Evoluția preţurilor de consum în Republica Moldova în luna mai 2022. Nu mai suntem în topul scumpirilor din Europa

13 Iun. 2022, 09:47
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
13 Iun. 2022, 09:47 // Actual //  Lupu Eduard

Biroul Naţional de Statistică informează că, preţurile medii de consum în luna mai 2022 faţă de luna aprilie 2022 au crescut cu 2,04% (informativ: în luna mai 2021 faţă de aprilie 2021 acestea au înregistrat o creștere de 0,48%). Creșterea preţurilor medii de consum a fost determinată de majorarea preţurilor la produsele alimentare cu 2,50%, la mărfurile nealimentare cu 2,48% și la serviciile prestate populației cu 0,75%. Republica Moldova este pe locul cinci în Europa la capitolul inflație.

În luna mai faţă de aprilie curent, creșteri mai accentuate au fost marcate la următoarele produse alimentare: ulei vegetal – 9,6%2, fructe proaspete – cu 5,4% (în special: la citrice – cu 10,6%, fructe exotice – cu 8,4%), carne, preparate, conserve din carne și pâine din făină de grâu – cu câte 2,8%, zahăr – cu 2,3%, lapte şi produse lactate – cu cca 1,0%.

Totodată, în perioada de raport au fost înregistrate reduceri de preţ la: legume – în medie cu 2,7% (inclusiv la: castraveți cu 18,2%, tomate – cu 10,5% și ciuperci proaspete – cu 3,8%), pomușoare – cu 5,4%, ouă – cu 0,2%.

La mărfurile nealimentare, în luna mai față de aprilie 2022 au fost înregistrate creșteri mai semnificative de preț la: combustibili și carburanți – cu 4,7% (inclusiv la benzină – cu 7,9%, motorină – cu 2,2%), materiale de construcție pentru întreținerea și repararea locuinței – cu 2,8%.

La serviciile prestate populaţiei, în luna mai 2022 faţă de luna aprilie 2022 au fost înregistrate creșteri mai accentuate a prețurilor (tarifelor) la serviciile de alimentație publică – cu 3,1%.

Prețurile medii de consum în luna mai 2022 comparativ cu luna decembrie 2021 (de la începutul anului curent) au crescut cu 17,57%, inclusiv la produse alimentare cu 20,81%, mărfuri nealimentare cu 12,26% și servicii prestate populaţiei cu 20,77% (Tabelul 1).

Prețurile medii de consum în luna mai 2022 comparativ cu luna mai 2021 (în ultimele 12 luni) au crescut cu 29,05%, inclusiv la produse alimentare cu 32,50%, mărfuri nealimentare cu 21,45% și servicii prestate populaţiei cu 35,27%.

Inflația în luna mai față de luna aprilie a.c. în Republica Moldova (2,0%) a fost sub nivelul inflației înregistrate în Letonia (4,0%), Turcia (3,0%), Ucraina (2,7%) și Lituania (2,3%), la nivelul inflației înregistrate în Slovenia (2,0%), totodată depășind nivelul inflației marcate în alte țări analizate: Estonia (1,9%), Polonia și Ungaria (1,7%), Austria (1,1%), Portugalia (1,0%), Italia, Germania, Spania, Belgia, Franța – sub 1 la sută.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

27 Apr. 2024, 08:24
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
27 Apr. 2024, 08:24 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Inteligenţa artificială va duce la o nevoie „minimă” de call center-uri în cel mult un an, progresele rapide ale inteligenţei artificiale urmând să schimbe o industrie întreagă, spune directorul companiei indiene de IT Tata Consultancy Services, citat de FT.

K Krithivasan, directorul general al TCS, a declarat pentru Financial Times că, deşi „nu am văzut nicio reducere a locurilor de muncă” până acum, adoptarea pe scară mai largă a inteligenţei artificiale generative în rândul clienţilor multinaţionali va revizui tipul de centre de asistenţă pentru clienţi care au creat locuri de muncă în masă în ţări precum India şi Filipine.

„Într-o fază ideală, dacă mă întrebaţi pe mine, ar trebui să existe un număr foarte mic de centre de apeluri primite care să aibă deloc apeluri primite”, a spus el. „Suntem într-o situaţie în care tehnologia ar trebui să fie capabilă să prevadă un apel care vine şi apoi să abordeze proactiv punctul de durere al clientului.”

El a spus că chatbots vor putea în curând să analizeze istoricul tranzacţiilor unui client şi să facă o mare parte din munca depusă de agenţii din centrele de apeluri. „Acolo ne îndreptăm … . Nu cred că suntem acolo astăzi – poate peste un an sau cam aşa ceva”, a spus el.

Perspectiva ca instrumentele de inteligenţă artificială generativă care avansează rapid să înlocuiască multe tipuri de lucrători cu guler alb, inclusiv agenţii din centrele de apeluri şi dezvoltatorii de software, a alarmat factorii de decizie din întreaga lume.

În India – un centru global pentru serviciile de back-office – peste 5 milioane de persoane lucrează în domeniul IT şi al externalizării proceselor de afaceri, potrivit grupului industrial Nasscom.

TCS, o ramură a conglomeratului indian Tata care lucrează cu multinaţionalele pentru a le dezvolta sistemele IT, are peste 600.000 de angajaţi proprii şi venituri anuale de aproape 30 de miliarde de dolari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău