Putin lovit în cel mai sensibil punct: Pierde cea mai importantă resursă de război

03 Iun. 2023, 07:27
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
03 Iun. 2023, 07:27 // Actual //  bani.md

Războiul provocat de Putin în Ucraina acum mai mult de 15 luni a necesitat resurse uriașe pentru Rusia, dar rezultatele armatei sale pe câmpul de luptă au fost dezastruoase.

Acum, liderul de la Kremlin primește o lovitură în cel mai sensibil punct: pierde o mare parte din veniturile provenite din exporturile de petrol și gaze, diminuându-i drastic capacitatea mașinii sale de război.

Câștigurile din exporturile de petrol și gaze ale Rusiei au scăzut cu 52% în primele patru luni ale acestui an, iar aceste venituri reprezintă 40-45 % din bugetul Moscovei, ceea ce înseamnă o gaură uriașă, ce nu poate fi acoperită din alte domenii, potrivit The Sydney Morning Herald.

Sancțiunile împotriva Rusiei au fost povestea de succes necunoscută a democrațiilor avansate. Capacitatea lui Vladimir Putin de a duce război militar împotriva Ucrainei și război geopolitic împotriva lumii libere se diminuează sistematic cu fiecare lună care trece.

Anul trecut, Putin nu a avut nicio dificultate în a-și finanța invazia din câștigurile extraordinare ale creșterii prețului energiei, cauzate în mare parte de propriile sale acțiuni. Dar acum, în 2023, sancțiunile ”mușcă” masiv din veniturile Moscovei.

Europa a supraviețuit pierderii gazului lui Putin într-o formă mai bună decât și-ar fi imaginat cei mai mulți analiști, în urmă cu un an, mai puțin Putin. Prețurile s-au prăbușit la 25 de euro (41 de dolari) /MWh de la un vârf de 304 euro în august anul trecut.

Nu mai trebuie să ne temem de un al doilea și chiar mai dureros șoc energetic în această iarnă. Rezervoarele de stocare a gazelor sunt deja pline cu 75% în Germania și cu 74% în Italia, cu cel puțin 20 de puncte mai mult decât norma sezonieră.

Rusia a pierdut aproape toată piața sa europeană de gaze și nu are conductele pentru a-și transfera exporturile din Siberia de Vest în Asia. Cererea de gaze a Europei este de acum înainte pe o pantă descendentă rapidă.

Putin a ajuns într-o fundătură

Însă, Rusia vinde masiv cantități mari de petrol, dar la un preț destul de mic, față de anul trecut. Acum, plafonul de preț pus de G7 și UE la 60 de dolari pe baril a dus la scăderea drastică a veniturilor Rusiei.

Agenția Internațională pentru Energie spune că țițeiul Urals din Rusia s-a tranzacționat la o medie de 52 de dolari în primul trimestru din 2023, jumătate față de nivelul de acum un an și o reducere de 25-30 de dolari față de Brent.
Folosirea flotei ”fantomă” de către Rusia are un cost ridicat. Aproximativ 80% din exporturile rusești de petrol și produsele sale părăsesc porturile vestice din Marea Baltică și Marea Neagră. Sistemul a fost conceput pentru a furniza Europei țiței.

Călătoria dus-întors de la Sankt Petersburg la Hamburg durează șase zile. Călătoria dus-întors la Shanghai durează 90 de zile, cu tarife de transport, taxe pentru echipaj și costuri pentru combustibil. Plus problema legată de tranzitarea prin Canalul Suez, pe unde nu pot naviga marile tancuri petroliere.

Pe Putin îl costă cu 12 dolari pe baril mai mult, exportul petrolului în Asia, comparativ cu Europa. China și India au profitat de situație și cumpără la un preț mic din Rusia. Profesorul Alan Riley de la Atlantic Council a spus că Rusia ”nu câștigă mai mult de 20 de dolari pe baril, față de costul de producție” din vânzările din Asia.

Toate problemele legate de exporturile de gaze și petrol ale Rusiei îl pun pe Putin în situația de a nu mai putea să-și finanțeze războiul din Ucraina. Deficitul bugetar al Rusiei pentru primele patru luni ale acestui an a crescut la 40 de miliarde de dolari, depășind ținta pentru întregul an 2023.
Țara nu se mai poate împrumuta în străinătate – nici măcar China nu intervine cu bani reali – și nu are o piață profundă de obligațiuni în țară. Putin a ajuns într-o fundătură în război și nu există soluții de ieșire din ea.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO