Accize mai mari la produsele petroliere în 2022 și 2023. Noi scumpiri la carburanți

25 Dec. 2021, 10:25
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
25 Dec. 2021, 10:25 // Actual //  bani.md

Accizele la produsele petroliere se vor majora  în anul 2022 și 2023, potrivit anexei Codului Fiscal aprobată de deputați.

Este vorba de noua cotă a accizei la benzenul, toluenul, xilenul importat pentru utilizare ca și combustibil, pe un amestec de hidrocarburi aromatice, condensat de gaze naturale, distilate ușoare și medii și produse în 2022 care se va majora la 7092 lei/tonă (+0, 15%), în loc de rata aprobată anterior de 7082 lei/tonă, iar în 2023 – 7729 lei/tonă (0,13%), în loc de 7719 lei.

Totodată, acciza la motorină și păcură, combustibil lichid cu conținut de sulf, în anul 2022 va crește la 2990 lei/tonă (+0,33%) față de 2980 lei, iar in 2023 acest indice va crește la 3258 lei/tonă (+ 0,31%) comparativ cu 3248 lei.

În același timp, în 2022 va fi stabilită cota accizei la propan, butan, etilenă, propilenă, butilenă și butadienă și alte gaze lichefiate la nivel de 3987 lei/tonă (+ 1%) comparativ cu 3947 lei, iar în 2023 – 4184 lei/tonă (+ 1%) pe tonă, în loc de 4144 lei.

 

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală