Gluma se îngroașă! KLM a oprit toate zborurile către Kiev. Urmează Lufthansa?

13 Feb. 2022, 11:09
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Feb. 2022, 11:09 // Actual //  bani.md

Compania olandeză KLM a oprit toate zborurile către Kiev și nu va mai opera în spațiul ucrainean, fiind primul mare transportator aerian care anunță întreruperea serviciilor, în contextul în care tensiunile dintre Rusia și Occident cresc din cauza Ucrainei.

Compania aeriană a citat un avertisment de călătorie din partea Guvernului, cu privire la riscurile de a zbura în regiune, relatează Wall Street Journal, citat de spotmedia.ro.

KLM și alte companii, inclusiv Lufthansa, au început să își reprogrameze zborurile luna trecută, pentru a evita ca echipajele să fie nevoite să rămână în capitala Ucrainei peste noapte, din cauza preocupărilor legate de siguranță, din cauza acumulării de trupe rusești de-a lungul graniței ucrainene.

Lufthansa a declarat, sâmbătă, că monitorizează situația din Ucraina și analizează posibilitatea de a-și suspenda traficul aerian. O decizie nu a fost luată, a declarat un purtător de cuvânt.

Statele Unite au ordonat ca majoritatea personalului ambasadei să părăsească Ucraina, după ce au avertizat că o invazie militară rusă ar putea fi iminentă.

Moscova a început, de asemenea, să își retragă prezența diplomatică. Washingtonul a avertizat, vineri, că Rusia ar putea lansa o operațiune militară masivă împotriva Ucrainei în următoarele zile. Rusia a negat că intenționează să își invadeze vecinul.

Pentru Olanda, unde își are sediul KLM, regiunea este deosebit de sensibilă. Zborul 17 al Malaysia Airlines, care se îndrepta de la Amsterdam la Kuala Lumpur, a fost doborât deasupra estului Ucrainei în iulie 2014, iar 298 de membri ai echipajului și pasageri, mulți dintre ei cetățeni olandezi, au murit.

Incidentul a fost investigat de Consiliul olandez pentru siguranță, care a constatat că avionul a fost lovit de o rachetă sol-aer de fabricație rusească. Procurorii ucraineni și olandezi au acuzat militanții susținuți de Rusia care operează în zonă că au lansat racheta.

„KLM nu a mai zburat deasupra regiunilor estice ale Ucrainei și Crimeii din 2014. Acum nu mai există zboruri KLM prin spațiul aerian ucrainean până la noi ordine”, a precizat compania aeriană.

O analiză de securitate extinsă efectuată de un grup care include companiile aeriene olandeze, serviciile de informații, Ministerul Apărării și alte departamente naționale a constatat că regiunea nu mai este sigură pentru a opera, a precizat compania aeriană.

Măsura de anulare a zborurilor vine în contextul în care guvernele, inclusiv cel al SUA, al Marii Britanii și al Olandei, au cerut cetățenilor să evacueze Ucraina cât mai repede posibil.

Companiile aeriene au început să evite spațiul aerian belarus anul trecut, după ce o aeronavă a Ryanair Holdings PLC care transporta un disident belarus a fost redirecționată către Minsk, în urma a ceea ce o anchetă a Națiunilor Unite a declarat că a fost o falsă amenințare cu bombă. Incidentul, pe care unele capitale l-au numit deturnare sponsorizată de stat, a declanșat sancțiuni împotriva aliatului Rusiei.

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO