2024 începe cu probleme pentru economia globală. Trei slăbiciuni care ar putea arunca situaţia economică în aer

04 Ian. 2024, 17:54
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
04 Ian. 2024, 17:54 // Actual //  bani.md

Economia globală a fost pusă la încercare în 2023 cum rar a mai fost până acum: inflaţie şi cea mai agresivă campanie de înăsprire monetară din ultimele decenii, războaie în Europa şi în Orientul Mijlociu, o criză imobiliară masivă în China şi rivalitatea tot mai profundă dintre Washington şi Beijing, care forţează companiile să regândească lanţurile de aprovizionare şi securitatea, scrie Bloomberg.

În pofida acestor vulnerabilităţi, redresarea globală post-pandemică a reuşit să continue.

În SUA, consumul a sfidat aşteptările şi oamenii au continuat să cheltuiască, ceea ce i-a determinat pe mulţi economişti să renunţe la scenariile negative şi să prognozeze o neaşteptată aterizare uşoară.

În China, industria în plină expansiune a vehiculelor electrice – împreună cu o doză sănătoasă de stimulente fiscale – a ajutat liderii să se menţină aproape de obiectivul de creştere. Iar India, noua mare speranţă a economiei mondiale, a preluat o parte din presiunea asupra economiei globale.

Fondul Monetar Internaţional prevede o creştere globală de 2,9% în 2024, cu puţin sub estimările privind creşterea pe 2023. Cu două războaie în plină desfăşurare şi aproximativ 40 de alegeri naţionale în calendar, evoluţiile politice vor modela anul, mai ales că Donald Trump încearcă să recâştige preşedinţia. Dar punctele de stres economice cruciale ar putea să răstoarne perspectivele pozitive.

Consumul din SUA ar putea dicta direcţia în care se îndreaptă economia:

După un 2023 de succes, se aşteaptă ca economia americană să revină pe pământ în următoarele 12 luni.

Dacă va fi vorba de o recesiune sau de o aterizare uşoară va depinde în bună parte de modul în care rezistă piaţa muncii. Până în prezent, aceasta a rezistat valurilor de creşteri ale ratei dobânzii de către Rezerva Federală, dar anul acesta ar putea fi marcat de un punct de inflexiune, chiar dacă factorii de decizie au semnalat că au terminat cu majorările.

O creştere a şomajului ar afecta cheltuielile de consum, care în SUA reprezintă aproape două treimi din PIB. Conform ultimelor proiecţii ale Fed, rata şomajului ar urma să urce la 4,1% până la sfârşitul anului. Cererile de şomaj, publicate săptămânal, sunt un indicator principal al slăbiciunii pieţei muncii şi, prin urmare, merită urmărite.

Criza locuinţelor din China rămâne o ameninţare serioasă pentru economie şi în 2024:

Cea de-a doua economie a lumii se află în mijlocul unei încetiniri economice de mai mulţi ani, declanşată în parte de măsurile drastice luate de preşedintele Xi Jinping împotriva speculei imobiliare.

Dezvoltatorii sunt împovăraţi cu portofolii vaste de „cozi putrede” – apartamente care au fost cumpărate, dar care nu au fost niciodată construite.

Nomura Securities Co. estimează că aproximativ 20 de milioane de unităţi au fost vândute în avans pentru care construcţia a fost amânată sau nu a început. Cei care îşi aşteaptă noile apartamente devin din ce în ce mai nerăbdători, transformând această problemă într-o potenţială ameninţare la adresa stabilităţii sociale.

Înalţi oficiali s-au angajat să prevină o avalanşă credite neperformante ale  dezvoltatorilor imobiliari – un dezastru care ar cuprinde sectorul bancar şi ar putea condamna China la un deceniu pierdut de creştere anemică asemănător cu cel din Japonia. Acesta ar putea fi anul în care măsurile guvernamentale lente vor face loc unui plan de salvare în toată regula.

Germania trage în jos economia Europei:

Germania a fost marcată de cea mai slabă performanţă economicădintre marile economii în 2023.

Preţurile ridicate la energie şi politica monetară restrictivă, împreună cu o cerere globală mai slabă pentru exporturile sale, au cauzat o uşoară contracţie a produsului intern brut pentru anul respectiv.

Problemele nu lipsesc în 2024, inclusiv războiul în curs de desfăşurare din Ucraina, o industrie auto care se confruntă cu o concurenţă intensă din partea vehiculelor electrice fabricate în China şi controale mai stricte asupra cheltuielilor guvernamentale.

Sectorul manufacturier al ţării, care concurează la nivel mondial, trebuie să se confrunte cu o tranziţie costisitoare şi plină de probleme politice către forme alternative de energie după ce a pierdut accesul la gazul ieftin adus prin conducte din Rusia, precum şi cu o reaşezare a lanţurilor de aprovizionare ca răspuns la efortul condus de SUA de a limita China.

Încă nu este clar dacă situaţia Germaniei se va atenua sau din contră se va înrăutăţi, dar un cuvânt de spus în acest sens îl va avea indicele privind perspectivele şi aşteptările mediului de afaceri realizat de Institutul Ifo.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

02 Iul. 2025, 19:12
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
02 Iul. 2025, 19:12 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Traficul suspendat pe la Văleni a provocat pierderi de 480 de milioane de lei în trei ani.

Suspendarea traficului feroviar pe tronsonul Cahul–Giurgiulești, din cauza surpării căii ferate în zona Văleni, a generat pierderi pentru Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” – peste 480 de milioane de lei în ultimii trei ani. Segmentul de cale ferată, afectat grav în 2022 de alunecările  de teren cauzate de ploile de la acea vreme, a blocat circulația trenurilor spre portul Giurgiulești.

După mai bine de doi ani de stagnare, autoritățile anunță în sfârșit un progres: documentația de proiectare pentru reabilitarea sectorului feroviar din satul Văleni, raionul Cahul, a fost finalizată. Potrivit CFM, este vorba despre un segment de aproximativ 360 de metri, unde vor fi efectuate ample lucrări de stabilizare a terenului, consolidare a malurilor râului Prut și instalare a unei construcții de susținere pe zona deformată.

Lucrările urmează să fie executate în baza unui proiect elaborat de compania „Intexnauca”, care a propus soluții inginerești moderne pentru prevenirea alunecărilor de teren și eroziunii. În paralel, CFM lansează licitația pentru atribuirea lucrărilor de reabilitare propriu-zisă.

Reconstrucția acestui tronson este esențială pentru redeschiderea unei rute logistice strategice – linia directă spre portul Giurgiulești, fără a tranzita teritoriul statului vecin. Finanțarea lucrărilor va fi asigurată din cele 85 de milioane de lei alocate de Guvern pentru reabilitarea căii ferate în zonele Văleni și Fălciu.

Pierderile suferite de CFM – circa 10 milioane de lei pe lună din lipsa circulației pe acest segment – subliniază urgența și importanța redeschiderii rutei cât mai curând posibil.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO