În primul trimestru al anului 2019, benzina a costat 18,8 lei pe litru, în primul trimestru al anului 2020 – 18,3 lei, iar în primul trimestru al anului 2021 – 17,8 lei. A crescut prețul? Nu. A scăzut.
O declarație în acest sens a fost făcută de directorul Bemol, Rafik Aliyev, în cadrul unui interviu pentru Newsmaker.
Acesta a precizat că în pofida venitului în scădere din cauza crizei, companiile de combustibil din Moldvoa nu pot influența prețul pe piața mondială.
Aruncați o privire. În 2019, acciza a fost de 5414 lei pe tonă, în 2020 a crescut la 5960 lei pe tonă, sau plus 50 de bani pe litru. În 2021, acciza a crescut la 6496 lei pe tonă, sau un alt plus 49 de bani pe litru. Adică, în doi ani, doar din cauza accizei, costul benzinei a crescut cu lei.
Cine a ridicat prețul la combustibili? Statul, sub forma accizei.
Acum să ne uităm la cotațiile de combustibil. În 2019, în primele trei luni, prețul de achiziție a fost de 537 USD pe tonă, în 2020 – 491 USD pe tonă și în 2021 – 550 USD pe tonă.
În 2019, dolarul valora 17,2 lei, în 2020 – 17,6 lei, în 2021 – 17,5 lei. Datorită diferenței de curs valutar, prețul de achiziție al benzinei în 2020 și 2021 este în creștere cu 1%.
Care este ponderea prețului de import în prețul afișat pe panourile benzinăriilor?
Să calculăm. 550 USD – prețul mediu al combustibilului în primul trimestru. Înmulțind cu 17,5 lei, obținem 9625 lei – acesta este prețul de achiziție pe tonă.
Încă 6496 lei – acciză. Plus 20% TVA – 3224 lei.
TVA împreună cu acciza este de 9720 – mai mult decât prețul de achiziție în sine.
Și asta este doar importul. În medie, 600 de lei pe tonă – TVA la comercializarea cu amănuntul. Și aceasta este doar o parte din impozite.
De asemenea, plătim pentru licență, taxa locală, taxa rutieră, taxa de mediu.
Astfel, reiese că prețul de achiziție al combustibilului este mai mic cu cel puțin 10% decât valoarea taxelor aplicate.
Dacă unele taxe sunt excluse sau moneda națională devine mai puternică, atunci prețul va scădea imediat.