Cifrele unui dezastru național – Căile Ferate ale Moldovei, la un pas de colaps total

15 Feb. 2025, 10:53
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
15 Feb. 2025, 10:53 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Căile Ferate ale Moldovei (CFM) sunt într-o criză profundă, ajungând în 2024 la cel mai grav punct din istoria sa. În 1988, sistemul feroviar moldovenesc transporta peste 20 de milioane de pasageri anual, dar în prezent numărul acestora a scăzut dramatic la sub 650.000, cel mai mic nivel din ultimul secol, conatată economistul Veaceslav Ioniță.

Transportul de mărfuri a înregistrat o evoluție similară, având un declin semnificativ. În anii 1980, CFM transporta aproape 18 milioane de tone de mărfuri. După o ușoară creștere în perioada 2022-2023, datorată fluxului de mărfuri din Ucraina, atingând 4 milioane de tone, volumul transportat în 2024 a scăzut sub 2,5 milioane de tone, un minim istoric.

Actuala situație a CFM se datorează mai multor factori acumulati în timp. În prezent, CFM operează la doar 4% din capacitatea sa istorică, iar angajații sunt nevoiți să protesteze din cauza salariilor neplătite. Cauzele principale ale colapsului includ:

  • Lipsa investițiilor și managementul defectuos: CFM nu a fost modernizat în ultimele decenii, iar lipsa unei viziuni clare a blocat orice inițiativă de revitalizare.
  • Infrastructura inadecvată: Ecartamentul feroviar moldovenesc este orientat spre est, ceea ce limitează conectivitatea țării cu Europa, în timp ce fluxurile comerciale și de pasageri se îndreaptă spre vest.
  • Lipsa unei strategii economice coerente: Autoritățile au fost de părere că sistemul se va redresa de la sine, fără investiții sau reforme serioase.

Transportul feroviar a devenit irelevant pentru economia Moldovei, iar firmele sunt forțate să recurgă la alternative mai costisitoare, cum ar fi transportul rutier. Astfel, costurile logistice cresc, ceea ce afectează negativ exporturile și dezvoltarea industrială. În plus, situația socială este gravă, cu angajații CFM protestând din cauza salariilor neplătite, iar statul riscă să rămână fără un operator viabil pentru transportul public.

Pentru a evita dispariția completă a Căilor Ferate ale Moldovei, economistul sugerează măsuri urgente, printre care: utilizarea fondurilor europene și a parteneriatelor strategice pentru a adapta infrastructura la standardele actuale, profesionalizarea administrației CFM și asigurarea transparenței în utilizarea fondurilor, trecerea la ecartamentul european pentru a facilita conexiunile rapide și eficiente și adaptarea CFM la cerințele economiei moderne prin dezvoltarea transportului intermodal. „Dacă nu se iau măsuri imediate, Moldova riscă să piardă definitiv sistemul feroviar, iar costurile economice vor fi ireversibile”, conchide Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

03 Iul. 2025, 19:02
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
03 Iul. 2025, 19:02 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) s-a autosesizat în urma unui experiment jurnalistic realizat de activistul civic Alexandr Ciolac, care a demonstrat că mai multe benzinării din Republica Moldova livrează mai puțin carburant decât indică pompa. Folosind un microbuz echipat cu un rezervor de testare de 10 litri, testul a fost efectuat la stații PECO din Chișinău și Călărași, relevând abateri semnificative de la toleranțele legale.

În urma reportajului publicat, ISSPNPC a efectuat controale inopinate la toate stațiile menționate, constatând abateri în minus față de toleranțele metrologice admise. În cazul unei stații situate în afara orașului, autoritățile au confirmat manipularea intenționată a marcajelor metrologice, ceea ce a dus la înșelarea consumatorilor.

Ca măsură, Inspectoratul a dispus sigilarea distribuitoarelor de carburant până la remedierea tuturor încălcărilor și a inițiat proceduri contravenționale pentru încălcarea legislației în domeniul metrologiei.

Printre stațiile vizate în experiment s-au numărat Rompetrol, Petrom, Bemol, Lukoil și TopOil. La două stații Lukoil din Chișinău, au fost depistate diferențe de 160 ml și 90 ml la 10 litri de motorină, de aproape trei ori peste marja legală admisă de 50 ml. La TopOil Călărași, lipsa a fost de 280 grame. Totuși, stațiile Rompetrol și Petrom au livrat un volum ușor peste cel standard.

„Am vrut să vedem cine ne fură discret la pompă. Din păcate, testul arată că fenomenul nu e izolat, iar consumatorii plătesc pentru carburant pe care nu-l primesc”, a declarat Alexandr Ciolac.

ISSPNPC îndeamnă consumatorii să sesizeze neregulile și subliniază că orice cumpărător are dreptul să solicite verificarea imediată a coloanei de distribuție în caz de suspiciuni. Dacă se confirmă o livrare în minus, operatorul este obligat să restituie paguba și să suspende utilizarea instalației defecte.

Inspectoratul reamintește că, în conformitate cu legea, rezultatele individuale ale controalelor nu pot fi făcute publice până la finalizarea proceselor-verbale, iar orice persoană acuzată beneficiază de prezumția de nevinovăție.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO