Corupție și întârzieri majore! Drumul Hâncești-Cantemir neterminat, dar Ozka Insaat AȘ cere un nou contract de milioane

03 Feb. 2025, 11:20
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Feb. 2025, 11:20 // Actual //  Ursu Victor

Cu probleme la reabilitarea drumului pe un segment de 83 km de pe traseul Hîncești- Leova-Cahul-Giurgiulești, compania Ozka Insaat AȘ încearcă să cîștige licitația proiectului de reabilitare a porțiunii de drum de la Cantemir spre Cahul cu o lungime de 43 km.

Proiectul de reabilitare a drumului național R34, care vizează tronsonul Hîncești-Leova-Cahul-Giurgiulești, se confruntă cu întârzieri semnificative și probleme financiare. Firma turcească Ozka Insaat AȘ, câștigătoare a licitației pentru acest proiect, a avut un progres de doar 62,27% până în prezent, față de termenul stabilit inițial pentru finalizarea lucrărilor în februarie 2022. În ciuda multiplelor cereri de prelungire a termenului, compania totuși nu a reușit să finalizeze lucrările la timp și riscă să necesite încă cel puțin 2 ani pentru completarea proiectului.

Proiectul, care include reconstrucția sistemului rutier, reabilitarea a 9 poduri și 57 de podețe tubulare, precum și îmbunătățirea infrastructurii de transport public, beneficiază de o finanțare europeană de 25 milioane de euro din partea Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Cu toate acestea, Ozka Insaat AȘ se confruntă cu dificultăți financiare majore, inclusiv lipsa resurselor pentru continuarea lucrărilor, întârzieri în plata salariilor și imposibilitatea de a achiziționa materialele necesare.

Aceste probleme au dus la o reducere semnificativă a ritmului de lucru și la stoparea temporară a unor șantiere, ceea ce a provocat blocaje majore în trafic și a afectat mobilitatea locuitorilor din zonă. Unele poduri, finalizate în proporție de aproximativ 90%, sunt folosite provizoriu pentru trafic, ceea ce pune în pericol integritatea lucrărilor și îngreunează continuarea acestora. Mai mult, condițiile meteorologice din septembrie 2024 au provocat daune suplimentare, iar lucrările de remediere nu au fost încă începute.

De asemenea, implicarea companiei turcești în proiecte de infrastructură în Moldova ridică îngrijorări legate de viabilitatea acestora, având în vedere dificultățile financiare și organizaționale cu care se confruntă.

Este imperativ să fie implementate măsuri urgente pentru a preveni escaladarea problemelor și pentru a asigura finalizarea cu succes a lucrărilor în termenii stabiliți. Situația actuală ridică semne de întrebare asupra viabilității continuării proiectului în forma sa actuală, precum și participarea Ozka Insaat AȘ la licitația unor noi proiecte. Astfel, există riscul ca în cazul unor noi proiecte, mijloacele bănești să fie utilizate pentru finalizarea lucrărilor restante, ceea ce duce direct la nerealizarea în termen a lucrărilor.

Drumul de 83 de kilometri trebuia finalizat în februarie 2023 (termen extins), însă progresul lucrărilor este redus. Valoarea contractului pentru acest proiect se ridică la peste 56 de milioane de euro, finanțare acordată de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

03 Feb. 2025, 15:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Feb. 2025, 15:48 // Actual //  Ursu Victor

Industria alimentară, pilon esențial al economiei Moldovei, traversează o criză profundă, conform unei analize prezentate de Iurie Rija de la Agrocereale, bazată pe datele Biroului Național de Statistică (BNS). În noiembrie 2024, producția industrială a scăzut cu 3,6% comparativ cu aceeași perioadă din 2023, iar sectorul alimentar a înregistrat un recul de 34,2% – cel mai mare din ultimii 15 ani, conatată Iuriee Rija de la  Agrocereale.

Indicele industriei alimentare a ajuns la 136,7 puncte procentuale, cel mai scăzut nivel din 2010. Comparativ, în noiembrie 2023, indicatorul era de 179 p.p., iar în 2022, de 215 p.p. Scăderea reflectă probleme structurale în sector, în special în industria uleiurilor vegetale, unde exporturile au scăzut dramatic. În primele trei trimestre din 2024, valoarea exporturilor alimentare a fost de 159,7 milioane USD, cu 43% mai puțin decât în aceeași perioadă din 2023.

„Industria de prelucrare a semințelor de floarea-soarelui a fost grav afectată, pe fondul prețurilor scăzute la ulei, accesului limitat la materie primă și restricțiilor impuse de mecanismul de licențiere a importurilor. Fabricile mari de ulei și numeroase oloinițe din mediul rural și-au redus sau sistat activitatea, afectând mii de locuri de muncă”, susține Rija.

Regresul industriei de prelucrare a uleiurilor a redus ponderea exporturilor acestui sector la doar 0,2% din totalul exporturilor Moldovei în al treilea trimestru din 2024, comparativ cu 6% în 2023. Criza afectează nu doar producătorii și angajații, ci și consumatorii. Uleiul de floarea-soarelui produs local devine o raritate, iar în mediul rural, uleiul nerafinat tradițional dispare de pe rafturi.

„Deși industria alimentară se confruntă cu dificultăți majore, autoritățile nu au inclus procesatorii de uleiuri vegetale în programele de sprijin, precum compensarea facturilor la energie sau ajutoarele de stat pentru industriile prelucrătoare. Această omisiune pune în pericol viitorul gospodăriilor agricole și al industriei alimentare în ansamblu”, a mai punctat Rija.

Iurie Rija avertizează că este imperativ ca autoritățile să reevalueze urgent politicile economice și să adopte măsuri care să permită relansarea industriei. Accesul la materie primă, sprijinul financiar pentru producători și eliminarea barierelor de import sunt esențiale pentru stabilizarea sectorului. În absența unor intervenții rapide, efectele negative se vor adânci, afectând economia națională, exporturile și securitatea alimentară a Moldovei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală