START înscrieri la concursurile „Marca comercială a anului” și „Premiul pentru realizări în domeniul calității”

02 Feb. 2022, 14:42
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
02 Feb. 2022, 14:42 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI a RM) în parteneriat cu Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI), Institutul de Standardizare din Moldova (ISM), Centrul Național Anticorupție (CNA) și Centrul Național de Acreditare din Republica Moldova, au organizat astăzi o conferință de lansare a Concursurilor „Marca comercială a anului” și „Premiul pentru realizări în domeniul calității produselor și serviciilor” pentru anul 2021.

După cum a informat președintele CCI Sergiu Harea, Concursul „Marca comercială a anului” a fost inițiat în anul 2003 și are drept scop promovarea practicilor de succes în domeniul businessului, familiarizarea consumatorilor cu cele mai bune mărci de pe piața autohtonă, precum și remarcarea celor mai competitive întreprinderi din Republica Moldova iar „Premiul pentru realizări în domeniul calităţii bunurilor și serviciilor”, care este la cea de a 8-a ediție, are drept scop de a identifica companiile ce au implementat cu succes managementul calității și promovează abordările moderne ale calității.

„Camera de Comerț și Industrie alături de partenerii săi, tind ca în fiecare an să ofere businessului autohton posibilitatea de a se promova și a persevera, iar la ediția curentă a Concursului „Marca Comercială a Anului” provocăm antreprenorii să se înscrie la noua nominalizare „ECONOMIA VERDE”. Aici vor fi premiate cele mai eficiente strategii de îmbunătățire a echității sociale, reducerea riscurilor de mediu și a problemelor ecologice. Vom premia companiile care optează pentru o dezvoltare economică durabilă, fără a cauza degradarea mediului”, a mai spus Sergiu Harea.

La rândul său, directorul general al AGEPI, Eugeniu Rusu, a menționat în cadrul conferinței că:

„Marca Comercială a Anului este un concurs devenit deja tradițional și la a cărui organizare, în ciuda tuturor provocărilor pandemice, ținem extrem de mult, întrucât și-a demonstrat în timp utilitatea și eficiența. Îi încurajăm pe titularii drepturilor asupra (unei/unor) mărci să se înscrie în această cursă, care le poate aduce nu doar distincții, ci și o ocazie perfectă de promovare, de creștere a vizibilității și de obținere a recunoașterii publicului. În plus, aici veți putea găsi inspirație și prelua practici de marketing și afaceri. Vă dorim mult succes!”

La eveniment a fost prezent și  directorul interimar al ISM Andrian Bunduc.

„Institutul de Standardizare din Moldova mereu a fost și este deschis în susținerea companiilor autohtone. Sporirea competitivității economiei naționale, sporirea calității produselor și serviciilor plasate pe piața Republicii Moldova, obținerea noilor oportunități în exportul produselor și serviciilor moldovenești sunt beneficiile ce pot fi obținute doar prin utilizarea și implementarea standardelor. Institutul de Standardizare pune la dispoziția businessului autohton standardele europene și internaționale adoptate ca moldovenești, precum și paleta de servicii de instruiri și consultanță pe cerințele standardelor, ISO 9001, ISO 22000, ISO 37000, având un centru de formare pentru a simplifica procesul de aplicare a acestora”, a spus Andrian Bunduc.

Fiind la cea de-a XIX-a ediție, concursul „Marca Comercială a Anului” este unul dintre cele mai eficiente instrumente de promovare a mărcilor comerciale pe piața internă şi externă. Rezultatele concursului permit evidențierea liderilor şi stabilirea dinamicii comportamentului consumatorilor pe piața autohtonă.

Pentru premiul mare – „Mercuriul de Aur”, mărcile comerciale pot fi înregistrate în concurs la una sau mai multe nominalizări din cele 13, conform criteriilor de profesionalism: Nominalizarea „ECONOMIA VERDE” Nominalizarea „INTER”; Nominalizarea „LIDERUL ANULUI; Nominalizarea „REPUTAŢIE ŞI ÎNCREDERE”; Nominalizarea „EXPORT”; Nominalizarea „REBRANDING”; Nominalizarea „IMM-UL FAVORIT AL ANULUI”; Nominalizarea „DEBUTUL ANULUI”; Nominalizarea „MARCA COMERCIALĂ RESPONSABILĂ SOCIAL”; Nominalizarea „FEMEIA ÎN AFACERI”; Nominalizarea „BUSINESS ON-LINE”; Nominalizarea „APRECIEREA CONSUMATORILOR”: Nominalizarea „MARCA LOCALĂ”.

Participanții concursurilor în anul curent vor beneficia și de unele avantaje: oferirea gratuită, pe parcursul unui an, a serviciilor de prediagnoză a proprietății intelectuale la întreprindere (experții AGEPI vor examina portofoliul obiectelor de proprietate intelectuală deținut de întreprindere și vor prezenta recomandări privind valorificarea eficientă a acestuia); organizarea seminarelor/training-urilor în domeniul proprietății intelectuale pentru angajații întreprinderilor participante la concurs, inclusiv la sediul întreprinderii (gratuit), 1 seminar, de o zi (8 ore), 12-16 persoane; organizare de instruiri și consiliere în domeniul integrității și anticorupție; reducere de 10 % din taxa de participare în cadrul unei expoziții virtuale de pe platforma virtual-fairs.md; reducerea de 20 % din taxa de înregistrare pentru: Transmiterea cererii/ofertei firmei la Camerele de Comerț și Industrie din străinătate; Înserarea cererii/ofertei firmei în bazele de date cu ofertele
comerciale gestionate de CCI; Participarea la misiuni economice în străinătate; Participarea la forurile bilaterale organizate în RM; Publicarea gratuită a contactelor întreprinderii și domeniului de activitate în Catalogul informativ-publicitar „Mărcile comerciale de succes din Republica Moldova 2021”, etc.

Pe parcursul a celor 18 ediții, la concurs au fost înregistrate peste 1600 de mărci. Concursul „Premiul pentru realizări în domeniul calităţii bunurilor și serviciilor” este la cea de a 8-a ediție. Scopul acestuia este de a evidenția companiile care au implementat cu succes
managementul calității și de a promova abordările moderne ale calității. Acest concurs național de calitate este considerat drept o etapă de pregătire a întreprinderii pentru promovarea produselor pe piaţa externă. În această ediție, companiile care sunt certificate ISO vor prezenta un raport de autoevaluare bazat pe 5 criterii, în timp ce ceilalți participanți vor prezenta tradiționalul raport bazat pe cei 9 criterii de excelență în domeniul calității. Participanții vor beneficia de un șir de avantaje, precum: Consolidarea și amplificarea prestigiului
companiei în rândul consumatorilor și societății în ansamblu; Aprecierea părților forte ale calității produselor/serviciilor de către experți/membrii juriului; Identificarea soluțiilor pentru problemele existente în domeniul calității; Acordarea serviciilor de consultanță din partea tuturor partenerilor concursului; etc.

În total, pe parcursul celor 7 ediții, au participat 350 companii, iar miza concursului este “Zeița Calității”. Câștigătorii celor două concursuri vor fi premiați în cadrul „Galei Businessului Moldovenesc”- cel mai așteptat eveniment al societății economice autohtone, care se va desfășura în vara acestui an.

Antreprenorii se pot înscrie la concursuri până pe 31 martie 2022, pe adresele electronice: premiul_calitatii@chamber.md și marca_comerciala@chamber.md. Toate materialele vor putea fi accesate pa pagina www.chamber.md, la categoria Concursuri.

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 18:52
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 18:52 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Sezonul 2025 al cireșelor aduce provocări și oportunități pentru producătorii moldoveni, în contextul unor fluctuații semnificative pe piața internațională, anunță Asociația Moldova Fruct.

Deși exporturile în volum au scăzut față de anul trecut – doar 8000 de tone față de 10.000 de tone în iunie 2024 – valoarea totală a exporturilor a crescut spectaculos, ajungând la 20 milioane de dolari, față de 13 milioane în aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea cu 51,4% a prețului mediu de export a compensat pierderile cantitative.

Situația regională a influențat direct acest salt valoric. În timp ce Italia se bucură de un sezon bogat și o cerere crescută, alte țări importante producătoare, precum Grecia și Turcia, au fost afectate sever de condițiile meteo extreme din primăvară. Inclusiv recolta din Republica Moldova a fost influențată de acești factori, cu efecte asupra volumelor disponibile pentru export.

Pe lângă valoarea crescută, o schimbare notabilă este și în structura geografică a exporturilor. Dacă în 2024 84% din cireșe mergeau spre țările CSI, în 2025 ponderea a scăzut la 70%. În schimb, livrările către statele din Uniunea Europeană s-au majorat de la 16% la 28%. Printre noile piețe se numără Italia, Croația, Serbia, Bosnia și Danemarca.

Piața din România s-a remarcat printr-o evoluție spectaculoasă: în iunie 2025 au fost exportate 1666 tone de cireșe moldovenești, de aproape două ori mai mult decât în aceeași lună din 2024 (842 tone), iar valoarea acestora a crescut cu 65%.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO