„Uranus”, operațiunea de mare succes a rușilor la Stalingrad. Încearcă Kremlinul aceeași strategie și asupra Kievului?

05 Feb. 2023, 16:28
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
05 Feb. 2023, 16:28 // Actual //  bani.md

În ultima perioadă au apărut îngrijorări în rândurile comandanților armatei ucrainene, dar nu numai, cu privire la un eventual al doilea atac al rușilor asupra Kievului, dar și pe direcția Liov, în vestul Ucrainei, pentru a tăia liniile de aprovizionare dinspre Occident.
De această dată, atacul ar urma să vină dinspre Belarus, unde armata rusă ar fi început deja să concentreze trupe și material de luptă. Spre deosebire de atacul eșuat de la începutul războiului asupra capitalei Ucrainei, la această acțiune ar trebui să participe și trupe belaruse.

Astfel, șeful forțelor armate ucrainene, generalul Valeri Zalujnîi a declarat deschis în luna decembrie faptul că se așteaptă la acest al doilea atac.

Acesta afirmă că rușii, deși întâmpină dificultăți majore în ceea ce privește logistica și lipsa materialului adecvat, au în vedere această acțiune de mari proporții cândva în cursul anului 2023.

De menționat este faptul că nu ar fi prima oară în istoria militară când rușii ar încerca o asemenea manevră de amploare, menită să încercuiască mari mase de trupe inamice și să le taie rutele de aprovizionare.

Ne referim aici la celebra operațiune Uranus, din timpul celui de-al doilea război mondial. Aceasta a făcut parte din bătălia de la Stalingrad, poate punctul de cotitură al războiului de pe frontul de est.

Operațiunea Uranus – context strategic și forțe participante

Așa cum am precizat, Operațiunea Uranus a fost planul sovietic de a incercui forțele germane care asediau Stalingradul, începând cu vara anului 1942.

După eșecul Operațiunii Typhoon (ocuparea Moscovei de către germani), Hitler a decis cucerirea orașului strategic Stalingrad, aflat pe Volga, și care era văzut ca un obstacol în în calea controlului nazist asupra prețioaselor puțuri de petrol din Caucaz.

Misiunea a fost încredințată Armatei a 6-a germane, sub comanda lui Friedrich Paulus, ajutată de trupe românești, maghiare și italiene.

Începând cu luna august, germanii fac progrese importante peste fluviul Volga, Paulus fiind ajutat de Flota a patra aeriană germană, care deținea superioritatea aeriană în acest sector de front și a transformat Stalingradul în ruine.

La începutul lunii septembrie, primele unități germane avansate intră în oraș. Acesta era apărat de Armata 62 Gardă sovietică, sub conducerea generalului V.I. Chuikov.

Faptul că anterior atacului, aviația germană bombardase intens orașul transformându-l în ruine s-a dovedit un dezavantaj pentru Wehrmacht, rușii transformând fiecare casă într-o fortăreața. Totuși, deși cu pierderi grele, înaintarea a continuat, germanii reușind să ocupe la un moment dat majoritatea suprafeței orașului, impingăându-i pe apărătorii sovietici în câteva „buzunare” de apărare, pe malul fluviului.

De menționat că aceste mici zone de rezistență nu au fost niciodată eliminate, fiind constant alimentate de pe partea cealaltă a Volgăi, cu toate eforturile depuse de aviația germană.

În acest timp, generalii germani erau îngrijorați de situația flancurilor germane, asigurate de aliații români, italieni și unguri. Situația acestor trupe ale Axei nu era una roz, acestea trebuind să apere largi porțiuni de front, mult peste capacitățile lor.

În același timp, este cunoscută situația armatelor 3 și 4 române, care nu beneficiau de material corespunzător, iar soldații nu erau echipați pentru lupta în condiții de iarnă. De menționat că italienii și ungurii se aflau în situații similare. Toate acestea i-au fost aduse la cunoștință lui Hitler, dar acesta a refuzat să asculte.

În acelși timp, STAVKA, înaltul comandament sovietic a încredințat generalului Jukov misiunea de a elibera Stalingradul de sub presiune, fiind concepute detaliile Operațiunii Uranus.

Iadul se dezlănțuie – desfășurarea

Pentru uriașă mișcare de învăluire pe care urma să o efectueze, sovieticii concentraseră mari mase de trupe, circa un million de oameni, sprijinite de unități de tancuri și artilerie.

Acțiunea va debuta în dimineața zilei de 19 moiembrie 1942, cu o puternică pregătire de artilerie, în sectoarele de front aparate de trupele române. Tirul a fost relativ scurt ca durată, aproape două ore, dar fiind efectuat de circa 3500 de guri de foc a distrus obstacolele antitanc.

În prima faza, românii au reușit să oprească primele valuri sovietice, dar faptul că nu au primit ajutor, la care se adaugă lipsa unui antidot eficient pentru tancurile T34, a dus la o retragere efectuată în mare parte dezordonat. De menționat, și trist în același timp, este faptul că unele unități au fost împinse de înaintarea sovietică spre nord, fiind prinse alături de cele germane în capcana de la Stalingrad.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Oct. 2025, 07:25
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
16 Oct. 2025, 07:25 // Actual //  Ursu Victor

Semnele timpurii ale unei industrii globale dominate de China sunt deja evidente, în special în domeniul vehiculelor electrice. Foto: Getty Images
Directorii din industria auto și din sectorul energiei verzi din țările occidentale, care au vizitat China, se întorc de acolo mai umili și chiar îngroziți, scrie Futurism.com. Reveniți în țările lor, aceștia avertizează: calitatea vehiculelor produse în China este superioară, totul este robotizat, inginerii sunt extrem de bine pregătiți și inovează „ca nebunii”, iar dacă țările occidentale nu se mobilizează, riscă să piardă competiția comercială globală cu China. O imagine departe de stereotipul deja consacrat al fabricilor chineze în care muncitorii sunt exploatați pentru a produce în masă bunuri ieftine și de proastă calitate.

O vizită în China care a inclus un tur al fabricilor acestora din industria auto, i-a șocat și speriat pe șefii din acest sector din SUA, Europa și Australia.

„Suntem într-o competiție globală cu China — și nu este vorba doar despre vehiculele electrice. Dacă pierdem această cursă, Ford nu va mai avea viitor”, a declarat luna trecută Jim Farley, directorul general al companiei Ford, pentru The Verge.

The Telegraph a publicat mai multe avertismente ale directorilor fabricilor europene și australiene care au fost în China. Aceștia cred că dacă Occidentul nu se mobilizează, industria chineză auto, extrem de robotizată, nu va mai avea competiție, mai ales în ceea ce privește vehiculele electrice.

Unele companii au renunțat complet la inițiativele noi după această călătorie externă. De pildă, fondatorul companiei miniere Fortescue, Andrew Forrest, a spus că vizita sa recentă în China l-a determinat să abandoneze planurile de a produce intern motoare electrice.

Despre ce a văzut acolo, a spus: „nu sunt oameni, totul este robotizat”.

„Pot să te duc în fabrici în China acum, unde o să vezi o bandă rulantă și roboți ies din podea și încep să asambleze părți. Și mergi de-a lungul acestei benzi și după vreo 800-900 de metri o să vezi un camion care părăsește fabrica”, a spus el pentru The Telegraph.

Cum funcționează „fabricile întunecate” ale Chinei
Un alt director a vorbit despre turul unor „fabrici întunecate”, unde nici becurile nu sunt aprinse pentru că nu au de ce: majoritatea muncii e făcută de roboți 24 din 24 de ore.

„Am vizitat o fabrică întunecată unde erau produse un număr astronomic de telefoane mobile. Procesul era atât de automatizat încât nu erau muncitori pe partea de producție, doar câțiva care să se asigure că fabrica funcționează.

Ai senzația unei transformări profunde: competitivitatea Chinei nu mai ține de subvențiile guvernamentale și de salariile mici, ci de un număr uriaș de ingineri extrem de competenți și educați, care inovează într-un ritm nebunesc”, a spus Greg Jackson, directorul general al furnizorului britanic de energie Octopus.

Potrivit datelor recente ale Federației Internaționale de Robotică, China a instalat un număr de roboți industriali de ordinul zecilor de mii mai mare decât Germania, SUA sau Marea Britanie. Și nu este vorba doar despre dorința de a reduce costurile prin automatizarea muncii umane.

„China se confruntă cu o problemă demografică semnificativă, iar industria sa manufacturieră este, în general, destul de dependentă de forța de muncă”, a explicat analistul Rian Whitton, de la Bismarck Analysis, pentru The Telegraph.

„Așa că, într-un mod preventiv, ei încearcă să automatizeze totul cât mai mult posibil — nu pentru a obține marje de profit mai mari, cum se întâmplă de obicei în Occident, ci pentru a compensa declinul populației și a obține un avantaj competitiv”, a adăugat el.

Dincolo de vehiculele electrice, China a făcut și un pas major spre adoptarea inteligenței artificiale, ca parte a unui plan pe zece ani, cu scopul de a transforma această tehnologie într-un „motor-cheie al creșterii economice naționale”.

Programul spațial al țării a înregistrat, de asemenea, progrese uriașe, alimentând temerile că China ar putea întrece din nou Statele Unite în cursa spre Lună, scrie Futurism.

Semnele timpurii ale unei industrii globale dominate de China sunt deja evidente, în special în domeniul vehiculelor electrice. În timp ce Statele Unite au impus măsuri protecționiste pentru a-și apăra producătorii interni și a ține la distanță competiția dură, vehiculele electrice fabricate în China au avut un impact puternic în Europa.

„Roboții, dacă sunt utilizați eficient, pot ridica semnificativ productivitatea unei economii. Iar dacă China excelează în acest domeniu, ar trebui să încercăm să o prindem din urmă, pentru că, la fel ca China, și mare parte din Europa îmbătrânește”, a declarat pentru The Telegraph Sander Tordoir, economist-șef al Center for European Reform.

Industria auto europeană, în pericol
Deocamdată, situația din Statele Unite rămâne sub control, deoarece interdicțiile asupra vehiculelor electrice chinezești sunt încă în vigoare.

„Realitatea competițională este că chinezii sunt gorila de 700 de kilograme a industriei mașinilor eletrice”, a declarat luna trecută Farley pentru The Verge.

Directorul Ford a recunoscut că a avut deja ocazia să testeze personal produsele competiției.

„Nu-mi place să vorbesc prea mult despre concurență, dar conduc un model Xiaomi. Am adus unul cu avionul de la Shanghai la Chicago, îl conduc de șase luni și nu vreau să renunț la el”, a spus Farley.

În Marea Britanie însă lucrurile nu stau așa. Vânzările de mașini electrice produse în China de BYD au crescut de zece ori într-un an, de pildă.

„Cel mai remarcabil aspect al industriei lor auto este ritmul și viteza cu care operează. Ei pot dezvolta și lansa modele, probabil, în jumătate din timpul necesar majorității producătorilor auto europeni”, spune Mike Hawes, directorul executiv al Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).

Europa trebuie să își intensifice propriile investiții în robotică dacă vor să țină pasul cu ritmul de inovație din China — și, în același timp, să își mențină industriile manufacturiere în viață, potrivit economistului Sander Tordoir.

Experții atrag atenția și asupra unui paradox: o să fie mai puține locuri de muncă pentru oameni în țările care nu automatizează producția, decât în cele care o fac.

Analistul Rian Whitton, de la Bismarck Analysis, a spus că țările europene ar trebui să se concentreze pe îmbunătățirea competitivității prin stimularea adoptării roboților și a utilajelor industriale.

El afirmă că acest lucru ar avea un impact mai mare decât reducerile de taxe din trecut menite să încurajeze investițiile în cercetare și dezvoltare sau în echipamente de producție.

„Nu pare că bâjbâiala continuă în jurul modificărilor fiscale aduce mare lucru.

Dar văd cum guvernul aruncă în fiecare an miliarde de lire pe tot felul de prostii speculative, cum ar fi hidrogenul verde sau pentru a-și îndeplini contractele de obligații privind energia regenerabilă, și nu pot să nu mă gândesc: «Ei bine, de ce nu cinci miliarde pe an în granturi pentru echipamente de producție?».

Asta, probabil, ar aduce un randament mai mare decât multe dintre politicile industriale legate de energie pe care le urmărim”, a spus Whitton.

Paradoxal, Whitton explică că țările care au avut un nivel mai ridicat de automatizare în timpul primului „șoc chinezesc” din anii 2000 — când piața mondială a fost inundată de bunuri ieftine — au reușit să păstreze o parte mai mare din locurile de muncă din industrie.

„Se vorbește mult despre cum automatizarea va duce la pierderi de locuri de muncă. Dar, de fapt, pierderile vor fi disproporționat mai mari în țările care nu se automatizează”, avertizează el.

Cu alte cuvinte, eșecul modernizării va duce, aproape sigur, la mai multe „fabrici întunecate” în Occident — dar de data aceasta, din acelea în care nu se mai produce nimic.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII