Cum Rusia își ține în aer flota de avioane occidentale în ciuda sancțiunilor vestice

23 Aug. 2023, 14:51
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
23 Aug. 2023, 14:51 // Actual //  bani.md

În ciuda sancțiunilor occidentale menite să împiedice transportatorii ruși să achiziționeze piese pentru avioanele lor Airbus și Boeing, Ural Airlines a importat peste 20 de dispozitive fabricate în SUA de când Rusia a invadat Ucraina în februarie 2022, arată datele vamale, notează Reuters.

În total, piese de aeronave în valoare de cel puțin 1,2 miliarde de dolari au ajuns către companiile aeriene ruse din luna mai a anului trecut – când au fost în vigoare majoritatea restricțiilor comerciale din SUA și Europa și interdicțiile de export asupra Ucrainei – până la sfârșitul lunii iunie a acestui an, o analiză Reuters a vămilor. înregistrările arată.

Echipamentele au variat de la articole esențiale necesare pentru menținerea navigabilității unui avion cu reacție – cum ar fi dispozitivele Northrop Grumman, supapele de presiune din cabină, afișajele din carlingă și trenul de aterizare – până la piese de schimb mai banale, cum ar fi aparatele de cafea, telefoanele pentru însoțitoare de bord și scaunele de toaletă.

Registrele vamale au arătat că piesele au ajuns în Rusia prin intermediari în țări precum Tadjikistan, Emiratele Arabe Unite (EAU), Turcia, China și Kârgâzstan – dintre care niciuna nu a aprobat sancțiuni occidentale împotriva Rusiei.

Suma de 1,2 miliarde de dolari subestimează valoarea totală a pieselor de avioane importate în perioada analizată de Reuters, deoarece include doar transporturile destinate direct companiilor aeriene ruse sau unităților de întreținere ale acestora – și nu piesele de avioane expediate către alte companii din Rusia.

Oleg Panteleev, șeful think-tank-ului de aviație AviaPort de la Moscova, a declarat că, companiile aeriene ruse au „rezolvat problema” operațiunii sub sancțiunile occidentale.

„La început a fost un șoc, nimeni nu a știut ce să facă”, a declarat el pentru Reuters. „După două-trei luni au fost găsite noi canale de aprovizionare și, după șase sau nouă luni, au apărut destul de multe alternative, care au permis reducerea prețurilor și a timpilor de livrare”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII