Scandalul de la Portul Giurgiulești: Hotărâri judecătorești definitive, acuzații de fraudă și poziția fermă a Bemol

21 Nov. 2024, 11:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
21 Nov. 2024, 11:37 // Bani și Afaceri //  bani.md

La sfârșitul săptămânii trecute ÎCS Danube Logistics SRL (DL), operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești (PILG), și partenerul său olandez, Danube Logistics Holding BV (DLH) au difuzat un comunicat de presă la agenția de presă INFOTAG în care spune că au intrat în al cincilea an de apărare împotriva unor tentative repetate de preluare ilegală a părților sociale în cadrul DL. Acțiunile, inițiate de Bemol Retail SRL, sub pretextul executării unei hotărâri judecătorești din 2018, au generat un val de procese și contestații, afectând grav climatul investițional din Republica Moldova.

Potrivit DL, legislația moldovenească este clară: hotărârile judecătorești sunt obligatorii doar pentru părțile implicate direct în litigiu. Cu toate acestea, executorii judecătorești și Bemol încearcă să sechestreze active ale DL și ale partenerilor săi, deși aceștia nu au fost implicați în procesele respective.

„Acțiunile de executare, inițiate de executorii Roman Talmaci și George Boțan, ulterior Dumitru Manole, urmăresc preluarea controlului asupra DL, un operator strategic pentru Moldova. În 2021, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), unul dintre creditorii principali ai DL, și-a exercitat dreptul de gaj asupra cotei de 100% din companie, stabilindu-se astfel ca deținător legal al acesteia”, se mai spune în comunicatul Danube.

Preluarea Portului Internațional Liber Giurgiulești, potrivit ÎCS Danube Logistics SRL, este un punct sensibil pentru securitatea economică a Moldovei. Conform Legii nr. 174/2021, orice schimbare de control într-o companie care activează în domenii de importanță strategică trebuie aprobată de Consiliul pentru promovarea proiectelor investiționale de importanță națională, lucru ignorat în aceste tentative.

DL, DLH și BERD contestă în continuare aceste acțiuni și așteaptă soluționarea în instanță. Reprezentanții DL avertizează asupra precedentului periculos creat prin asemenea acțiuni și cer autorităților să protejeze drepturile investitorilor legitimi și stabilitatea economică a țării.

În context, Grupul de presă Realitatea a solicitat reacția BEMOL cu privire la declarațiile ÎCS Danube Logistics SRL din comunicatul difuzat. Asfel, BEMOL spune că executarea unei hotărâri judecătorești definitive nu este un atac raider, dar o acțiune, prevăzută de lege. „Executarea unei hotărâri judecătorești definitive nu este un atac raider, dar o acțiune, prevăzută de lege”, susține BEMOL.

Drept urmare a hotărârii definitive a instanței de judecată au fost emise titlurile executorii, în baza cărora executorul efectuează acțiuni de executare. Executarea unei hotărâri judecătorești definitive este o obligație a statului prevăzută de Constituția Republicii Moldova: „Respectarea sentințelor și a altor hotărâri judecătorești care au intrat în vigoare, precum și asistența instanțelor judecătorești pe parcursul procesului judiciar, în executarea sentințelor și a altor hotărâri judecătorești care au intrat în vigoare sunt obligatorii” (art. 120), Convenția Europeană pentru Apărarea Drepturilor Omului și a Libertăților Fundamentale și alte acte legislative.

„În loc să respecte și să execute hotărârea definitivă a instanței, grupul Danube și stăpânii săi, condamnați pentru fraudă, se eschivează de la executare în toate modalitățile posibile, recurgând la diverse acțiuni ilegale cu unicul scop – de a-și realiza speranțele arogante de a transfera responsabilitatea către stat. BERD, la fel ca și MAIB, a acordat un împrumut pe termen lung către Danube Logistics SRL. Bemol le respectă drepturile lor în calitate de creditori și în acțiunile sale este și va fi ghidat de respectarea acestor drepturi, se mai arată în reacția BEMOL.

BEMOL mai afirmă că Thomas Moser a săvârșit însușire și furt în proporții deosebit de mari în cadrul unui grup infracțional organizat și a creat în Olanda compania cu același nume Danube Logsitics Holding BV în scopul spălării bunurilor însușite. Danube Logistics Holding BV și Thomas Moser nu au fost niciodată investitori și nu au investit nici măcar un cent în Moldova. Pentru a fi sigure, sursele mass-media pot solicita Comisia (Comisia de evaluare a investițiilor importante pentru securitatea statului) pentru a se convinge că Thomas Moser și Danube Logistics Holding BV nu au investit nimic în economia moldovenească. Așa-numitul „investitor” Thomas Moser, fost angajat al BERD, și-a putut folosi relațiile și prietenii din cadrul Băncii (dintre care unii deja au demisionat) în încercarea de a ascunde bunurile furate sub paravanul BERD în offshor-uri.

„Ne pare rău de poziţia de neinvidiat în care s-a pomenit o asemenea instituție financiară internațională cu autoritate precum este BERD din cauza foştilor săi angajaţi, și în care nu ar fi trebuit să ajungă, iar reprezentanţii Danube continuă să exploateze BERD drept paravan. Pe lângă decizia definitivă, aflată în curs de executare, procuratura Republicii Moldova a deschis dosare penale privind însușirea bunurilor străine, spălarea de bani, producerea și folosirea de documente false, falsul în acte publice și abuzul de putere comise de către persoane cu funcții de răspundere (notari, executori judecătorești, alți funcționari publici). În cadrul acestor dosare penale, Bemol este recunoscut drept parte vătămată”, mai afirmă BEMOL.

Apelul BEMOL către acest grup – în cazul când observați o infracțiune, contactați imediat organele de drept.

Totodată, Bemol atenționează, că în cazul în care vreun funcționar va interveni la cererea BERD în procesul de executare sau alte proceduri legale, și dacă BERD va interveni prin prelungirea sau stabilirea de noi angajamente de împrumut și de altă natură pentru a proteja în continuare interesele acestui grup infracțional, vom apela la Parchetul European și la alte autorități internaționale. Atât BERD, cât și Republica Moldova sunt finanțate din fonduri europene.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

23 Nov. 2024, 09:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Nov. 2024, 09:40 // Actual //  Ursu Victor

Northvolt AB a cerut protecţie împotriva falimentului în Statele Unite, după ce o încercare disperată de a obţine finanţare de salvare a eşuat, lăsând producătorul de baterii într-o situaţie dificilă, cu doar o săptămână de lichidităţi disponibile, potrivit Bloomberg.

Furnizorul suedez de baterii pentru vehicule electrice va încerca să se reorganizeze în cadrul capitolului 11 din Codul falimentului american, conform unei declaraţii emise joi. Potrivit unui depozit, Northvolt avea aproximativ 30 de milioane de dolari în numerar şi datorii de 5,84 miliarde de dolari.

Această sumă face ca Northvolt să fie una dintre cele mai îndatorate companii care au solicitat falimentul în Statele Unite în acest an, potrivit datelor Bloomberg. Aceasta este urmată de Intrum AB, o altă companie suedeză care a depus o cerere similară săptămâna trecută.

Compania a ales să urmeze calea legală din SUA pentru a oferi un cadru familiar investitorilor existenţi şi potenţialilor investitori interesaţi să furnizeze finanţare, a explicat o sursă apropiată situaţiei.

Această decizie încheie luni de negocieri cu proprietarii, clienţii şi creditorii, în încercarea de a găsi o soluţie pentru continuarea activităţii, după ce resursele financiare au fost epuizate. Northvolt a redus cu un sfert numărul angajaţilor şi a renunţat la planurile de extindere, pentru a face faţă unei crize de lichidităţi care s-a agravat în toamnă, după ce a pierdut un contract important şi nu a reuşit să acceseze un împrumut verde de 5 miliarde de dolari.

Compania a fost considerată un simbol al speranţelor europene de a crea un lanţ de aprovizionare independent pentru vehiculele electrice, în concurenţă cu producătorii stabiliţi din China şi Coreea de Sud.

Fabrica emblematică Northvolt Ett, situată lângă Cercul Arctic din Suedia, va continua să funcţioneze în mod normal pe durata reorganizării. „Compania va continua să livreze produse clienţilor, îndeplinindu-şi în acelaşi timp obligaţiile faţă de furnizorii esenţiali şi va asigura plata salariilor angajaţilor”, a afirmat compania.

În cadrul procedurii de faliment, Northvolt va avea acces la aproximativ 145 de milioane de dolari în garanţii de numerar, conform declaraţiilor companiei. Scania CV AB, divizia de camioane a Volkswagen AG şi un client important al Northvolt, a anunţat că va contribui cu 100 de milioane de dolari pentru finanţarea debitorului în posesie.

Judecătorul american de faliment Alfredo Perez a spus în timpul unei audieri de joi că va aproba cererea Northvolt de a începe utilizarea finanţării din faliment şi a altor împrumuturi pentru a acoperi salariile şi cheltuielile angajaţilor în timpul procesului de reorganizare conform capitolului 11. După reducerile de personal anunţate, Northvolt mai are aproximativ 6.400 de angajaţi în Suedia, Polonia şi Statele Unite.

Filialele Northvolt care se ocupă de fabricile planificate în Germania şi Canada nu fac parte din procesul de faliment conform capitolului 11, dar compania a declarat că aceste proiecte vor fi amânate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală