștepta la acesta întrebare sau variante ale ei chiar de la începutul interviului, deoarece recruiterii o folosesc că un ice-breaker și rolul ei este să obțină un rezumat a experienței profesionale.
Începe de la… începuturi, doar dacă este relevant. Rămâi la job-urile din industria curentă.
Pe măsură ce povesteșți, sumarizează. Nu neapărat pe fiecare job. Mai bine pe perioade.
“Mi-am început carieră în vânzările de retail dar după câțiva ani am decis să merg în zona de customer service și management în categoria B2B. Am început că reprezentant de vânzări și apoi după 2 ani am fost promovat pe o poziție de Key Account Manager. Mi-a plăcut foarte mult ceea ce am experimentat și am învățat, iar acum e momentul să mă orientez spre o nouă provocare pe o poziție de senior management.”
2. De ce pleci de la jobul actual?
Întrebarea de care ne e tuturor frică. Secretul este să te focusezi pe viitor. Nu te oglindi în trecut. Deloc.
Focusează-te pe oportunitățile ce ți se deschid.
Rămâi pozitiv. Nu. Bârfim. Judecăm. Niciodată. Foșți. Actuali. Șefi.
„Am învățat foarte mult în poziția actuală – atât despre industrie dar și despre mine personal și modul în care relaționez cu echipa mea. Cu toate acestea, după 3 ani pe aceeași poziție, chiar îmi doresc să fac un pas în față, să preiau mai multe responsabilități și să îmi folosesc experiență pentru noi provocări într-o organizație mai mare cu oportunități de creștere”
3. Cum faci față unui mediu de muncă stresant?
De ce se pune această întrebare? Simplu. Recruiterii știu că cel mai bun indicator pentru un comportament viitor este un comportament din trecut. Și ei vor să știe de fapt, cum gestionezi tu timpul.
Pregătește un răspuns care să arate abilitatea ta reală la stres sau la conflicte.
E posibil să îți ceară și un exemplu. E o idee bună să te gândeșți din timp.
Alege un exemplu care s-a terminat cu o experiență pozitivă și care te pune în valoare.
“Performez în condiții de stres datorită mediului în care am lucrat pe poziția de team leader în call center. Postul de atunci m-a învățat să respect termenele limite, să mă organizez și să mă aștept la orice întorsătură de situație. Folosesc orice moment în mod eficient și mă focusez pe termenele limita”
4. De ce vrei să lucrezi la noi?
Ia o pauză. Arată că te gândeșți, că iei cu adevărat în serios această întrebare.
Apoi vorbește cu entuziasm, cu pasiune!
Folosește în răspunsul tău: “îmi place”, “admir”!
Model de răspuns:
“Am citit multe despre [spune numele companiei] pe net și social media și chiar admir modul în care se poziționează pe piață [sau produsele/serviciile/ultima inovație/etc.]. Că și [poziția pe care aplici] am șansă să contribui cu experiență mea în cadrul echipei și la creșterea companiei.
5. Cum te-ar descrie colegii tăi actuali?
Având în vedere că ne petrecem aproximativ 9 ore pe zi la job, acesta este motivul pentru care recuiterii folosesc întrebarea; ei vor să afle ce fel de persoană eșți tu, cel cu care lucrează ceilalți colegi.
Cum contribui tu la această liniște și armonie atât de dorită de fiecare.
Dacă urmăreșți trend-urile de pe social media (FB, Insta, LinkedIn) îți mai pică sub ochi postări de genul: angajatorii pun preț din ce în ce mai mult pe soft skills-urile angajaților lor.
Fii moderat dar onest. Dacă se cer referințe, nu ai dori să difere masiv față de răspunsul tău.
Model de răspuns:
“Colegii mei de la muncă m-ar descrie, că o persoană flexibilă și ușor de abordat. Colaborez bine [foarte bine, excelent] cu toți din echipa mea și din departament. Chiar mă străduiesc să discut deschis de fiecare dată și cred că și ei ar menționa că felul meu comunicativ de a fi e unul din punctele mele forțe.
6. Poți te rog să ne descrii cea mai mare realizare profesională a ta?
Recrutorii vor realizări, nu task-uri-le pe care le-ai de făcut zilnic.
Realizarea selectată să fie de la ultimul tău job. Și să fie recentă. Nu una de acum 7 ani.
Pregătește pix și foaie. Când ajungi la cifre, le și scrii (subliniezi, incercuiesti, trasezi săgeți). Fii pregătit să le și explici dacă ți se cere.
Încheie mereu cu impactul sau rezultatul obținut pentru companie.
“În poziția mea actuală [sau la ultimul meu job], am revizuit modul în care abordăm clienții la sfârșitul perioadei contractuale. În plus față de scrisoarea clasică oficială și legală de reamintire, am creat o serie de emailuri prietenoase trimise din timp și am scris și un articol în newsletter-ul săptămânal. Că rezultat am îmbunătățit retenția cu peste 25% față de anul anterior. Acum această abordare face parte din strategia companiei de marketing.”
7. Dă-ne te rog un exemplu când te-ai confruntat cu o provocare/problemă și cum ai depășit-o?
E un exemplu tipic de întrebare situațională. Cercetările au arătat că acest tip întrebări sunt în proporție de 55 % predictive atunci când se dorește anticiparea comportamentul viitor al unui angajat la muncă (față de 10% pentru întrebările situaționale). De aceea le întâlnim în aproximativ 70% din interviuri. Ele oferă recrutorului o idee legată de modul în care abordezi și rezolvi problemele/ provocările ivite la muncă.
Că să răspunzi cu succes la întrebare, poți să foloseșți tehnică de răspuns STAR.
Adică vei crea un răspuns din 3 părți:
- Situation (sau Task)
- Action
- Result
Două exemple:
A: Provocare în domeniul de business – aici putem vorbi pe larg.
- Situation: Veniturile magazinului nostru de produse cosmetice online scădeau vertiginos și foarte mulți clienți se dezabonau.
- Action: Am creat un pachet promoțional care conținea pe lângă produsele noastre de baza, și produse din gama premium, sub formă de cadou, în ambalaje-mini potrivite pentru călătoria cu avionul. Adițional am creat un program intens de ad-uri pe Social Media (FB/Insta/Twitter) având că țintă segmentul celor ce vizitau paginile agențiilor de turism, companiilor aeriene, tur operatorilor și grupurilor last-minutes.
- Result: Vânzările au crescut cu 15% în primele 2 zile și cu 20% până la sfârșitul promoției, atunci când postarea a atins o populație mai mare. Campania a atras atenția unui mare operator turistic cu care am început o colaborare pe termen lung pentru achiziționarea de colecțîi de mini-produse exclusiviste pentru cliențîi lor, așadar o cifra de afaceri prognozată de 300 k EUR/an.
B: Provocare legată de colegi/șef – aici răspundem succint.
- Situation: Atunci când am ajuns să coordonez o echipa de colegi, fără a le fi ierarhic șef, m-am confruntat cu diverse opoziții legate de nivelul meu de experiență și seniorat, ceea ce îngreuna foarte mult avansarea proiectului nostru
- Action: În momentul în care am conștientizat situația, am programat o întâlnire separată cu persoanele în cauză, abordând deschis și cu onestitate aspectele pe care le observasem. Totodată le-am subliniat importanța lor că și membri de echipa în cadrul proiectului și faptul că eu aveam foarte mult de învățat de la ei.
- Result: Din acel moment, atmosfera a fost mult mai relaxată la ședințe, am început să ieșim din când în când la masă împreună, iar acest lucru a avut un efect asupra productivitățîi noastre, reușind să împingem proiectul astfel încât l-am încheiat la timp.
8. Unde te vezi în carieră peste cinci ani?
E important să aminteșți în răspunsul tău și poziția pentru care aplici dar ferește-te să te exprimi că și cum această stă în calea succesului tău.
Formulează obiective și arată-ți interesul pentru creșterea ta în companie. Focus mai degrabă pe abilități și experiență decât pe nume de poziții
9. Ce calitate a ta, simți că va contribui cel mai mult la succesul tău în carieră?
Flexibilitatea este cheia aici și am să explic de ce. Fiecare dintre noi am experimentat pe propria piele faptul că schimbările sunt pretutindeni și uneori ne iau prin surprindere. Nici nouă nu ne plac atâtea schimbări când era clar ce am agreat/ce scrie în contract/ce cantitate se stipula/ce timp de livrare/ce standard de calitate etc.
În momentul în care survine modificarea, focusul nostru este pe găsirea unei soluții .
Un angajat flexibil face că echipa să progreseze într-un tempo mult mai rapid decât un angajat blocat în lucruri fixe. Growth Mindset vs. Fixed Mindset.
10. Câte mingi de baschet intră în această încăpere?
E faimoasa întrebare de la Google.
Și Dropbox pune un set de întrebări foarte dragutze iar mie îmi place acesta: “Dacă am fi atacați de zombie, care ar fi primul lucru pe care l-ai face?”
Acordă-ți ceva timp să răspunzi, gândește-te.
Pune întrebări! De exemplu la întrebarea cu mingile de baschet, întreabă: sunt umflate sau dezumflate?
Gândește cu voce tare în timp ce treci prin scenarii și îți croiești drum spre răspuns.
Pentru întrebările funny/bizare, ține minte că de obicei răspunsul este irelevant. Managerii angajatori nu caută răspunsul corect ci se uită să vadă modul în care ajungi la răspuns.