Tsunami-ul economic n-are putere! PIB-ul Moldovei va înregistra o creștere de doar 2,5% în 2023

04 Apr. 2023, 16:33
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
04 Apr. 2023, 16:33 // Actual //  bani.md

În anul 2023, PIB-ul Republicii Moldova este de așteptat să ajungă la 308,8 miliarde lei și să crească cu circa 2,5% față de anul precedent, arată prognoza Ministerului Economice și Digitalizării. Î

În 2024, creșterea economiei moldovenești este prognozată la 3,5%, în 2025 – 4%, în 2026 – 4,5% față de anul precedent.

În 2023, creșterea medie anuală a inflației va fi de 13,5%, în următorii doi ani – 5,5% și, respectiv, 5%. La sfârșitul anului, rata inflației în 2023-2026 va fi de 6%, 5,5% și, respectiv, 5%. Dinamica operațiunilor de comerț exterior este de așteptat să fie pozitivă: în 2023, exporturile vor crește cu 3,4%, la 4,48 miliarde dolari, iar importurile vor crește cu 6,5%, până la 9,8 miliarde dolari. În 2024, exporturile moldovenești vor crește cu 8,2% (creșterea importurilor va fi de 4,4%), în 2025 – cu 7,2% (import – cu 5,2%), în 2026 – cu 7,5% (import – cu 4,8%). Deficitul comerțului exterior va crește de la 5,33 miliarde dolari în 2023 la 5,71 miliarde dolari. Volumul investițiilor în active corporale pe termen lung, după o scădere semnificativă în 2022 (-11,6%), va crește cu 1,5% în acest an, iar în următorii 3 ani – cu 4,5%, 4,9% și, respectiv, 5,5%.

Volumul producției industriale în 2023 este prognozat la nivelul de 103,2 miliarde lei, cu 4,5% mai mult decât în anul precedent. În următorii 3 ani, creșterea anuală a sectorului industrial va fi de 4,5%-5%. În sectorul agrar volumul producției va crește cu 15% față de anul trecut, când s-a înregistrat o scădere de aproape 30%, iar în următorii trei ani, sectorul agricol va creaște, conform prognozelor, cu aproximativ 2% anual.

Nivelul salarial mediu în 2023 va fi de 11 850 lei (+13,9% în termeni nominali), în 2024 – 13 100 lei (+10,5%), în 2025 – 14 400 lei (+9,9%), în 2026 – 15 800 lei (+9,7%). În termeni reali, creșterea salariului mediu lunar în 2023 va fi de 0,4%, în 2024-2026 – de la 4,5% la 4,8%. Fondul de salarii va crește de la 88,7 miliarde lei în 2023 la 119,2 miliarde lei – în 2026.

Cursul mediu anual al leului față de dolarul american va fi de 18,99 lei, în 2024 – 19,16 lei per dolar, în 2025 – 19,4 lei per dolar, în 2026 – 19,62 lei per dolar. La sfârșitul anului 2023, cursul de schimb al leului față de dolar va fi de 19,18 lei per dolar, la sfârșitul anului 2024 – 19,26 lei, la sfârșitul anului 2025 – 19,5 lei, la sfârșitul anului 2026 – 19,69 lei per dolar.

În anul 2022 economia Republicii Moldova s-a contractat cu 5,9% față de anul precedent.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală