Reducerea comisionului la plățile cu cardul amenință businessul bancar cu stagnarea

27 Sept. 2022, 14:46
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
27 Sept. 2022, 14:46 // Actual //  bani.md

Asupra businessului cu carduri din Moldova s-a conturat brusc o amenințare, în măsură să împingă această direcție a pieței financiare într-o situaţie de stagnare și declin. Pericolul vine de la intenția de a reduce comisionul la plățile făcute de clienți cu carduri bancare de la o medie de 1,5% la 0,5%, potrivit profit.md.

Autorii inițiativei legislative prezintă reducerea comisionului la 0,5% pentru întreprinderile mici doar ca „sprijin” de la stat pentru IMM-uri, menit să le dea un impuls în dezvoltare.

Sistemele internaționale de plată Mastercard și Visa, care au investit mulți bani în Moldova, amintesc că reglementarea este contrară principiului economiei de piață, deoarece distruge echilibrul economic între participanții la ecosistemul de plăți. Comisionul este folosit ca instrument pentru dezvoltarea plăților electronice.

Băncile își vor pierde interesul pentru dezvoltarea rețelelor de terminale POS, vor înceta întreținerea terminalelor care nu oferă recuperarea investiției. Iar deservirea IMM-urilor va fi neprofitabilă din punct de vedere economic pentru bănci din cauza costului ridicat și a dificultății  compensării costurilor.

De exemplu, la una din băncile cu o cotă destul de mare pe piața cardurilor s-a făcut un calcul conform căruia, dacă acest comision se reduce la 0,5% încasările se vor transforma în pierderi pentru băncă. Or, în Moldova, suma medie a bonului de plată, dacă nu se ține cont de benzinării, este acum de 245 de lei, dar există şi plăţi mai mici. Reiese că în acest caz nu putem vorbi despre niciun câștig, deoarece pentru bănci aceste calcule vor aduce pierderi.

Scopul băncilor este creșterea cifrei de afaceri a economiei electronice, reducând componenta numerarului în tranzacțiile cu cardul (cashless). Băncile investesc milioane de euro în plățile cu cardul, oferindu-le clienților multe și diverse beneficii – reducere la „zero” a comisioanelor pentru plăţile cu cardul, cash back, condiții preferențiale de deservire și multe altele. Toate acestea se fac cu un singur scop – pentru a ridica disciplina de plată cu cardul. În timp ce propunerea de reglementare a comisionului va lipsi băncile de interesul pentru dezvoltarea acestei direcții. Stabilirea unui comision de 0,5% va avea ca rezultat faptul că băncile vor înceta instalarea gratuită a terminalelor pentru micii comercianți. Reglementarea va obliga băncile să recurgă la diverse modalități de a-și acoperi cheltuielile.

Băncile doresc ca legiuitorul să privească mai amplă asupra problemei comisionului,  considerând însă că este prea devreme ca Moldova să recurgă la reglementarea acestuia, având în vedere indicele scăzut al economiei țării. Dar dacă autoritățile au nevoie neapărat să reglementeze comisioanele, atunci întrebarea este firească: „De ce acest lucru se aplică doar pentru comisioanele la plata  cu cardul. Ar fi corect să se înceapă cu limitarea Interchange fee, pentru că acesta afectează toate instituțiile financiare.

Numărul de terminale POS la 1 milion de locuitori în Moldova este puțin peste 10 mii, ceea ce este de 2,2 ori mai puţin decât media europeană (22950). Or, extinderea rețelei de terminale este finanțată doar de băncile Victoriabank, maib, Moldindconbank, Eximbank și Fincombank. Iar dacă ele ar pierde 79% din venituri, nu vor putea finanța afacerile cu carduri în aceleași volume.

Realitatea Live

14 Iul. 2024, 17:53
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
14 Iul. 2024, 17:53 // Actual //  Lupu Eduard

Turcia intenţionează să se bazeze pe poziţia sa geografică şi pe acordul de uniune vamală cu Uniunea Europeană (UE) pentru a atrage investitorii chinezi care vor să aibă acces fără taxe vamale la pieţele europene, aşa cum tocmai a făcut-o recent cu producătorul auto BYD, informează cotidianul Hurriyet Daily News.

Luni, gigantul chinez a semnat un acord cu Ministerul Industriei şi Tehnologiei din Turcia, pentru a face investiţii în această ţară, o decizie care va extinde prezenţa companiei chineze în Europa.

Producătorul auto chinez ar urma să construiască o fabrică în Turcia, cu o capacitate de producţie de 150.000 de vehicule electrice şi hibride pe an, un Centru de mobilitate, de cercetare şi dezvoltare (R&D), valoarea totală a investiţiei fiind de un miliard de dolari. Producţia ar urma să demareze la finalul lui 2026, iar în Turcia vor fi create 5.000 de locuri de muncă directe.

Noua uzină va da BYD un acces mai uşor pe piaţa din UE, cu care Turcia are un acord de uniune vamală. Acest fapt este cu atât mai important cu cât Uniunea Europeană a majorat tarifele vamale pentru importurile de automobile electrice chineze. Pe lângă tarifele vamale existente pentru vehiculele BYD, de 10%, UE a introdus săptămâna trecută tarifele vamale suplimentare de 17,4% pentru grupul chinez.

Turcia, aflată la răscrucea dintre Europe, Orientul Mijlociu şi Asia Centrală, este în negocieri şi cu alte firme din China, a anunţat săptămâna aceasta ministrul Industriei şi Tehnologiei, Mehmet Fatih Kacir.

„Vrem să transformăm Turcia într-un centru de producţie pentru viitoarea generaţie de vehicule”, a declarat Kacir pentru postul privat de televiziune Haberturk.

Ministrul a scos în evidenţă avantajele ţării, inclusiv calitatea de membru al uniunii vamale a UE şi acordurile comerciale cu 28 de ţări. „Producătorii chinezi vor acces rapid la pieţele internaţionale. Investiţiile în Turcia le ajută să-şi îndeplinească acest obiectiv”, a explicat oficialul de la Ankara.

Începând din anii ’70, Turcia a devenit unul dintre centrele de vârf ale industriei auto globale, marii producători auto, inclusiv Fiat şi Renault, deschizându-şi fabrici în această ţară, urmaţi de alţii ca Ford, Toyota şi Hyundai.

Uzina BYD din Turcia va permite producătorului chinez de vehicule electrice (EV) să eludeze tarifele vamale suplimentare introduse de UE şi să intre pe pieţele din Europa.

Conform noilor reglementări privind subvenţiile, BYD va fi scutit de noile tarife vamale suplimentare de 40% la importurile de autovehicule electrice impuse de Turcia, în încercarea de a încuraja investiţiile şi a proteja cota de piaţă a producătorilor interni. Companiile auto care investesc în ţară sunt exceptate de la aceste tarife.

Cel puţin alţi cinci producători auto din China iau în considerare deschiderea unor fabrici în Turcia, a anunţat agenţia de presă Anadolu.

De asemenea, compania turcă TOGG şi firma chineză Farasis au un parteneriat pentru a produce baterii EV în Turcia.

Ministrul Industriei anunţase că oficialii turci au avut, anul trecut, numeroase întâlniri cu şefi de firme importante din China.

În iunie, ministrul Afacerilor Externe, Hakan Fidan, a vizitat China, şi a încheiat un nou acord bilateral deal, şi a numit ţările „motoarele bogăţiei Asiei”.

Preşedintele Recep Tayyip Erdogan a confirmat dorinţa sa de a se alătura Organizaţiei de cooperare de la Shanghai (din care fac parte China, Rusia şi Iranul), unde Turcia este doar un partener.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău