SCHEMA: Delapidarea bugetului de stat, falimentare firmă, 3 mașini de lux și „palat” de peste 1.000.000 euro

22 Sept. 2021, 13:30
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
22 Sept. 2021, 13:30 // Bani și Afaceri //  bani.md

UPDATE:

Replica lui Vitalie Perciun referitoare la „tentativele de preluare a afacerii „Central House” SRL”

 

Paradoxal, unii moldoveni nu reușesc să gestioneze profitabil o firmă, însă când este vorba despre finanțele și averea personală – capacitățile de gestionare a banilor sunt mai mult decât strălucitoare.

Este și cazul afaceristului Vitalie Perciun care a dus o firmă profitabilă la pierderi de peste 2 milioane de lei în 2018 și 2019, însă a reușit să adune suficient pentru a deține și întreține un palat de aproximativ milion de euro și trei mașini de lux în garaj: două Porsche-uri, unul model 911 Turbo S, altul Panamera Turbo S și un Mercedes Gelandewagen. Valoare totală a bunurilor depășește 2 milioane de euro, spun experții, scrie Paranteze.md.

Schema de îmbogățire

Numele lui Vitalie Perciun a devenit cunoscut în spațiul public în urma scandalului din jurul imobilelor din apropierea Gării Auto Centru: „Schemă din jurul Autogării Centrale cu 2,5 milioane de euro prejudiciu” – așa sunau titlurile investigațiilor de presă realizate la începutul anului curent, scrie Paranteze.md

Vitalie Perciun este unul dintre fondatorii companiei Central House, cea care deține imobile în apropierea Autogării Centrale. Acesta și-a creat o firmă nouă, a obținut un contract de chirie a imobilelor, semnat tot de el din partea ambelor părți, și acum le oferă altor comercianți spații la preț de zeci de ori mai mare decât ar plăti el pentru acestea.”, declara avocatul companiei Central House, Andrei Iosip, în cadrul unei conferințe de presă IPN.

Potrivit celor relatate, interesele patrimoniale ale companiei SRL „Central House”, deținătoarea imobilelor, sunt prejudiciate de mai mult de doi ani. Aceasta a fost declarată insolvabilă, chiar dacă pentru chiria bunurilor se achită mai mult de 100.000 de euro lunar de către beneficiarii finali.

Central House, o companie cu venituri de aproape 16 milioane de lei și profit de 3,58 milioane de lei în 2015, a ajuns la pierderi de peste 2 milioane de lei imediat ce Vitalie Perciun a devenit administrator al companiei, în anul 2018. Tendința s-a păstrat și în anul 2019.

Totodată, important este de menționat că rulajul s-a micșorat în pofida faptului că spațiul oferit în chirie agenților economici și prețul final al acestuia – a rămas intact: un spațiu total de 2 720 de metri pătrați, la un preț mediu de 40 de euro per metru pătrat, lunar, echivalentul a aproximativ două milioane de lei lunar la cursul din 2018 – 2019.

Astfel, rulajul anul al companiei, al prețurile de piață din anii 2018 și 2019, ar fi de peste 20 de milioane de lei. Totodată, în declarația ajunsă la gisc, este reflectat un venit anual de cinci ori mai mici – 4,43 milioane de lei.

Date financiare Central House

O companie pentru venituri proprii

Compania SRL Central House are în calitate de asociați persoana juridică SRL „Ubicuit Grup” (70 %), persoana fizică Perciun Vitalie (20 %) și alte 3 persoane fizice străine. Funcția de administrator statutar a fost exercitată de către Perciun Vitalie, cel care deține o cincime din capitalul companiei, scrie paranteze.md.

Tot el a fost cel care a inițiat procesului de insolvabilitate față de întreprinderea administrată, invocând incapacitatea de plată a acesteia. A făcut-o din numele unei alte companii, fondator al căreia este Perciun Ana, iar administrator – Perciun Vitalie.

În baza contractului de locațiune, toate bunurile SRL Central House au fost transmise în locațiune pe o perioadă de 29 de ani către SRL Central Group. Acest contract este semnat din partea ambelor părți de către Perciun Vitalie, în calitate de administrator statutar.

Conform contractului de locațiune, pentru folosirea spațiului închiriat, locatarul SRL „Central Group” s-a obligat la achitarea chiriei în mărime de 10 euro/lună pentru perioada 1 august 2018 — 31 decembrie 2018, 5 euro/lună pentru perioada 1 ianuarie 2019 – 31 iulie 2019, 3 euro/luna pentru perioada 1 august 2019- 1 august 2047, inclusiv TVA, pentru 1 m.p., din suprafața comercială deținută în locațiune. Totodată, în pct. 3.4 al contractului de locațiune este stabilit faptul că locatarul efectuează plata chiriei și serviciilor comunale o dată la 6 luni.

În continuare SRL Central Group oferă bunurile imobile ale SRL Central House în sub-locațiune la cca. 60-70 de chiriași la un preț care oscilează între 40-50 euro pentru un metru pătrat, la care se mai adaugă serviciile comunale și serviciile de pază.

Adică, SRL Central House primește drept preț pentru locațiune a 2701,8 m.p. suma de cca. 8 000 euro/lunar de la SRL Central Group pe când SRL Central Grup primește de la chiriași cel puțin 100 000 euro/lunar.

De remarcat faptul că veniturile Central Group reprezintă, practic, diferența dintre veniturile Central House până și după contractul cu Central Group.

Date financiare Central Group

Potrivit surselor paranteze.md, Vitalie Perciun ar fi posesorul a trei automobile de lux, cu o valoare totală de aproximativ un milion de euro. Nu este clar dacă anume această schemă i-a adus veniturile de bază care i-au permis să adune întreaga sa avere, cert este că banii adunați îi permit să ducă o viață de lux.

Sursa citată susține că va continua subiectul și va veni cu informații ce prezintă averea adunată de Vitalie Perciun de-a lungul anilor.

Realitatea Live

22 Oct. 2025, 16:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Oct. 2025, 16:31 // Actual //  Ursu Victor

Piața comerțului alimentar din Rusia trece printr-o transformare profundă pe fondul încetinirii economiei și creșterii accelerate a inflației. Tot mai multe lanțuri de retail renunță la supermarketuri și hipermarketuri, înlocuindu-le cu discountere și așa-numitele „magazine pentru săraci”, potrivit datelor Infoline, citate de publicația Kommersant, citată de Moscowtimes.

În primele nouă luni ale anului 2025, în Rusia s-au închis 67 de magazine mari, cu o suprafață totală de peste 185.000 m². De la 2017 încoace, ponderea supermarketurilor și hipermarketurilor în comerțul cu amănuntul s-a redus aproape la jumătate – de la 37% la 21%. În schimb, discounterele au ajuns să domine piața, urcând de la 49,9% la 63,4% din totalul vânzărilor.

Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează însă așa-numitele „magazine pentru săraci” (hard discounters) – unități comerciale cu amenajare simplificată, sortiment redus și prețuri extrem de mici. În ultimii opt ani, ponderea acestora a urcat de la 4,8% la 16,4%, arată analiza Infoline.

Directorul general al companiei „Infoline-Analitika”, Mihail Burmistrov, explică această tendință prin schimbarea comportamentului consumatorilor ruși, care adoptă o strategie de economisire în fața scumpirilor.

„Prețurile ridicate la alimente și scăderea puterii de cumpărare au făcut neprofitabilă deschiderea supermarketurilor mari. Retailerii reacționează rapid, transformând spațiile existente în discountere și depozite pentru livrări online”, afirmă Burmistrov.

Potrivit Asociației Companiilor de Retail din Rusia (AKORT), deschiderea unui discounter costă cu 20–40% mai puțin decât a unui supermarket. În plus, comercianții își reduc sortimentul pentru a limita costurile. În iulie 2025, oferta de produse alimentare în magazine s-a diminuat cu 2,3%, iar cea de bunuri nealimentare – cu 1,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen.

Totodată, crește popularitatea micilor magazine de cartier, cu suprafețe între 100 și 200 m². Numărul acestora a urcat cu 15% într-un singur an, a declarat președintele AKORT, Stanislav Bogdanov. Cu toate acestea, suprafața totală a spațiilor comerciale deținute de retailerii ruși s-a redus cu aproximativ 1%. În prezent, primele 200 de lanțuri de retail operează circa 4.700 de supermarketuri și hipermarketuri la nivel național.

Inflația rămâne principalul factor care obligă populația să economisească. Potrivit datelor oficiale ale Rosstat, prețurile au crescut cu peste 40% de la începutul războiului. Un sondaj al companiei Romir arată că 58% dintre ruși au renunțat la anumite produse, 57% caută alternative mai ieftine, iar 49% fac cumpărături doar în discountere sau încearcă să meargă mai rar la magazine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII