Moldovenii se înghesuie să ia credite. Cu cât s-au ieftinit împrumuturile

26 Sept. 2021, 08:56
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  bani.md
26 Sept. 2021, 08:56 // Bănci şi Finanţe //  bani.md

Moldovenii se grăbesc să cumpere tot ce au visat și n-au îndrăznit în 2020 – an de criză: produse electronice, electro-casnice sau locuințe. Datele Băncii Naționale arată că în luna august 2021, creditele noi acordate au constituit 4 miliarde de lei, în creștere cu 53,6 la sută față de luna august 2020.

Din suma totală a împrumuturilor acordate, 70 la sută sau 2,7 miliarde de lei  sunt credite în monedă națională, cu 13,5 la sută mai puțin față de luna precedentă și 43 la sută mai mult comparativ cu august 2020.

Totodată, 29,8 la sută reprezintă creditele în valută, al căror volum recalculat în MDL a constituit 1 199,0 milioane lei (+7,2 la sută față de luna precedentă și +90,6 la sută față de august 2020).

Din perspectiva termenelor de acordare, cele mai atractive au fost creditele cu termene de la 2 până la 5 ani, cu o pondere de 52,3 la sută în totalul creditelor acordate. Volumul acestor credite acordate persoanelor juridice a constituit 32,2 la sută din totalul creditelor. Perioada scurtă de timp pentru care sunt acordate creditele denotă faptul că în mare parte băncile acordă împrumuturi de consum.

Rata medie la creditele noi acordate în moneda națională a constituit 6,78 la sută, la cele în valută – 3,89 la sută, iar la cele atașate la cursul valutei – 4,44 la sută. Comparativ cu luna precedentă, creditele s-au ieftinit cu 0,11 puncte procentuale (p.p.). Persoanelor juridice le-au fost acordate credite cu o rată medie de 8,23 la sută, persoanelor fizice care practică activitate – cu o rată de 8,62 la sută, iar persoanelor fizice – cu o rată de 5,44 la sută. La creditele în valută, rata medie s-a micșorat cu 0,01 p.p. Persoanelor juridice le-au fost acordate credite cu o rată medie de 3,89 la sută și  persoanelor fizice – cu o rată de 6,97 la sută. Persoanele fizice care practică activitate nu au apelat la acest tip de credite.

Comparativ cu perioada similară a anului precedent, rata medie nominală ponderată la creditele acordate în moneda națională a scăzut cu 1,02 p.p., la cele în valută – cu 0,30 p.p., iar la cele atașate la cursul valutei – cu 0,25 p.p.

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII