Istoria neagră a primului an de război în Ucraina. Cele mai importante momente ale unui conflict care pare fără sfârșit

24 Feb. 2023, 08:34
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
24 Feb. 2023, 08:34 // Actual //  bani.md

În opinia analiștilor de la Institutul pentru Studiul Războiului (ISW), războiul din Ucraina are câteva faze majore: Iniţiativa rusă (februarie – iulie 2022), Iniţiativa ucraineană (iulie – noiembrie, decembrie 2022), Poziţionarea tactică – război de uzură (decembrie 2022 – februarie 2023).
Structura este dictată, într-o mare măsură, de ajutorul primit în gestionarea războiului. Iniţiativa rusă a inclus atacurile asupra oraşelor strategice Kiev, Mariupol, încercarea de a încercui Estul.

Declanşarea Iniţiativei ucrainene a venit după primirea sistemelor Himars şi a cuprins contraofensivele din Herson şi Harkov. Iniţiativa ucraineană şi Poziţionarea tactică au ca punct comun atacul şi apărarea oraşului Bahmut, iar din acest punct, la împlinirea unui an de război, se poate contura o ofensivă rusă sau contraofensivă ucraineană, conform diagramei publicate de ISW pe https://www.understandingwar.org/.
Luna martie – cel mai mare număr de victime
Cel mai mare număr de decese în rândul civililor ucraineni s-a înregistrat în luna martie 2022 – peste 3.200, conform www.statista.com. De altfel, în această perioadă forţele ruse au avut cel mai considerabil avans teritorial în interiorul Ucrainei, cu atacuri intense asupra Kievului.
Pe 2 martie, oraşul-port Mariupol din sud-estul Ucrainei a fost bombardat continuu, evacuarea fiind imposibilă, iar la Herson, forţele ruse au încheiat încercuirea.

Responsabili ucraineni au confirmat, în cursul nopţii dintre 2 şi 3 martie, prezenţa armatei ruse la Herson, pe care Moscova a anunţat că l-a cucerit dimineaţă după lupte aprige. Pe 4 martie, forţele militare ruse au preluat controlul asupra centralei nucleare de la Zaporojie, din sud-estul Ucrainei. Ruşii au bombardat în timpul nopţii o clădire a centralei nucleare din Zaporojie, provocând un incendiu.

În a 14-a zi a invaziei în Ucraina, trupele ruse au menţinut sub încercuire oraşe precum Harkov, Sumî, Cernikov şi capitala Kiev. Pe 13 martie, forţele ruse au bombardat baza militară ucraineană de la Iavoriv, în apropiere de frontiera cu Polonia, în regiunea Lvov, în vestul Ucrainei. În aceeaşi zi, Rusia a instalat un administrator pro-rus în oraşul Melitopol din Ucraina, unul dintre primele teritorii cucerite de forţele ruse de la începutul invaziei.

Pe 15 martie, premierii Republicii Cehe, Poloniei şi Sloveniei s-au deplasat cu trenul la Kiev, aceasta fiind prima vizită a unor lideri străini în capitala Ucrainei după începerea invaziei militare ruse. Premierul polonez Mateusz Morawiecki a insistat asupra necesităţii de a acorda rapid Ucrainei statutul de candidat la aderarea la Uniunea Europeană.

Subsecretarul general al ONU pentru afaceri politice, Rosemary DiCarlo, a declarat după trei săptămâni de război în Ucraina, că situaţia era alarmantă în mod particular în Mariupol, Harkov, Sumî şi Cernihiv, unde bombardarea zonelor rezidenţiale şi a infrastructurii civile a dus la un număr mare de civili ucişi şi răniţi. De asemenea, oficialul ONU a afirmat că Oficiul Înaltului Comisar ONU pentru Drepturile Omului (OHCHR) primise raportări verificate care arătau că forţele ruse foloseau muniţii cu dispersie în zonele populate şi atacuri la întâmplare, interzise de legile umanitare internaţionale.Oficialul ONU a condamnat bombardarea unei maternităţi din Mariupol, de la 9 martie 2022, şi a exprimat îngrijorarea cu privire la siguranţa centralelor nucleare din Ucraina, afirmând că patru din cei şapte piloni de siguranţă stabiliţi de Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică (AIEA) nu erau implementaţi la Cernobîl şi Zaporojie – cea mai mare centrală nucleară din Europa.

Ministerul rus al Apărării a declarat că a utilizat, la 18 martie, rachete hipersonice „Kinjal” pentru a distruge un depozit subteran de arme şi muniţii aeriene în vestul Ucrainei, ceea ce reprezenta o premieră în conflictul din Ucraina.

După vizita de la 25 martie 2022 a preşedintelui american, Joe Biden, în oraşul Rzeszow, situat la aproximativ 80 de kilometri de graniţa cu Ucraina, pe 26 martie, oraşul Lvov, din vestul Ucrainei, a fost ţinta a două atacuri ale forţelor ruse.

La 28 martie, autorităţile ucrainene au anunţat că au reluat controlul asupra oraşului Irpin de la periferia Kievului. La 30 şi 31 martie, atât oficiali europeni, cât şi secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, au precizat că trupele ruse au efectuat o retragere parţială din împrejurimile Kievului. Trupele ruse au părăsit centrala de la Cernobîl pe care o ocupaseră de la începutul invaziei, au anunţat autorităţile ucrainene la 31 martie 2022.

Odată cu retragerea trupelor ruse din jurul Kievului, a ieşit la lumină masacrul de la Bucha, care a generat o nouă undă de şoc în întreaga lume. Primarul localităţii de le periferia Kievului, Anatoliy Fedoruk, declara la 6 aprilie că numărul civililor morţi se ridica la 320, majoritatea fiind ucişi prin împuşcare, iar unele cadavre aveau mâinile legate şi erau aruncate în gropi comune, conform relatărilor AP. Urmările din Bucha vor necesita ani de investigaţii şi urmărire penală, de vindecare şi reconstrucţie, raporta la 5 aprilie 2022 Institutul de Raportare a Războiului şi Păcii (IWPR).

La 8 aprilie 2022, un atac cu rachetă al Rusiei a ţintit o gară din Kramatorsk, provocând moartea a cel puţin 50 de civili, inclusiv femei şi copii, şi rănirea a peste 100 de persoane. Majoritatea încercau să se evacueze într-o zonă sigură, au transmis oficialii ucraineni. Astfel, Moscova marchează o nouă ofensivă de a cuceri regiunile Doneţk şi Luhansk.

Scufundarea crucişătorului „Moskva”, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră, după o explozie survenită la 13 aprilie, a reprezentat o lovitură dură pentru Moscova. Crucişătorul a fost lovit de două rachete ucrainene anti-navă Neptun, potrivit Kievului, sau avariat de o explozie în magazia de muniţii, potrivit Moscovei. În oricare dintre variante, scufundarea navei Moskva, ce era remorcată spre Sevastopol la 15 aprilie, a fost o pierdere simbolică pentru armata rusă.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală