Generalul american Ben Hodges: „Am fost naivi în înţelegerea modului în care funcţionează Kremlinul”

20 Feb. 2022, 09:15
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
20 Feb. 2022, 09:15 // Actual //  bani.md

Marea Neagră este o graniță filosofică între democrațiile liberale și autocrații, spune fostul comandant al trupelor americane în Europa, generalul Ben Hodges, într-un interviu pentru Digi24. Tocmai de aceea, el crede că o strategie de securitate la Marea Neagră poate ajuta fiecare țară din regiune în mai multe privințe. În măsura în care toată lumea este de acord cu o serie de reguli și are interesele naționale protejate, aceasta pare să fie cea mai bună soluție de menținere a păcii pe termen lung, în acest punct care face diferența dintre valorile Vestului și cele rusești.

Am fost naivi în înţelegerea modului în care funcţionează Kremlinul. Efortul nostru de bună-credință, de respectare a Actului fondator NATO-Rusia și de a nu avea baze permanente în zonă nu a dat roade. A fost o invitaţie pentru Rusia, aşa că acum trebuie să ne trezim şi să realizăm cu cine avem de-a face”, spune fostul comandant al trupelor americane în Europa, generalul Ben Hodges, în interviul pentru Digi24. Soluția ar fi dezvoltarea unor baze permanente în locuri precum România, Polonia, țările baltice, alături de elaborarea unei strategii de securitate pentru Marea Neagră. Iar Turcia ar avea un rol foarte important într-o decizie ca aceasta, arată generalul (r) Ben Hodges.

Cred, desigur, că țările din Marea Neagră ar trebui să colaboreze foarte strâns să vorbească despre comerț, despre schimbul de informații, despre cooperarea în materie de securitate, despre dezvoltarea economică, acest coridor economic est-vest, din România până în Georgia, care ar include, desigur, Ucraina. Sunt multe de făcut pe plan intern și să fiu sincer, cred că aliații și prietenii noștri din regiunea Mării Negre trebuie să facă o treabă mult mai bună să-şi coordoneze vocea la Washington și la Bruxelles, ca să crească gradul de conștientizare cu privire la semnificația strategică. Dar, din păcate, ceea ce se întâmplă este că majoritatea națiunilor de zonă tind să meargă singure la Washington și la Bruxelles, astfel nu este același impact ca atunci când toate vocile lucrează împreună. Și există motive diferite pentru asta. Dar asta cred eu. Cred că acum, interesant, din cauza crizei din Ucraina și din jurul Ucrainei, milioane de oameni sunt acum conștienți de Marea Neagră. Milioane de oameni mai aud despre Montreux. Milioane de oameni își dau seama ce face Rusia acolo. Poate că aceasta este o oportunitate pentru naţiunile Mării Negre să sublinieze de ce sunt importante din punct de vedere strategic pentru Statele Unite. Dar, de asemenea, este o oportunitate pentru Statele Unite să recunoască că asta nu este o problemă care se va rezolva de la sine. Rusia va continua să facă ceea ce face, pe termen lung: pune presiune pe Ucraina, pune presiune pe Georgia, ca un boa constrictor, până când Ucraina se prăbușește. Cred că acesta este scopul şi Statele Unite trebuie să preia conducerea aici.

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO