Între OCN-uri, cămătărie și sărăcie! Microcreditarea a ajuns la aproape 5% din PIB

07 Mai 2022, 19:45
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
07 Mai 2022, 19:45 // Actual //  bani.md

Volumul creditelor cordate companiile de microcreditare au crescut constant de-a lungul anilor. Astfel, în anul 2021 ponderea împrumuturilor a ajuns la 4,7% din PIB față de 2,6% în anul 2016, potrivit studiului elaborat de economistul Dumitru Vicol în colaborare cu Camera de Comerț Americană în Moldova.

Volumul creditelor acordate de OCN-uri a crescut semnificativ pe parcursul anilor 2016 –21, înregistrând o valoare de 11,3 miliarde lei la sfârșitul anului 2021, reprezentând 4.7% din PIB-ului anului 2021 comparativ cu doar 2.4% din PIB în anul 2016. Relativ cu sectorul bancar, volumul creditelor și leasing-ului financiar oferit de către OCN-uri a ajuns să însumeze 16.8% din total finanțărilor acordate de către sectorul financiar reprezentând o creștere de 7p.p, din 2016”, se mai arată în analiză.

Potrivit economistului, una din cele mai importante premise ale activității de creditare nebancare este acoperirea segmentului de beneficiari care nu au acces, sau întâmpină dificultăți în accesarea serviciilor bancare tradiționale. Respectiv, până în 2020 cea mai mare pondere în valoarea creditelor nebancare acordate de OCN-uri a fost pentru cei care nu prezintă garanții suficiente pentru a obține credite de la bănci sau au venituri oficiale prea mici pentru a securiza un credit bancar, conform datelor furnizate de 9 OCN-uri. Pentru acest segment de clienți, OCN-urile cuantifică capacitatea de plată prin metode de verificare alternative. Este de notat că cadrul de reglementare mai strict din anul 2020 și efectele pandemice, a făcut sectorul nebancar mai reticent în acordarea creditelor. Totuși, acest segment de credite s-a impulsionat în 2021.

Această reflectă că sectorul OCN-urilor a reușit să integreze în circuitul financiar clienți mai puțin bancabili care ulterior au început să declare mai multe veniturile oficiale.

Relativ cu sectorul bancar, volumul creditelor și leasing-ului financiar oferit de către OCN-uri a ajuns să însumeze 16.8% din total finanțărilor acordate de către sectorul financiar reprezentând o creștere de 7p.p. din 2016. Sectorul nebancar a furnizat în jur de 26% din totalul creditelor acordate în agricultură de către sistemul financiar. În același timp, pentru sectorul prestării serviciilor, creditelor acordate de către OCN-uri reprezintă aproape o treime din totalul creditelor sistemului financiar. Această denotă faptul că unele întreprinderi mici din agricultură sau servicii preferă să se finanțeze prin intermediul sectorului nebancar, probabil din cauza lipsei gajului sau procedurilor mai simple. Similar, creditele de consum din partea OCN-urilor reprezintă o treime din total.

Ponderea creditelor substandard, dubioase și compromise era de 13.1%. Aceasta este mai mare decât 6.1% pentru sectorul bancar. Totuși, este de menționat că rata creditelor neperformante pentru ÎMM-uri era de 9.4% pe întreg sector bancar. Considerând faptul că rata creditelor neperformante de 13.1% pentru sectorul OCN include și creditele de consum, există o probabilitate înaltă că calitatea portofoliului business ar fi relativ echivalent cu cel din sectorul bancar”, mai spune Dumitru Vicol în analiza sa.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală