În era digitală în care trăim, oportunitățile de a munci remote au devenit din ce în ce mai accesibile și diverse. Această modalitate de lucru oferă numeroase avantaje, inclusiv flexibilitate în program, economisirea timpului în drum spre lucru și posibilitatea de a lucra pentru companii din întreaga lume. Indiferent de domeniul în care activezi, fie că ești specialist IT, marketing, product manager, specialist în resurse umane sau vânzări, dezvoltarea unor abilități specifice este esențială pentru a găsi jobul perfect. În cadrul unei noi ediții a emisiunii 10 LEI, am discutat cu Elena Zaporojan, specialistă marketing, despre munca la distanță, abilitățile necesare pentru un creator de conținut, avantajele de a fi liber profesionist (freelancer), precum despre cât câștigă un specialist SMM și cum să găsești un job în acest domeniu.
Elena Zaporojan este specialista marketing care a avut curajul de a renunța la un job în birou pentru a fi freelancer. Ea ajută companiile să crească vizibilitatea brandului și muncește la brandul ei personal prin activitatea pe TikTok și Youtube.
Munca la distanță și jobul la JustConsult
Totuși, până a începe să lucreze la distanță a avut experiență de lucru în companii, ceea ce consideră că este un avantaj.
„Ce pot să spun oamenilor care probabil se întreabă „Să fii freelancer sau să lucrezi la o companie?”, sfatul meu ar fi să lucreze mai întâi într-o companie. Inițial, până a lucra la JustConsult, am fost și eu un pic de freelancer. Fiind studentă, îmi era convenabil, combinam studiile cu jobul part-time, proiecte și pot să spun că nu aveam maturitatea necesară, nu eram atât de responsabilă, adică, eram responsabilă, dar tot amânam taskurile până se făcea o avalanșă și mi-a creat o oarecare ardere profesională, o oarecare anxietate. Eu știam că trebuie să fac urgent, dar nu mă puteam apuca, nu știam cum să-mi planific corect timpul. Însă, lucrând într-o companie m-am învățat să delimitez prioritățile, pentru că, unde lucram eu, la fel erau foarte multe proiecte și trebuia să știu că încep să fac asta pentru că e mai important, deadline-ul este data X, la celălalt este data Y și cumva am învățat să planific lucrul. După care, acum în freelance îmi este mult mai ușor și o tratez ca pe o experiență frumoasă”, a declarat Elena Zaporojan în cadrul emisiunii 10 LEI.
Scandalul cu Lilu
În prezent Elena se focusează mai mult pe crearea conținutului pentru rețelele de socializare. Potrivit Elenei, domeniul marketingului este unul divers și îmbină mai multe laturi, cum ar fi SMM, PR, copywriting, etc.
În unul dintre videourile de pe canalul său de Youtube, Elena a abordat subiectul scandalului dintre Lilu și specialiștii SMM.
„Fiecare are un preț, iar dacă cineva nu acceptă, mergi și cauți alt specialist. Nu mi-a plăcut mesajul pentru că, știind industria bloggingului, unde, la fel, contentul este destul de scump, și mi-a părut ciudat că o persoană din domeniul bloggingului și a producției de content a venit cu un asemenea comentariu”, a adăugat Elena.
Cât câștigă un specialist SMM în Republica Moldova?
„Nu este un preț stabilit pe piață, fiecare ia prețul lui. Sunt mai multe criterii care pot forma un preț.”
Potrivit Elenei, un specialist SMM, chiar și începător poate să câștige începând de la 200-300 euro pe lună și poate ajunge la sume mai mari în funcție de competențele și serviciile pe care le oferă.
Cum găsești un job în SMM?
Dacă vrei să găsești un job în acest domeniu, Elena are câteva sfaturi. Poți încerca să contactezi direct companii sau persoane. Este important să ai și un portofoliul cu lucrările pe care le ai. De asemenea, networkingul este important, de aici apar multe oportunități de colaborare.
Ce facem pe TikTok?
Elena consideră că oricine trebuie să fie prezent pe TikTok, aceasta fiind platforma cu cea mai rapidă creștere. Chiar dacă la început glumele și trendurile era conținutul cel mai consumat, acum e inserv, informația utilă prinde mult mai bine.
„Pe TikTok acum e foarte ușor să crești și dacă oferi informație utilă din domeniu e combo și câștigi încrederea utilizatorului. Da, TikTokul nu-i întocmai optimizat pentru o companie, încă nu sunt toate instrumentele necesare pentru a fi mai comercial. Spre exemplu, nu putem insera linkuri în comentariu, mesaje nu toți pot scrie în privat…”