Trenurile moldovenești circulă în 2022 mai încet decât căruțele negustorilor din Evul Mediu, fapt care afectează în mod direct transporturile companiilor. Viteaza pe unele sectoare nu depășește 5 – 20 km pe oră. Chiar și așa, transportul de mărfuri pe calea ferată a Republicii Moldova s-a majorat cu 69,7% în șase luni ale anului 2022 față de perioada similară a anului precedent.
Potrivit datelor Biroului Național de Statistică, volumul mărfurilor transportate a constituit în primul semestru 1,9 miliarde tone, iar distanța a fost de 648 mii kilometri.
La importul de mărfuri ponderea transportului pe calea ferată deține o cotă de 21,5%.
Majorarea transportului de mărfuri pe calea ferată a fost influențat de transportul de cereale din Ucraina în porturile din România, dar și la porturile ucrainene de pe Dunăre.
Potrivit planului de modernizare a CFM, în următorii ani va fi reabilitată în totalitate infrastructura feroviară și vor fi achiziționate 5000 de vagoane marfare. De asemenea vor crește volumele de mărfuri transportate, dar și salariile. Totodată, compania a contrcat și un credit de peste 100 mil. de euro din care au fost achizționate 12 locomotive, dar și va fi reabilitat tronsonului Bender-Căușeni-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești. Acestsegment fiind cel mai aglomerat tronson de cale ferată din țară, care asigură tranzitul de mărfuri din România și Ucraina.
Astfel, în cinci ani cifra de afaceri a companiei se va dubla, la 2 miliarde de lei, salariul mediu va fi de 15 000 de lei față de 4000 de lei cât e în prezent, ar numărul angajaților va fi de 4500 comparativ cu 6300 câți sunt în prezent.
CFM este într-o situație dificilă. Astfel, din cele 139 de locomotive existente, 134 și-au depășit durata de amortizare. Totodată, peste 25% din infrastructura feroviară nu mai poate fi exploatată și necesită reparație capitală, iar peste câțiva ani circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar urma să fie suspendată.
În ultimii 8 ani, întreprinderea de stat a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei. Pierderile au crescut în ultimii ani din cauza scăderii numărului de pasageri, în special pentru transportul internațional, dar și a transportului de mărfuri. Totodată veniturile sunt în continuă scădere. Costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane euro.