Bill Gates devine cu 2 miliarde de dolari mai bogat după ce acţiunile Microsoft au crescut

28 Apr. 2023, 08:07
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
28 Apr. 2023, 08:07 // Actual //  bani.md

Un prim trimestru cu rezultate solide a dus la o creştere considerabilă a averii fondatorului gigantului tech Microsoft (simbol bursier MSFT), pe măsură ce investitorii continuă să susţină demersurile companiei în ceea ce priveşte inteligenţa artificială (AI).

Acţiunile MSFT au urcat cu 20 de dolari la 295,4 dolari pe unitate la scurt timp după raportare. Deţinerile lui Bill Gates, cofondator şi fost CEO, care rămâne şi acum acţionar semnificativ, s-au majorat astfel cu 2 mld. dolari.

Antreprenorul are o avere de 122 mld. dolari, a patra la nivel mondial, potrivit Bloomberg Billionaires Index. În timpul conferinţei de prezentare a rezultatelor din primele trei luni ale anului, Microsoft a dezvăluit venituri de 52,9 mld. dolari, plus 7% faţă de T1/2022, şi un profit operaţional de 22,4 mld. dolari, în urcare cu 10%, peste aşteptările analiştilor.
Dinamica a fost marcată de evoluţia unor divizii precum LinkedIn (unde veniturile au crescut cu 8%, Microsoft 365 Consumer (unde numărul de abonaţi a urcat la 65,4 milioane) şi servicii cloud, precum Azure (avans de 17% pe venituri). Pe lângă cifre, compania cu 2.200 de miliarde de dolari capitalizare a abordat inclusiv domeniul AI, termen folosit de aproape 50 de ori în timpul conferinţei, creionând astfel o parte din viitoarea strategie a Microsoft. Grupul a investit până acum 12 miliarde de dolari în OpenAI, dezvoltatorul celebrului ChatGPT, robot AI care  generează texte cu limbaj acum. Cu 100 de milioane de utilizatori la început de an, ChatGPT a devenit aplicaţia de larg consum cu cea mai mare creştere din istorie. Anul acesta, acţiunile MSFT s-au apreciat cu 23%, faţă de plus 6% pe indicele S&P 500 şi 14% în cazul Nasdaq Composite.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO