Consumul în luna sărbătorilor de iarnă din Ungaria şi Polonia aminteşte de perioada crizei economice mondiale

08 Feb. 2023, 13:44
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
08 Feb. 2023, 13:44 // Actual //  MD Bani

În Ungaria, vânzările cu amă­nun­tul au scăzut semnificativ în de­cembrie 2022 după ce inflaţia a cres­cut la un nivel nemaiînregistrat de zeci de ani, ceea ce a determinat scă­derea puterii de cumpărare a sala­riilor muncitorilor.

Scăderea consumului de ali­men­te aminteşte de perioada crizei eco­no­mice mondiale, scrie Ziarul Financiar.

Vânzările de retail ajustate ca­len­da­ristic au scăzut cu 3,9% în de­cembrie după o creştere anuală de 0,6% în noiembrie, în condiţiile în ca­re vânzările de alimente au consem­nat un declin puternic, iar eliminarea plafonului introdus de guvern pentru preţurile carburanţilor i-a determinat pe unguri să cumpere mai puţini car­buranţi, relatează Reuters.

Datele reprezintă un alt semn pu­ternic că economiile central-euro­pene au încetinit dramatic la sfârşitul anului 2022 în condiţiile în care in­flaţia a erodat puterea de cumpărare în pofida unei creşteri robuste a sa­lariilor, care nu a ţinut pasul cu acce­lerarea scumpirilor.

Crăciunul a fost modest anul trecut, indică ultimele date statistice din Ungaria. În decembrie, consumul nici măcar nu a atins nivelul din 2021 pe baza datelor ajustate sezonier, no­tează Portfolio.

Scăderea comerţului cu amănun­tul durează de luni întregi, dar s-a intensificat în decembrie.

Volumul cifrei de afaceri în co­merţul cu amănuntul mixt alimentar şi alimentar a scăzut cu 8.3%.

Potrivit lui Gyorgy Vamos, se­cre­tar general al Asociaţiei Ungare pentru Comerţ (OKSZ), nici lunile ur­mătoare nu vor aduce o întor­sătură pozitivă. Potrivit acestuia, este posibil ca inflaţia în magazine să fi atins vârful în ianuarie, dar în prima jumătate a anului se poate aştepta doar o scădere lentă.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește-ne pe TELEGRAM!

Prima jumătate a acestui an va fi la fel de dificilă pentru consumatori ca şi sfârşitul anului trecut, averti­zează acesta.

În Polonia, vânzările de retail au avansat cu 3,0% în termeni anuali în decembrie 2022 după o creştere de 5,7% în noiembrie, relevă datele Eurostat.

În termeni reali, vânzările de retail de bunuri au avansat cu doar 0,2% anual în decembrie 2022, după un avans de 1,6% în noiembrie.

Potrivit analiştilor ING, trendu­rile din ultimele luni continuă. Vân­ză­rile de bunuri de folosinţă îndelun­gată rămân modeste. Declinul vânză­rilor de mobilă, electronice şi electro­casnice s-a adâncit, ajungând să fie alcătuit din două cifre.

Creşterea vânzărilor totale a fost determinată de consumul în creştere de bunuri primare: produse farmaceutice şi alimente. Scumpirea produselor de primă necesitate limitează capacitatea consumatorilor de a cumpăra alte produse, iar acest lucru se întâmplă mai ales în condiţiile scăderii veniturilor reale ale gospodăriilor.

Vânzările de retail din ultimele date sugerează o slăbire în continuare a consumului de bunuri în T4 după un T3 deja modest, potrivit analiştilor ING.

Realitatea Live

03 Iul. 2025, 18:51
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Iul. 2025, 18:51 // Actual //  Ursu Victor

Moldova devine tot mai atractivă pentru companiile internaționale aflate în căutarea unor oportunități strategice de extindere, datorită parcursului său de aderare la Uniunea Europeană, transformării digitale accelerate și poziției logistice cheie în regiune. Cu o forță de muncă multilingvă și costuri competitive, țara atrage tot mai mult interesul investitorilor globali.

Agenția Invest Moldova a lansat campania „10 Reasons Why Moldova is the Next Strategic Investment Destination”, evidențiind avantajele-cheie ale țării pentru investitori. Printre ele se numără:

Statutul de candidat la UE din 2022 și obiectivul aderării până în 2030;

Poziționarea Moldovei ca hub logistic și economic pentru reconstrucția Ucrainei;

Planul de creștere al UE pentru Moldova, în valoare de 1,9 miliarde de euro, care vizează investiții masive în educație, sănătate, energie, agricultură și sprijin pentru antreprenoriat.

Toate aceste teme vor fi discutate și prezentate în detaliu în cadrul evenimentului Moldova Business Week 2025, unde participanții vor putea descoperi potențialul real al economiei moldovenești.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO