Reducerea comisionului la plățile cu cardul amenință businessul bancar cu stagnarea

27 Sept. 2022, 14:46
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
27 Sept. 2022, 14:46 // Actual //  bani.md

Asupra businessului cu carduri din Moldova s-a conturat brusc o amenințare, în măsură să împingă această direcție a pieței financiare într-o situaţie de stagnare și declin. Pericolul vine de la intenția de a reduce comisionul la plățile făcute de clienți cu carduri bancare de la o medie de 1,5% la 0,5%, potrivit profit.md.

Autorii inițiativei legislative prezintă reducerea comisionului la 0,5% pentru întreprinderile mici doar ca „sprijin” de la stat pentru IMM-uri, menit să le dea un impuls în dezvoltare.

Sistemele internaționale de plată Mastercard și Visa, care au investit mulți bani în Moldova, amintesc că reglementarea este contrară principiului economiei de piață, deoarece distruge echilibrul economic între participanții la ecosistemul de plăți. Comisionul este folosit ca instrument pentru dezvoltarea plăților electronice.

Băncile își vor pierde interesul pentru dezvoltarea rețelelor de terminale POS, vor înceta întreținerea terminalelor care nu oferă recuperarea investiției. Iar deservirea IMM-urilor va fi neprofitabilă din punct de vedere economic pentru bănci din cauza costului ridicat și a dificultății  compensării costurilor.

De exemplu, la una din băncile cu o cotă destul de mare pe piața cardurilor s-a făcut un calcul conform căruia, dacă acest comision se reduce la 0,5% încasările se vor transforma în pierderi pentru băncă. Or, în Moldova, suma medie a bonului de plată, dacă nu se ține cont de benzinării, este acum de 245 de lei, dar există şi plăţi mai mici. Reiese că în acest caz nu putem vorbi despre niciun câștig, deoarece pentru bănci aceste calcule vor aduce pierderi.

Scopul băncilor este creșterea cifrei de afaceri a economiei electronice, reducând componenta numerarului în tranzacțiile cu cardul (cashless). Băncile investesc milioane de euro în plățile cu cardul, oferindu-le clienților multe și diverse beneficii – reducere la „zero” a comisioanelor pentru plăţile cu cardul, cash back, condiții preferențiale de deservire și multe altele. Toate acestea se fac cu un singur scop – pentru a ridica disciplina de plată cu cardul. În timp ce propunerea de reglementare a comisionului va lipsi băncile de interesul pentru dezvoltarea acestei direcții. Stabilirea unui comision de 0,5% va avea ca rezultat faptul că băncile vor înceta instalarea gratuită a terminalelor pentru micii comercianți. Reglementarea va obliga băncile să recurgă la diverse modalități de a-și acoperi cheltuielile.

Băncile doresc ca legiuitorul să privească mai amplă asupra problemei comisionului,  considerând însă că este prea devreme ca Moldova să recurgă la reglementarea acestuia, având în vedere indicele scăzut al economiei țării. Dar dacă autoritățile au nevoie neapărat să reglementeze comisioanele, atunci întrebarea este firească: „De ce acest lucru se aplică doar pentru comisioanele la plata  cu cardul. Ar fi corect să se înceapă cu limitarea Interchange fee, pentru că acesta afectează toate instituțiile financiare.

Numărul de terminale POS la 1 milion de locuitori în Moldova este puțin peste 10 mii, ceea ce este de 2,2 ori mai puţin decât media europeană (22950). Or, extinderea rețelei de terminale este finanțată doar de băncile Victoriabank, maib, Moldindconbank, Eximbank și Fincombank. Iar dacă ele ar pierde 79% din venituri, nu vor putea finanța afacerile cu carduri în aceleași volume.

Realitatea Live

02 Mai 2024, 17:56
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
02 Mai 2024, 17:56 // Actual //  Lupu Eduard

Restricțiile de călătorie pentru cetățenii ruși se înmulțesc, care sunt deja lipsiți de zboruri directe către Europa și de posibilitatea de a obține o viză pentru majoritatea țărilor din spațiul Schengen, scrie The Moscow Times.

Miercuri, 1 mai, Trezoreria SUA a impus sancțiuni împotriva companiei aeriene Pobeda Airlines, cea mai mare companie aeriană low-cost din Rusia, care a transportat anul trecut 13 milioane de pasageri.

Compania, deținută 100% de Aeroflot, este inclusă în lista SDN – cea mai strictă dintre listele de sancțiuni, fiind inclusă în care înseamnă blocarea tuturor activelor și interzicerea oricăror operațiuni. Drept urmare, Pobeda poate avea probleme cu zborurile internaționale, avertizează Vasily Karpunin, șeful de analiză la Alfa Investments.

În prezent, Pobeda zboară în țările fostei URSS, precum și în Turcia și Emiratele Arabe Unite. Printre destinațiile sale se numără Abu Dhabi și Antalya, o mecca a turismului rusesc, vizitată de 3,5 milioane de ruși anul trecut.

Noul val de sancțiuni americane, care, pe lângă Pobeda, mai include aproape 300 de cetățeni și companii, va crea dificultăți rușilor „la nivel de zi cu zi”, sunt de acord analiștii MMI: a fi inclus în lista SDN „ar putea avea un impact negativ. pe traseele străine” Pobeda .

Zborurile companiei către Turcia și Emiratele Arabe Unite și țările din fosta URSS pot fi limitate – iar aceasta reprezintă aproximativ 15% din toate zborurile Pobeda, scriu analiştii Sberbank CIB. „Zborurile internaționale ale Pobeda vor înlocui probabil Aeroflot și Rossiya Airlines, iar Pobeda ar putea crește ponderea zborurilor interne ca compensație”, cred ei.

Sancțiunile împotriva Pobeda vor intra oficial în vigoare pe 30 iulie – înainte de această dată, Ministerul de Finanțe al SUA permite finalizarea tuturor operațiunilor cu transportatorul. Până acum, compania operează toate zborurile conform planificării, notează Asociația Rusă a Turoperatorilor (ATOR), citând o sursă din cercurile aviatice.

Pobeda a devenit prima companie aeriană rusă care a căzut sub sancțiunile de blocare ale SUA. De exemplu, Aeroflot se află doar pe lista de sancțiuni a Ministerului Comerțului, care îi interzice să importe direct tehnologie americană.

Încălcarea restricțiilor tehnologice a devenit baza sancțiunilor împotriva lui Pobeda, după cum reiese din explicațiile Departamentului de Stat. Potrivit datelor americane, compania a achiziționat și a transportat doar anul trecut piese de schimb pentru avioane în valoare de un milion de dolari, iar în ianuarie 2024 a participat la transportul componentelor de aeronave din India cu ajutorul Iranian Mahan Air.

La sfârșitul anului trecut, Pobeda a raportat un profit record în istoria sa de 21,3 miliarde de ruble. Compania a avut rezultate pozitive, spre deosebire de Aeroflot, care a rămas neprofitabilă pentru al cincilea an consecutiv. Anul trecut a pierdut 14 miliarde de ruble și totalul acumulat pentru 2020-2023. – peste 200 de miliarde.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău