Moldovenii nu se mai înghesuie în gara feroviară. Avionul depășește trenul. Și nu doar la viteză

16 Nov. 2021, 09:42
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
16 Nov. 2021, 09:42 // Actual //  bani.md

În nouă lui ale anului 2021 cu transportul public au fost transportați 45,5 milioane pasageri, cu 13,9% mai mult față de aceeași perioadă din anul 2020. Parcursul pasagerilor a constituit 2578,9 milioane pasageri-km, fiind în creştere cu 43,8% comparativ cu ianuarie-septembrie 2020, potrivit datelor Biroului Național de Statistică.

Transportul rutier de pasageri a deținut ponderea covârșitoare – de 97,3% din total, transportului aerian și celui feroviar revenind, respectiv 1,4% și 1,0%.

Comparativ cu ianuarie-septembrie 2020, creșteri au fost înregistrate în transportul rutier de pasageri (+13,7%) și aerian (+108,7%). Totodată, se atestă o scădere în transportul feroviar de pasageri (-13,1%) și fluvial (-10,5%).

Cu transportul rutier, în nouă luni ale anului 2021 au călătorit 5,3 mil. de persoane, cu avionul au călătorit 97 mii de persoane, iar cu trenul 56,7 mii persoane.

În ultimii ani, moldovenii s-au învățat să meargă cu mașina sau chiar cu avionul în concediu și au evitat pe cât au putut trenul.

Cine merge în străinătate nu stă mult pe gânduri și își ia bilet de avion. Aproape 3 milioane de pasageri au decolat sau aterizat pe Aeroportul Chișinău în anul 2019.

De cealaltă parte traficul de pasageri care călătoresc cu trenul este într-o continuă scădere. Urmare a crizei COVID-19 traficul internațional de pasageri internațional a fost suspendat.

Realitatea Live

31 Oct. 2025, 09:33
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
31 Oct. 2025, 09:33 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Colosul petrolier rusesc Lukoil, construit în ultimele decenii de miliardarul Vagit Alekperov — fost viceministru sovietic al industriei petroliere și una dintre cele mai influente figuri ale sectorului energetic rus — se află la un pas de colaps. După ce compania a fost inclusă pe lista sancțiunilor impuse de Statele Unite, Alekperov este forțat să înceapă o lichidare grăbită a activelor externe, deținute în 11 țări din Europa, Asia și Africa.

Potrivit presei economice occidentale, Lukoil a început vânzarea rafinăriilor sale din Bulgaria, România și Țările de Jos, a rețelei de peste 5.000 de benzinării din Uniunea Europeană, precum și a participațiilor din câmpurile petroliere din Azerbaidjan, Kazahstan, Uzbekistan, Irak, Egipt și Emiratele Arabe Unite.

„Este sfârșitul pentru Lukoil”, a declarat pentru Politico un fost top-manager al companiei. Fără activele externe, gigantul ar putea pierde până la 30% din veniturile sale totale, care anul trecut au atins un record de 8,4 trilioane de ruble, din care 1 trilion a mers către acționari — peste 2 miliarde de dolari doar în buzunarul lui Alekperov.

Analizele Alfa-Bank arată că pierderea activelor externe ar putea însemna o reducere cu 15–17% a producției totale de hidrocarburi. Compania extrage peste 6% din petrol și aproape jumătate din gazul său în afara Rusiei. De asemenea, rafinăriile externe furnizează un sfert din capacitatea totală de prelucrare a petrolului, iar dispariția acestora va lovi direct în bilanțul financiar al grupului.

Conform licenței acordate de Departamentul Trezoreriei SUA, Lukoil trebuie să finalizeze toate tranzacțiile de vânzare până la 21 noiembrie 2025 — un termen considerat nerealist. În mod normal, astfel de tranzacții necesită 6–12 luni, iar compania va fi nevoită să ceară o prelungire.
Consultanții estimează că Alekperov va fi obligat să ofere reduceri masive — de până la 70% pentru activele din „jurisdicții ostile” și circa 50% pentru cele din țări neutre.

Unele dintre proiectele din Kazahstan, Irak sau Azerbaidjan ar putea rămâne în portofoliul Lukoil, deoarece anumite participații – precum cea din consorțiul Caspian Pipeline – au fost exceptate de la sancțiuni. Totuși, în Irak, compania ar putea fi forțată să reducă participația în zăcământul West Qurna pentru a rămâne implicată.

În privința exporturilor către Asia, experții se așteaptă ca livrările către China să continue, însă India ar putea reduce drastic importurile, în contextul negocierilor sale comerciale cu Washingtonul, care impune drept condiție renunțarea la petrolul rusesc.

„Soarta Lukoilului se va decide în următoarele luni. Dacă pierderea activelor externe și prăbușirea rețelelor de rafinare nu vor fi compensate, imperiul Alekperov se va risipi în istorie”, concluzionează Institutul de Energie și Finanțe din Moscova.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII