Mihai Șeremet, administratorul companiei Furnizare Energie SRL, cel mai important furnizor alternativ de energie electrică, vorbește într-un interviu pentru Mold-Street.com despre soluțiile la situația actuală de pe piața energiei, liberalizare, dar și despre filosofia business-ului pe care îl conduce.
Mold-Street.com: Domnule Șeremet, prin prisma experienței dumneavoastră, cum ați putea comenta tendințele din ultima perioadă de pe piața energetică regională și care ar putea fi consecințele lor pentru Republica Moldova?
Mihai Șeremet: Din păcate, Republica Moldova este un importator net de resurse energetice, aici mă refer la gazele naturale, energia electrică și produsele petroliere. Tendințele de pe aceste piețe, în linii mari, sunt dictate de deținătorii acestor resurse. Fluctuațiile de preț din ultima perioada și aici mă refer la creșterea anormală a prețurilor la aceste resurse, deja se manifestă și în Republica Moldova. Vedem creșterea constantă a prețurilor la produsele petroliere, creșterea tarifelor la gazele naturale ca urmare a creșterii prețului de import și a celorlalte utilități care abia urmează.
Din păcate, noi nu putem influența aceste procese, unica soluție pe care aș vedea-o eu este diversificarea surselor de accesare a resurselor energetice și aici statul are un rol decisiv.
O altă soluție ar fi liberalizarea totală a piețelor energetice, deși mulți nu și-o doresc, unde furnizorii să lupte pentru fiecare consumator, iar consumatorul, prin libera alegere, să diminueze „poftele”, adică rentabilitățile exagerate ale acestor prestatori de utilități.
Capacitatea noastră de manevră nu este mare, dacă vorbim pur tehnic: pentru energia electrică avem doar opțiunea CTE Moldovenească (de la Cuciurgan n.r.) și/sau piața Ucrainei. Ceea ce ține de gazele naturale, avem deja toate „ingredientele” de a achiziționa gaz din orice colț al Europei sau CSI.
Astfel, obținerea avantajelor competitive pentru noi ar fi accesarea acelor piețe, care pentru moment oferă cele mai bune prețuri. De altfel, acest principiu este și cheia succesului echipei noastre. Prin propriul exemplu, pot să vă spun că aplicarea de către echipa noastră a acestui principiu a avut ca și consecință diminuarea costului facturilor consumatorilor noștri.
Ținând cont că activați pe piața energiei electrice, cum anticipați evoluția tarifelor la energia electrică pentru consumatori?
Fără îndoială, tarifele pentru energia electrică vor crește. Între piețele menționate mai sus exista o interdependența directă. Preț mai mare la gazele naturale înseamnă tarif mai mare la energia termică. Tehnic vorbind, CET-urile din Republica Moldova generează două produse – agent termic și produsul derivat – energie electrică.
Cota energiei electrice produse de CET-urile locale, în structura consumului de energie electrică pe țară, are o pondere de circa 20 la sută, respectiv creșterea prețului la agentul termic duce la creștere și prețul la energia electrică. Astfel, chiar dacă componenta de preț a energiei electrice de import rămâne constantă, impactul de la creșterea energiei electrice din cogenerare duce la creșterea tarifelor pentru consumatorii finali. Urmează să vedem cum regulatorul va gestiona acest proces și când va pune în aplicare noile tarife. Dar, cu siguranța, consumatorii trebuie să se aștepte la majorări de tarife și la energia electrică.
Deja este cert că tarifele la energia electrică vor crește. Din discuțiile cu clienţii companiei SRL Furnizare Energie, ne puteţi spune în ce măsură acesta iî va afecta şi le va diminua competitivitatea lor?
Clar, că orice majorare a utilităților duce la creșterea costurilor pentru orice agent economic. Dacă luăm în considerare că, într-o perioada relativ scurtă, agenții economici se vor confrunta cu creșterea costului facturii, atât la gazele naturale, cât și la energia electrică, sigur acești consumatori vor fi afectaţi şi, în mod special, cei industriali, care sunt producători. Aceasta va duce la creșterea costului de producție, va face mai scumpe produsele finale, ceea ce va diminua din competitivitatea producătorilor naționali față de cei regionali.
Practic, zilnic recepționăm apeluri de la consumatorii noștri vis-a-vis de evoluția prețurilor la energia electrică și, va asigur, că pe ei îi îngrijorează mult. În portofoliul nostru de consumatori avem consumatori, la care energia electrică are o pondere substanțială în costul final al produsului lor finit.
Advertisement
Prin intermediul Mold-Street.com, ţin să anunț toți consumatorii noștri că SRL „Furnizare Energie” și în situația creată, va menține aceleași reduceri, pentru ca ei să economisească, și aceste surse să fie redirecționate spre acoperirea altor necesități stringente.
Filosofia business-ului companiei noastre este parteneriatul cu consumatorul, inclusiv în perioadele mai dificile, inclusiv de criză.
Majoritatea clienților companiei Furnizare Energie sunt din mediul privat. Anul trecut statul a făcut primii pași pentru aplicarea Legii nr.131 din 2015 privind achizițiile publice. În opinia D-ră, acest fapt a permis autorităților statului de a beneficia de economii la plata utilităților și cum calificați transparența acestui proces?
Da, într-adevar deși Legea privind achizițiile publice este din 2015 și piața energiei electrice este liberalizată, de asemenea din 2015, statul abia începând cu anul trecut a inceput așa foarte timid, dacă vreți, să organizeze selectiv aceste licitații publice privind achiziția de servicii de furnizare a energiei electrice.
Și, daca vreți, o să vă dau și niște detalii: de ce zic selectiv, dar cred că la o anumită etapă și cineva din presă (chiar Mold-Street.com n.r.) a scris cum un functionar din cadrul Ministerului Finanțelor, vădit depășind-și atribuțiile, a amânat liberalizarea pieței și efectele legii printr-o simplă indicație scrisă, unde instituțiile statului puteau deroga de la Legea achizițiilor publice, deși legea expres prevede că sunt obligați să organizeze licitații publice.
Aici apare o întrebare retorică: dacă un simplu funcționar ministerial are așa atribuții şi dacă reducerile, care puteau fi obținute întru executarea Legii, ar putea fi calificate cumva ca prejudicii aduse bugetului ţării?
Întrebarea Dvs faţă de procesul de achiziţii este una foarte complexă şi tine de mai mulți factori și nu doar de transparenţa şi economiile, pe care le poate obține statul. În primul rând, eu sunt adeptul acestui proces, ca orice ban public să fie cheltuit transparent. În partea ce tine de transparenţă, eu cred că acest subiect este depășit.
Acum, toate achizițiile se fac pe platforma Mtender, online, în mod transparent, deschis şi public, poate participa oricine. Ofertele sunt publice, actele aferente licitației tot, adică chiar este un proces destul de transparent şi obiectiv, cu toate ingredientele legale: garanția pentru ofertă, garanţia bunei execuţii, etc. Cine este de bună credință, nu are de ce să își faci griji, procedurile sunt foarte transparente.
Problemele vin din altă zonă şi am să încerc să scot în evidenţă unele dintre ele, care în opinia mea, sunt destul de sensibile. O problema vine din perspectiva subconștientei noastre.
Mulți încă nu pot conștientiza că pot fi şi alți ofertanți alternativi pe piaţă, alții decât cei tradiționali pe care îi cunosc ei de 20 de ani. Iar energia electrică are aceleași caracteristici la toți furnizorii.
Aici, eu pot să ofer un exemplu simplu. În cazul când o persoană decide să își cumpere, spre exemplu, un anumit model de televizor, ea merge în mai multe magazine să caute cea mai bună ofertă ca preț, în timp ce televizorul este de acelaşi model peste tot, indiferent de cine ar fi vânzătorul. Exact aceeași situație o avem şi la telefonie mobilă: consumatorul alege serviciul sau migrează la furnizorul care îi oferă cele mai bune condiții. O situație similară avem şi cu serviciile de internet și televiziune.
Respectând procedurile legale, consumatorii din Republica Moldova, la fiecare 20 de zile pot trece de la un furnizor la altul. Adică în 12 luni pot fi practic la 10 furnizori diferiți.
Din păcate, în cadrul acestor procese de achiziții on-line, consider că unii concurenți sau furnizori tradiționali, în mod special vehiculează cu informații eronate și neadevărate, care duc în eroare membrii grupurilor de lucru, cât și societatea. De altfel, un soi de concurență neloială. În acest proces, când produsul la toți furnizorii este același, prețul este unicul argument de ce consumatorul alege un furnizor sau altul. Nu cred că exisă consumatori care „rezistă” să activeze cu un furnizor, știind că poate plăti mai puțin.
Problema ar putea fi rezolvată prin simpla școlire şi explicare, membrilor grupurilor de lucru din cadrul autorităților contractante implicate în procesul achizițiilor publice, cum ar trebuie defăşurate astfel de proceduri. Astăzi este concurenţă pe piața energiei electrice, mâine poate fi pe cea a gazului natural etc. Aici un rol activ l-ar putea juca şi regulatorul, prin diferite campanii de informare a consumatorului. Dar tind să cred că consumatorul din Republica Moldova este destul de elevat şi, în scurt timp, își va intra în rolul sau de „negociator” cu noi, prestatorii de utilități.
Daca tot tindem să liberalizam piețele şi să avem concurenţă, ca intr-un stat cu adevărat european, şi ca oricine să poată să obțină în condiții de transparenţă cel mai bun preț, atunci procesul de achiziție publică este inevitabil.
Consumatorii, pe care noi îi tratam ca partenerii noștri, din economiile care le-au obținut, dar ele sunt de ordinul zecilor de milioane de lei, au putut plăti prime mai mari salariaților, au putut investi în utilaje noi, adică mai simplu au obținut economii, pe care le-au putut direcționa după propriile necesitați, ca efect a concurenţei pe piața. Nu spre asta tindem toți?
În ultima jumătate de an, se discută foarte des despre piața de echilibrare și aplicarea regulilor pieței energiei electrice. Ce ne puteți spune la acest subiect?
Da, într-adevăr, este un subiect destul de „modern”, dacă vreți, astăzi. Dacă sincer, avem foarte puține persoane în ţară care într-adevăr înțeleg, nu doar teoretic dar şi la modul practic, cum funcționează aceste mecanisme de piață. Am auzit, în ultima perioada, diferite opinii şi expertize, de la toți cui nu i-a fost lene să comenteze acest subiect. Aici nu este nimic nou sub soare şi nu trebuie inventate sperietori şi legende.
Pentru implementarea Legii nr.107 din 2016 cu privire la energia electrică, Republica Moldova este obligată să adopte un act regulator, care să cuprindă regulile de joc pe piața energiei.
De altfel, ele există şi pe piața gazelor naturale. Mai mult ca atât, ele tot timpul au existat, pur şi simplu la implementarea pachetului III energetic ele sunt mult mai complexe. În 2019, împreuna cu experții Secretariatului Comunității Energetice, s-a muncit intens şi s-a reușit ca în mai 2020 să fie adoptată „aceasta carte de căpătai a sectorului” – Regulile pieței energiei electrice.
Totodată, ținând cont că este ceva foarte complex pentru piața noastră, s-a acordat un termen de tranziție de un an de zile, pentru ca toți participanții pieței să se conformeze, şi aici mă refer la operatorul sistemului de transport, furnizori, operatorii sistemelor de distribuție etc. Însă, din ceea ce am citit în presă, rezultă că unii furnizori au probleme în urma ultimei licitații de energie electrică din aprilie 2021. Probabil, din acestă cauză regulatorul a decis să le aplice mai devreme de 1 octombrie 2021.
Dacă e să analizăm cine s-a conformat acestor reguli, atunci Vă spun, în premieră, că doar Furnizare Energie a semnat contract de echilibrare cu operatorul sistemului de transport şi a depus garanția bancară necesară, conform regulilor pieței şi după cum indică legea. Bănuiesc eu că restul concurenților nu s-au conformat, dar au încercat să blameze, prin diferite căi posibile, aceste reguli clare pentru toți, ca în final ele să fie amânate.
În linii mari, aceste reguli de piață nu au nici o relevanţă sau nu au impact asupra consumatorului, aceste reguli sunt strict legate de planificarea lunară a furnizorilor faţă de producătorii săi şi efectivul consumat. Este o chestie strict comercială, legată de fiecare furnizor. E simplu: nu poţi planifica eficient volumele de vânzare – plătește pentru aceasta!
Sper mult că se va reveni în scurt timp la aceste reguli. Or, pentru ca să avem un mediu concurențial sănătos totul trebuie sa fie clar, simplu şi cel mai important – transparent şi previzibil.