10 LEI// Otilia Cotruță, director executiv al grupului de presă Realitatea: În această poziție mă simt cel mai incomod

15 Aug. 2022, 18:02
 // Categoria: Interviu // Autor:  MD Bani
15 Aug. 2022, 18:02 // Interviu //  MD Bani

În cadrul uneia dintre emisiunile 10 LEI am avut un invitat mai special, și anume – Otilia Cotruță, director executiv al grupului de presă Realitatea. În timpul discuției am încercat să aflăm mai multe detalii despre cariera Otiliei, cât și despre viața privată. Așadar, dacă v-am trezit interesul nu ezitați să urmăriți interviul integral.

Otilia Cotruță – director executiv al grupului de presă Realitatea

Otilia Cotruța este director executiv al Grupului de presă Realitatea din octombrie 2021. Numirea ei a adus după sine noi schimbări și noutăți, cum ar fi lansarea site-urilor de știri în limba rusă – rupor.md și în limba engleză moldovalive.md. De asemenea, din spusele Otiliei, urmează și alte noutăți despre care vom afla în curând. 

„Unul dintre planurile de dezvoltare pentru grupul de presă Realitatea ține de lansarea componentei unei agenții de comunicare, care există și acum, dar nu a fost delimitată. În prezent, se  dezvoltă și se prestează servicii de comunicare, de la crearea de strategie de comunicare pentru instituții publice, instituții private, persoane cu funcții de răspundere sau, pur și simplu, cineva care dorește să-și construiască o imagine puternică. Ceea ce oferă astăzi Realitatea este pachetul complex de comunicare.”

Fiind specialist în comunicare, Otilia Cotruța construiește strategii de comunicare și consultă pe filiera PR-ului companii și organizații de diferite niveluri și coordonează proiectele în cadrul grupului de presă Realitatea. De asemenea, pe lângă faptul că este carieristă, Otilia Cotruță mai are și rolul de mămică. Astfel, în fiecare zi, se confruntă cu provocarea de a-și gestiona timpul și sarcinile. 

„Mi-aș dori să dezvolt mai mult partea de disciplină și organizare. Fără organizare și disciplină corectă pentru tine ca individ nu ai cum să conduci și să dezvolți. E o provocare a momentului.”

Primii pași în lumea PR-ului

Despre PR a aflat încă la Colegiul Național  de Comerț al Academiei de Studii Economice a Moldovei (ASEM) și a îndrăgit domeniul. Astfel, a decis să-și urmeze studiile superioare la Universitatea de Stat din Moldova (USM), facultatea: Științe ale Comunicării. Astfel, având studii în contabilitate, în primii ani de facultate a publicat primele sale articole economice. Apoi, a devenit parte a grupului de presă Realitatea, acceptând propunerea de a prelua  conducerea și coordonarea portalului de știri economice și de business – Bani.md.

„Am depus actele la facultatea Științe ale Comunicării la USM, dorindu-mi să fiu înmatriculată la buget. Credeam că într-un final voi deveni purtător de cuvânt și voi reprezenta imaginea unei instituții. Pe parcursul anilor de studii am avut lectori practicieni care mi-au devenit prieteni sau, cum îmi place mie să spun, mi-au devenit mentori. Ei au reușit s-mi arate cea mai frumoasă parte a PR-ului.”

„În poziția de director executiv mă simt cel mai incomod”

Chiar dacă a avut și o pauză, a revenit „în familie” și a fost promovată până la funcția de director executiv. În această poziție, zice ea, se simte cel mai incomod dintre toate pe care le-a avut.

„În poziția de director executiv mă simt cel mai incomod. Uneori, aș prefera să mă ascund ca struțul, cu capul în nisip. În momentul în care nu se reușește, tu ești cel care își asumă responsabilitatea pentru întreaga echipă.”

Chiar dacă activează în domeniul jurnalismului și comunicării, este o persoană mai retrasă, și nu-i place să vorbească despre propria persoană. Din acest motiv, cea mai mare provocare pe care a avut-o, din momentul în care este în funcția de director executiv, a fost scrierea comunicatului de presă despre numirea ei în această funcție și redactarea lui.

„Pot să comunic despre oricine, orice, oricum, dacă coincide cu gândirea și filosofia mea. Despre mine să vorbesc, doar la etapa de confesiuni cu soțul balcon, atât.”

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII