FOTO Familia care produce chips-uri din mere și prune uscate: Ne-am gândit să dăm fructelor proaspete o viață mai lungă

17 Aug. 2021, 11:28
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
17 Aug. 2021, 11:28 // Oameni şi Idei //  MD Bani

Familia Cibotaru din Republica Moldova au comercializat ani la rând fructe proaspete. Acum, ei au decis să vândă fructe uscate, întrucât aceste gustări sănătoase sunt la mare căutare în țările Uniunii Europene. Astfel, compania Nisvinex Grup a creat propriul brand și produce chips-uri din mere și prune uscate care vor fi exportate în țările UE.

În 2020, compania a accesat un împrumut în valoare de peste 1 milion de euro în cadrul liniei de creditare Livada Moldovei, program susținut de Uniunea Europeană prin intermediul Băncii Europene de Investiții. Finanțarea a fost necesară pentru dezvoltarea infrastructurii, prin construcția și echiparea unei hale pentru păstrarea și procesarea fructelor, cu o capacitate de 1.200 de tone. Aportul întreprinderii a constituit mai mult de 1 milion de euro, investiții care au constat din utilaje agricole, de procesare a producției horticole, precum și investiții în depozitul frigorific.

„Odată ce investițiile au fost abia făcute suntem încă în proces de estimare a evoluției cifrei de afaceri, despre un rezultat final vom putea vorbi peste doi sau trei ani. Deocamdată, putem spune că în urma investiției făcute în construcția primului depozit frigorific cifra de afaceri a crescut de două-trei ori”, menționează Luminița Cibotaru.

Acesta este al treilea depozit frigorific al companiei și permite păstrarea fructelor chiar și pentru o perioadă de jumătate de an.

„Strugurii i-am depozitat și majoritatea au mers la export, în România. Pentru noi, aceasta este o piață extraordinară. Ei când aud că produsul e din Moldova știu că e gustos și de calitate. Suntem foarte mulțumiți de posibilitățile pe care ni le oferă această piață”, spune Luminița Cibotaru.

Datorită investiției în depozit, au fost create noi locuri de muncă. 30 de oameni din satele din apropiere lucrează în două ture. Aici, fructele sunt spălate, decojite, tăiate și uscate. Compania a creat propriul brand și vinde acum chips-uri din mere roșii și verzi, prune uscate, dar și inele de mere în ciocolată.

„Tendința la nivel mondial sunt ambalajele mici. Oamenii preferă să cumpere 50-100 de grame, dar să știe că vor consuma tot. Tendința este să fie cât mai puțină risipă. De altfel, ne-am gândit să dăm fructelor proaspete o viață mai lungă. Le uscăm cu grijă, conservând vitaminele și mineralele pentru mai mult timp. Am început cu gândul de a oferi copiilor o gustare sănătoasă la școală și din dorința de a promova un stil de viață sănătos”.

În 2020, Nisvinex Grup a recoltat 750 de tone de mere, 600 de prune și 800 de tone de struguri. Aproape 30% din fructe au fost exportate.


Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală