Tatăl le-a ridicat la cer, fiica le pilotează! Andreea Scorpan la comanda aeronavelor tatălui său

16 Mart. 2025, 10:39
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mart. 2025, 10:39 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

În timp ce pasagerii își ocupă locurile și așteaptă decolarea, Andreea Scorpan, tânără pilot de origine moldoveană, parcurge cu meticulozitate fiecare verificare necesară înainte ca aeronava să se desprindă de sol. „Doamnelor și domnilor, bine ați venit la bordul aeronavelor noastre”, rostește ea calm, în timp ce se pregătește pentru câteva ore de zbor, la mii de metri altitudine.

Andreea pilotează de la 16 ani, vârsta minimă legală pentru aeronave de mici dimensiuni, iar la 20 de ani deja manevra Airbus-uri comerciale. Această pasiune a fost insuflată de tatăl său, Iulian Scorpan, un aviator experimentat, fost comandant de aeronavă și director general al unei companii aeriene din Republica Moldova.

„Avem o relație foarte apropiată. Când ajung acasă, îi povestesc ce mi s-a întâmplat în zbor și, fiind un pilot cu o vastă experiență, îi cer sfaturi despre cum aș fi putut să gestionez mai bine anumite situații”, mărturisește Andreea, întrun reportaj difuzat de Moldova1.

Deși meseria de pilot este una prestigioasă, Andreea a avut parte de provocări și de prejudecăți, mai ales din partea celor care încă privesc cu scepticism prezența femeilor în cabina de pilotaj. „Am auzit multe comentarii negative și chiar amenințări. Oameni care spuneau că nu s-ar urca într-un avion pilotat de o femeie. Dar nimeni nu a coborât vreodată”, spune ea, cu un zâmbet sigur pe sine.

În cariera sa, a avut parte și de situații mai tensionate în timpul zborului, de la pasageri recalcitranți la turbulențe severe sau furtuni.

„A fost nevoie să evităm unele furtuni puternice și am avut momente când pasagerii din spate deveneau neliniștiți, dar niciodată nu am fost într-o situație care să pună viața lor în pericol”, explică tânăra pilot.

Andreea Scorpan subliniază că anii de studiu intens din școala de aviație i-au oferit încrederea și pregătirea necesare pentru a face față oricăror provocări. „80% din pregătirea noastră constă în simulări de situații de urgență. Ce se întâmplă dacă avem o defecțiune? Ce facem în caz de turbulențe severe? După ce trecem prin toate aceste scenarii, pilotajul propriu-zis devine aproape o relaxare. În sfârșit, ajungem să aplicăm ce am învățat și să ne bucurăm de zbor.”

Compania aeriană HiSky unde muncește Andreea Scorpan este controlată de pilotul moldovean Iulian Scorpan. HiSky operează cu o flotă de opt aeronave Airbus, inclusiv una de mari dimensiuni, destinată zborurilor lungi. Compania oferă servicii regulate de pe aeroporturile din București, Cluj-Napoca, Iași, Baia Mare, Oradea și Chișinău, către destinații din Europa și Statele Unite, dar și zboruri charter către Asia și Africa.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mart. 2025, 12:31
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mart. 2025, 12:31 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Un viitor incert pentru centrul financiar asiatic
Anul 2047 se anunță a fi un moment de cotitură pentru Hong Kong, una dintre cele mai fascinante metropole ale lumii. Peste 22 de ani, constituția regiunii speciale își va încheia valabilitatea, iar viitorul său politic și economic rămâne incert.

Cu un sector financiar extrem de dezvoltat, infrastructură modernă și o populație diversificată, Hong Kong este astăzi un magnet pentru investitori și un hub esențial în economia globală. Totuși, odată cu expirarea principiului „o țară, două sisteme”, autonomia orașului ar putea fi semnificativ afectată, ceea ce ridică întrebări despre viitorul său.

Hong Kong a fost preluat de Marea Britanie în 1842, în urma Primului Război Anglo-Chinez, iar ulterior și alte teritorii adiacente au intrat sub administrația britanică. În 1898, Londra și Beijingul au semnat un acord prin care „Noile Teritorii” erau închiriate Marii Britanii pentru 99 de ani.

În anii ’80, Marea Britanie și China au început negocieri pentru viitorul Hong Kong-ului, ceea ce a condus la Declarația Comună Sino-Britanică din 1984, document care a stabilit principiul „o țară, două sisteme”. Astfel, la 1 iulie 1997, Hong Kong a fost retrocedat Chinei, dar a păstrat un grad ridicat de autonomie timp de 50 de ani, până în 2047.

Constituția Hong Kong-ului, cunoscută drept Legea Fundamentală, garantează libertăți esențiale, cum ar fi independența justiției, libertatea presei și un sistem economic distinct de cel al Chinei continentale. Însă, în ultimii ani, autoritățile de la Beijing au consolidat treptat controlul asupra regiunii, diminuând progresiv aceste libertăți.

În 2019, o propunere legislativă privind extrădarea către China a declanșat proteste masive. Mii de oameni au ieșit în stradă, iar unele manifestații au degenerat în confruntări violente cu forțele de ordine. Protestatarii au acuzat Beijingul că încearcă să submineze autonomia Hong Kong-ului și să elimine treptat principiul „o țară, două sisteme”.

Ulterior, China a adoptat Legea Securității Naționale, care a permis autorităților să reprime orice formă de opoziție, diminuând și mai mult libertățile orașului.

După 2047, Beijingul nu va mai fi obligat să respecte statutul special al Hong Kong-ului. Acest lucru ridică mai multe întrebări:

Un scenariu posibil este acela în care autonomia Hong Kong-ului va fi complet dizolvată, iar orașul va funcționa sub aceleași reguli ca orice altă metropolă chineză.
Va fi menținut principiul „o țară, două sisteme”?

Unele voci din conducerea chineză au sugerat că acest model ar putea continua, dar cu anumite „ajustări”.

Dacă libertățile economice și politice vor fi restrânse, există riscul ca multe companii internaționale și locuitori ai orașului să părăsească Hong Kong-ul în favoarea altor centre financiare, cum ar fi Singapore sau Tokyo.

O metropolă la răscruceHong Kong-ul a fost, timp de decenii, un simbol al inovației și libertății economice. Cu toate acestea, viitorul său este acum învăluit în incertitudine. Rămâne de văzut dacă autoritățile chineze vor alege să respecte modelul care a făcut din Hong Kong o metropolă de succes sau dacă vor impune un control total, transformându-l într-un oraș precum celelalte din China continentală.

Până în 2047, Hong Kong-ul rămâne un teren de negociere între trecut și viitor, între libertate și autoritate, între tradiție și schimbare.

 
Discursul Preşedintei Maia Sandu la monumentul Maica Îndurerată, de Ziua Memoriei şi Recunoştinţei
Discursul Preşedintei Maia Sandu la monumentul Maica Îndurerată, de Ziua Memoriei şi Recunoştinţei
Versuri emoţionante recitate de un veteran la Marşul Memoriei şi Recunoştinţei
Versuri emoţionante recitate de un veteran la Marşul Memoriei şi Recunoştinţei
NO COMMENT | ZIUA MEMORIEI ŞI RECUNOŞTINŢEI 2025, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | ZIUA MEMORIEI ŞI RECUNOŞTINŢEI 2025, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | RĂZBOIUL CARE A ÎNSÂNGERAT APELE NISTRULUI
NO COMMENT | RĂZBOIUL CARE A ÎNSÂNGERAT APELE NISTRULUI
NO COMMENT | SCRIITORUL VLADIMIR BEŞLEAGĂ, PETRECUT PE ULTIMUL DRUM
NO COMMENT | SCRIITORUL VLADIMIR BEŞLEAGĂ, PETRECUT PE ULTIMUL DRUM
NO COMMENT | CEI 3 ANI DE AGRESIUNE A RUSIEI ÎN UCRAINA, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | CEI 3 ANI DE AGRESIUNE A RUSIEI ÎN UCRAINA, ÎN IMAGINI