India închide ușa Kremlinului! Petrolierele rusești, sub sancțiuni, excluse de pe piață

15 Feb. 2025, 10:35
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
15 Feb. 2025, 10:35 // Actual //  Ursu Victor

India a refuzat să accepte petrolierele rusești care se află sub sancțiuni, indiferent de moneda în care se efectuează tranzacțiile, inclusiv în rupii indiene, au declarat pentru Reuters surse apropiate situației. Aceasta este o lovitură majoră pentru Kremlin, care a încercat să negocieze cu India continuarea comerțului cu petrol în contextul noilor sancțiuni americane.

Negocierile au fost purtate de Igor Tonkovidov, șeful „Sovcomflot”, care a vizitat săptămâna aceasta conferința energetică India Energy Week. Tonkovidov s-a întâlnit cu reprezentanții cumpărătorilor de petrol din India, dar aceștia au repetat poziția exprimată recent de secretarul Ministerului Petrolului din India, Pankaj Jain: rafinăriile indiene vor accepta doar barili de petrol livrați pe petroliere care nu sunt sancționate. „Este obligația furnizorului să îmi livreze ceea ce îndeplinește cerințele mele”, a declarat Jain.

Astfel, numărul de petroliere disponibile se va reduce, iar volumul încărcăturilor va scădea, spun sursele Reuters.

După începutul războiului din Ucraina, India a devenit al doilea cel mai mare importator de petrol rusesc, crescând achizițiile de mai mult de 100 de ori. Până acum, fluxurile de petrol din Rusia către India rămân neschimbate și chiar în creștere: în februarie, potrivit Reuters, acestea au atins un record de 1,7 milioane de barili pe zi, cel mai mare nivel din ultimele trei luni. Totuși, această creștere este temporară: rafinăriile indiene se grăbesc să achiziționeze petrol până la 27 februarie, data la care noile sancțiuni americane vor intra în vigoare complet. Ministerul de Finanțe al SUA a cerut ca toate navele supuse sancțiunilor să fie debarcate până la sfârșitul lunii și toate tranzacțiile financiare să fie finalizate până pe 13 martie.

În urma sancțiunilor impuse de administrația Biden, au fost incluse în „lista neagră” mai mult de 180 de nave din „flota umbră”, iar numărul total al petrolierele sancționate a depășit 270. Potrivit S&P Global, aceste nave transportau jumătate din exporturile maritime de petrol ale Rusiei, adică 1,5 milioane de barili pe zi, dintre care aproximativ 1 milion mergeau către China și aproximativ 500.000 către India.

După mai bine de doi ani de la impunerea embargoului european și a „tehnicii plafonării prețurilor”, companiile petroliere găseau modalități de a ocoli sancțiunile și continuau să exporte materii prime, aducând venituri în valută economiilor. Însă, după noile sancțiuni americane, vânzarea de petrol a devenit mult mai dificilă, a declarat pentru Reuters un top-manager al uneia dintre companiile petroliere. Conform surselor agenției, este posibil ca producția de petrol să fie redusă, întrucât petrolul nevândut se acumulează în petroliere. La sfârșitul lunii ianuarie, în aceste „depozite plutitoare” se aflau 17 milioane de barili, fără cumpărători. Goldman Sachs prognozează că această cantitate ar putea ajunge la 50 de milioane de barili până la vară.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mart. 2025, 12:31
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mart. 2025, 12:31 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Un viitor incert pentru centrul financiar asiatic
Anul 2047 se anunță a fi un moment de cotitură pentru Hong Kong, una dintre cele mai fascinante metropole ale lumii. Peste 22 de ani, constituția regiunii speciale își va încheia valabilitatea, iar viitorul său politic și economic rămâne incert.

Cu un sector financiar extrem de dezvoltat, infrastructură modernă și o populație diversificată, Hong Kong este astăzi un magnet pentru investitori și un hub esențial în economia globală. Totuși, odată cu expirarea principiului „o țară, două sisteme”, autonomia orașului ar putea fi semnificativ afectată, ceea ce ridică întrebări despre viitorul său.

Hong Kong a fost preluat de Marea Britanie în 1842, în urma Primului Război Anglo-Chinez, iar ulterior și alte teritorii adiacente au intrat sub administrația britanică. În 1898, Londra și Beijingul au semnat un acord prin care „Noile Teritorii” erau închiriate Marii Britanii pentru 99 de ani.

În anii ’80, Marea Britanie și China au început negocieri pentru viitorul Hong Kong-ului, ceea ce a condus la Declarația Comună Sino-Britanică din 1984, document care a stabilit principiul „o țară, două sisteme”. Astfel, la 1 iulie 1997, Hong Kong a fost retrocedat Chinei, dar a păstrat un grad ridicat de autonomie timp de 50 de ani, până în 2047.

Constituția Hong Kong-ului, cunoscută drept Legea Fundamentală, garantează libertăți esențiale, cum ar fi independența justiției, libertatea presei și un sistem economic distinct de cel al Chinei continentale. Însă, în ultimii ani, autoritățile de la Beijing au consolidat treptat controlul asupra regiunii, diminuând progresiv aceste libertăți.

În 2019, o propunere legislativă privind extrădarea către China a declanșat proteste masive. Mii de oameni au ieșit în stradă, iar unele manifestații au degenerat în confruntări violente cu forțele de ordine. Protestatarii au acuzat Beijingul că încearcă să submineze autonomia Hong Kong-ului și să elimine treptat principiul „o țară, două sisteme”.

Ulterior, China a adoptat Legea Securității Naționale, care a permis autorităților să reprime orice formă de opoziție, diminuând și mai mult libertățile orașului.

După 2047, Beijingul nu va mai fi obligat să respecte statutul special al Hong Kong-ului. Acest lucru ridică mai multe întrebări:

Un scenariu posibil este acela în care autonomia Hong Kong-ului va fi complet dizolvată, iar orașul va funcționa sub aceleași reguli ca orice altă metropolă chineză.
Va fi menținut principiul „o țară, două sisteme”?

Unele voci din conducerea chineză au sugerat că acest model ar putea continua, dar cu anumite „ajustări”.

Dacă libertățile economice și politice vor fi restrânse, există riscul ca multe companii internaționale și locuitori ai orașului să părăsească Hong Kong-ul în favoarea altor centre financiare, cum ar fi Singapore sau Tokyo.

O metropolă la răscruceHong Kong-ul a fost, timp de decenii, un simbol al inovației și libertății economice. Cu toate acestea, viitorul său este acum învăluit în incertitudine. Rămâne de văzut dacă autoritățile chineze vor alege să respecte modelul care a făcut din Hong Kong o metropolă de succes sau dacă vor impune un control total, transformându-l într-un oraș precum celelalte din China continentală.

Până în 2047, Hong Kong-ul rămâne un teren de negociere între trecut și viitor, între libertate și autoritate, între tradiție și schimbare.

 
Discursul Preşedintei Maia Sandu la monumentul Maica Îndurerată, de Ziua Memoriei şi Recunoştinţei
Discursul Preşedintei Maia Sandu la monumentul Maica Îndurerată, de Ziua Memoriei şi Recunoştinţei
Versuri emoţionante recitate de un veteran la Marşul Memoriei şi Recunoştinţei
Versuri emoţionante recitate de un veteran la Marşul Memoriei şi Recunoştinţei
NO COMMENT | ZIUA MEMORIEI ŞI RECUNOŞTINŢEI 2025, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | ZIUA MEMORIEI ŞI RECUNOŞTINŢEI 2025, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | RĂZBOIUL CARE A ÎNSÂNGERAT APELE NISTRULUI
NO COMMENT | RĂZBOIUL CARE A ÎNSÂNGERAT APELE NISTRULUI
NO COMMENT | SCRIITORUL VLADIMIR BEŞLEAGĂ, PETRECUT PE ULTIMUL DRUM
NO COMMENT | SCRIITORUL VLADIMIR BEŞLEAGĂ, PETRECUT PE ULTIMUL DRUM
NO COMMENT | CEI 3 ANI DE AGRESIUNE A RUSIEI ÎN UCRAINA, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | CEI 3 ANI DE AGRESIUNE A RUSIEI ÎN UCRAINA, ÎN IMAGINI